Co když vás přejede auto bez řidiče a kdo může za změnu klimatu? Etika se bude nově řešit i v Praze

Odpovědi na otázky etiky technologií i environmentalismu bude hledat nové mezinárodní pracoviště české Akademie věd.

Eliška NováEliška Nová

Petr Urban z Filosofického ústavu Akademie věd

Foto: AV ČR

Petr Urban z Filosofického ústavu Akademie věd

0Zobrazit komentáře

Nová linka metra D přinese do Česka podzemní vozy bez řidiče. Ještě než vznikne, budou možná na silnicích jezdit také autonomní auta. Už nyní proto stát řeší poněkud netradiční otázky, které s tím souvisí. Jako třeba kdo ponese za jízdu zodpovědnost? Jaké normy budou pro výrobce závazné, aby se předešlo potížím? A jakou měrou bude nad dopravou bez řidiče bdít provozovatel? Na tyto a podobné dotazy by mělo hledat odpověď i nové mezinárodní vědecké centrum zaměřené na technologickou a environmentální etiku.

„Tato oblast se v blízké budoucnosti stane součástí našeho každodenního života. Je ale spojená s řadou eticky problematických situací, jejichž řešení bude muset být zčásti přenecháno algoritmům umělé inteligence,“ popisuje Petr Urban z Filosofického ústavu Akademie věd.

Zdaleka se nejedná o jediný problém, který vyvstává s nástupem nových technologií. Nespočet otázek přináší i klimatická změna. O obě témata se zatím etika v Česku zajímala jen nahodile. Změnit by to mělo právě Centrum pro environmentální a technologickou etiku – Praha, které vznikne při zmíněném Filosofickém ústavu.

„Potřeba řešit etický rozměr problémů celospolečenského zájmu je u nás vnímána už několik let, posledních asi pět let stále intenzivněji. Oblastí pro využití aplikované etiky je celá řada, ale právě rychlý rozvoj technologií a klimatická krize mezi nimi vystupují nejpalčivěji,“ vysvětluje Urban.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Problémy spojenými s ekologickou krizí se etici zabývají od šedesátých let minulého století. V posledních letech ale vyvstávají další a další. Otázkou jsou práva zvířat, hodnota přírody, zachování biodiverzity, povinnost vůči budoucím generacím.

„Environmentální etika se snaží najít odpověď na otázky typu: jakou máme odpovědnost ve vztahu k ostatním živočišným druhům a přírodním ekosystémům, jak současná globální klimatická krize proměnila naše morální povinnosti ve vztahu k životnímu prostředí, proč je správné usilovat o ekologickou udržitelnost a co konkrétně to znamená pro naše společnosti a pro nás jako jednotlivce. Jde o aktuální témata typu spotřeby energií, spotřeby potravin, cestování, využívání letadel, jak bydlíme nebo kolik máme dětí,“ popisuje vědec.

S tím souvisí také debata nad odpovědností. Měly by společnosti s dlouhou historií průmyslového rozvoje nést větší náklady na zmírňování dopadů změny klimatu? Jak se postavit k tomu, že některé země budou změnou klimatu zasaženy víc než jiné? A jaké jsou konkrétní etické povinnosti, kterým čelí středoevropské národy? Urban dodává, že i přes zřejmou aktuálnost těchto otázek u nás dosud nebyl proveden žádný adekvátní etický výzkum. Nově vznikající centrum to chce napravit.

profesor-antonin-holy-uochb

Přečtěte si takéBývalé působiště Antonína Holého mělo loni čtyřmiliardové příjmyBiochemie je v Česku na špičce. Bývalé působiště Antonína Holého mělo loni čtyřmiliardové příjmy

Obdobné dotazy je možné si klást i v souvislosti s technologiemi, ať už jde o ty komunikační, biotechnologie nebo umělou inteligenci. Jde například o to, že umělá inteligence umožňuje sběr ohromného množství dat o každém z nás. Ta mohou být využita k prosazování různých ekonomických a politických zájmů na úkor práv a svobod jednotlivce. I to generuje různé otázky.

Technologie jako původce i příležitost

Mohlo by se přitom zdát, že obě témata nemají mnoho společného. Podle Urbana spolu ale úzce souvisí. A to především proto, že technologie se podstatně podílely na vzniku globální klimatické změny. Na druhou stranu jsou to ale také technologie, které dávají lidem možnost na klimatickou změnu úspěšně reagovat. Konečně se nové pracoviště bude zabývat i vztahem obou těchto témat a problémy, kde se životní prostředí a technologie protínají.

Centrum plánuje navázat spolupráci s politiky a úředníky, kteří ve zmíněných oblastech utváří zákony a veřejnou politiku. Ostatně tak už se tomu děje nyní. Mezi Filosofickým ústavem a ministerstvem dopravy už probíhá spolupráce při vytváření legislativy v oblasti autonomní dopravy.

Svým zaměřením má být centrum jediné svého druhu ve střední a východní Evropě.

„Současně nám ale jde i o další cíle. Chceme se dostat na špičkovou úroveň mezinárodního výzkumu, podpořit spolupráci s českými vysokými i středními školami a poskytnout české veřejnosti o daných tématech lepší informace založené na současných poznatcích,“ doplňuje Urban

Svým zaměřením má být centrum jediné svého druhu ve střední a východní Evropě. S jeho založením má pomoci Mark Coeckelbergh z Vídeňské univerzity, který se oběma oblastmi tedy environmentalismem a technologiemi zabývá. Urban připomíná, že jeho nejnovější práce pojednává právě o politicko-etických otázkách, které souvisí s klimatickou změnou a umělou inteligencí.

Coeckelbergh má členům pracoviště poskytnout odbornou supervizi a svoje know-how. Má také přilákat špičkové pracovníky ze zahraničí a dopomoci k trvalé finanční podpoře z evropských zdrojů. Peníze centrum získalo právě z evropského programu, který se zaměřuje na financování výzkumu a inovací. Zdroje vystačí na pět let fungování.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Kdepak plasty z pevniny. Odpadkovou skvrnu v Tichomoří mají na svědomí hlavně rybáři

Dvě třetiny odpadků v nechvalně známé části Tichého oceánu jsou z Japonska a z Číny. Většinu podle nové studie tvoří rybářské náčiní.

Jiří BlatnýJiří Blatný

odpadkovaskvrna1080

Foto: The Ocean Cleanup

Velkou tichomořskou odpadkovou skvrnu tvoří převážně rybářské náčiní

0Zobrazit komentáře

Ve světových mořích a oceánech každý rok skončí přes dvanáct milionů tun plastů. Až třetinu z toho tvoří podle Světového fondu na ochranu přírody zapomenuté rybářské náčiní. Právě to je podle nového výzkumu i významnou částí Velké tichomořské odpadkové skvrny.

Že to tak je, zjistila studie nizozemské Wageningen University & Research a organizace The Ocean Cleanup, která vyvíjí technologie pro úklid plastů z oceánů. Podle výzkumníků rybáři ve skvrně o rozloze srovnatelné s Německem mohou za 75 až 86 procent plastového odpadu. To znamená, že se tam oproti předpokladům nedostává primárně z pevniny řekami, které se často považují za největší zdroj znečištění oceánů.

„Naznačuje to, že plasty z pevniny mají tendenci se hromadit v pobřežních oblastech, zatímco plasty ztracené v moři mají velkou šanci se hromadit v oceánských odpadkových skvrnách,“ shrnul Matthias Egger, mořský biochemik z Ocean Cleanup..

Byť oblast skupina ochránců životního prostředí navrhla v září 2017 prohlásit za nový stát se jménem Souostroví odpadků, nejde o jednolitou masu uprostřed oceánu, kterou by tvořily odpadky. Je to spíše místo s jejich daleko vyšší koncentrací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle studie publikované v magazínu Scientific Reports tvoří třicet čtyři procent tichomořské odpadkové skvrny japonský odpad, třicet dva procent ten čínský. Až devadesát procent odpadu se do oblasti dostává jen ze šesti zemí, pro které je rybolov klíčovou částí ekonomiky. Kromě Číny a Japonska se mezi ně řadí i USA, Jižní Korea, Tchaj-wan a Kanada.

V případě Japonska je podle studie nesporné, že minimálně část znečištění se do oceánu dostala v roce 2011 po ničivé vlně tsunami.

Určení původu odpadků byla mravenčí práce. Výzkumníci z The Ocean Cleanup v oblasti Velké tichomořské odpadkové skvrny sesbírali přes šest tisíc plovoucích předmětů, dohromady asi 547 kilogramů materiálu, u kterého zkoumali původ.

odpadkovaskvrna1280

Foto: The Ocean Cleanup

Plastové pasti na úhoře, které po sobě v oceánu nechali rybáři

Vědci píší, že to však bylo možné jen u větších kusů, které na sobě měly loga firem či další podobná vodítka. Na délku musely předměty mít alespoň pět centimetrů. Kvůli těmto komplikacím se výzkumníkům zhruba třetinu objektů nepodařilo identifikovat. Počin vědců rovněž ukázal, že téměř polovina výrobků pochází ze dvacátého století. Jako nejstarší identifikovali bójku z roku 1966

Společnost The Ocean Cleanup už v roce 2018 upozornila, že více než padesát procent odpadu v oblasti Velké tichomořské odpadkové skvrny zapomněli nebo odhodili rybáři. Celosvětově podle některých odhadů tvoří jejich náčiní až třetinu oceánského odpadu.

„Byť je na globální úrovni nadále stěžejní zachytávat znečištění z řek, Velká tichomořská odpadková skvrna vyžaduje další krok. Je nutné se zaměřit na další zdroj znečištění, kterým je rybolov,“ uzavřel Egger.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.