Co miliarda, to minuta navíc. Po drahé modernizaci trati z Prahy do Brna na ní vlaky pojedou pomaleji

Po desetimiliardové investici do trati je na místě očekávat zkrácení času přepravy. Ve skutečnosti však vlaky pojedou pomaleji než před úpravami.

Vlak Českých drah na hlavním nádraží v Praze

0Zobrazit komentáře

Možná si pamatujete na hodiny fyziky či matematiky a slovní úlohy, které se týkaly rychlosti dopravních prostředků. Slovní úloha týkající se modernizace trati z Prahy do Brna by mohla znít nějak takto: První vlak vyjede z bodu A do bodu B po zastaralé a nemoderní trati. Druhý vlak pojede po té samé trati, která si ovšem prošla nákladnou desetimiliardovou modernizací. Kdo dojede do bodu B rychleji? Ne, vlak číslo dva to není. Vítejte v Česku.

Kdo v posledních dvou letech putoval z hlavního města do metropole Moravy, musel počítat s půlhodinovým zdržením, a to kvůli odklonu vlaku přes Vysočinu. Na obvyklé trati totiž probíhala modernizace, nyní se ovšem vše vrací do původních, byť modernizovaných kolejí. Výsledek prací ovšem cestujícím nepřináší očekávané benefity.

Jak informoval server Zdopravy, vlakům Českých drah i RegioJetu bude trvat cesta z Prahy do Brna ještě déle než před zahájením modernizace. Podle jízdního řádu Správy železnic, který vstoupí v platnost 1. července, budou vlaky RegioJetu překonávat trasu o osm minut déle. V roce 2021 vlaky z Prahy na hlavní nádraží v Brně přepravily cestující za 2 hodiny a 26 minut, nyní to jsou 2 hodiny a 34 minut.

U Českých drah bude doba překonávání trasy stejně dlouhá jako dříve, a to 2 hodiny a 35 minut. Ke zrychlení tak dojde jen při jízdě z Brna do Prahy, a to přibližně o minutu. V případě RegioJetu však překonávání trasy Brno–Praha bude o 11 minut delší než před modernizací. Právě modernizace si vyžádala investice přes deset miliard korun, přičemž sedm miliard bylo investováno do opravy a modernizace trati mezi Brnem a Blanskem. Další tři miliardy si vyžádaly úpravy trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí – a zbylé miliardy byly investovány i na dalších místech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle vyjádření mluvčího Správy železnic Jana Nevoly rychlost spoje neovlivňují pouze technické schopnosti vlaku a traťová rychlost v konkrétních úsecích. Prý záleží i na vytíženosti dané trati. „Z našeho pohledu by měl být jízdní řád spolehlivý a opakovatelný. Správa železnic proto při konstrukci jízdního řádu, v zájmu spolehlivosti a včasnosti jízdy vlaků, zvyšuje rezervy v jízdních dobách. U linky Ex 3 mezi Prahou a Brnem je tato rezerva stanovena na 3 minuty, což jsou dvě procenta celkové cestovní doby,“ vysvětlil Nevola.

Server Zdopravy ovšem poukazuje na navázání odměn vedení Správy železnic na plnění jízdního řádu. „Jinými slovy: když prodlouží jízdní doby, zvyšuje se šance na vyšší procento vlaků, které dojedou včas, a tím pádem i větší bonusy,“ uvádí. Železniční paradox na svém Twitteru již okomentoval i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek, který napsal: „Když už to stálo deset miliard, tak si té cesty musíme užít déle, to dá rozum.“

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Z Brna až na thajský Phuket. Čedok přivedl poprvé do Tuřan dálkový let do exotiky

Cestující budou moci v Tuřanech využít i letištní salonek. Zájezdy z Brna na thajský ostrov začne Čedok prodávat už tento týden.

Eliška NováEliška Nová

phuket

Foto: Čedok

Na thajský ostrov Phuket začne letos v létě létat Čedok z Brna

0Zobrazit komentáře

Brno čeká letos několik leteckých premiér. Vůbec poprvé z moravské metropole bude létat dálkový spoj, vůbec poprvé zamíří do exotické destinace a vůbec poprvé tu bude startovat Boeing 787 Dreamliner. Ten už letos na konci roku začne létat do Thajska.

„Půjde o historicky první dálkové lety z Brna s cestujícími, které bude z tohoto regionálního letiště přepravovat širokotrupé letadlo. Je to i díky dohodě mezi členskými státy Evropské unie a Sdružením národů jihovýchodní Asie, mezi nimiž je i Thajsko. Dohoda byla podepsána v minulém roce,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Z letiště v Tuřanech se bude létat jednou týdně na ostrov Phuket. Cesta tam potrvá jedenáct hodin a zajišťovat ji bude Čedok spolu s italskou leteckou společností Neos. Zájezdy začne přitom cestovní kancelář prodávat už tento týden. Cestovka bude nyní nabízet zájezdy jako first minute, a to za cenu od jednatřiceti tisíc na osobu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chceme ukázat, že regionální letiště se mohou rozvíjet, a chceme na trhu neustále zavádět něco nového a představovat trendy. Je tedy na čase, aby pohodlí Dreamlineru poznali zájemci ze spádové oblasti brněnského letiště, ať už z Moravy, tak i sousedního Slovenska,“ uvedl generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Do zmíněného Dreamlineru se vejde 359 cestujících. Kromě ekonomické bude v nabídce také třída Business light. Cestující si za ní připlatí o bezmála dvacet tisíc více. Zato si s sebou budou moci vzít těžší kufr, a to až do třiceti kil, a k dispozici budou mít v Tuřanech také letištní salonek. Běžným klientům bude muset stačit zavazadlo do 23 kilogramů.

Do nových destinací se ale bude možné z Brna dostat už letos v létě. Jen Čedok odsud odbaví lidi do dvaceti destinací. Mezi nimi jsou řecké ostrovy, Turecko, španělská Mallorca či Bulharsko. Od letoška se z Tuřan bude létat také na Kanárské ostrovy, konkrétně na ostrov Fuerteventura, na Madeiru, do Černé hory nebo i k Rudému moři, ať už do Taby nebo Hurghady či Masry Alam.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre