Co neměříš, to neřídíš. O tom, jak měřit práci v IT, aby z toho nebyl Big Brother, píše Miroslav Fuksa z Coding Bear
Miroslav Fuksa, zakladatel a šéf vývojářské firmy Coding Bear
Efektivita je teď velké téma ve většině firem. Ne že by ji předtím neřešily, ale velké přesuny na home office a nutnost řídit týmy na dálku po nastavení maximálně efektivních procesů vyloženě volají. Některé firmy se s tím popasovaly lépe, jiné hůře, ale všechny obecně hledají optimální nastavení. Výjimkou nejsou ani IT týmy, kde je často problém, že se jejich výkony neměří vůbec.
Na to se proto podíval Miroslav Fuksa, zakladatel vývojářské firmy Coding Bear, kde s kolegy vytvořili nástroj, který změří, jak pracují IT týmy. S nápadem přišli dávno předtím, než svět ochromila koronavirová pandemie, ale monitorovací nástroj Bear Inspector má využití jak v běžném provozu, tak i na home office. A teď v komentáři pro CzechCrunch Fuksa píše, jak práci vývojářů měřit, aby se z toho nestal Velký bratr.
***
Co neměříš, to neřídíš. Mantra, která se od doby jejího autora Petera Druckera stále opakuje a prosazuje na všech úrovních řízení a všech oblastech. Platí to však i pro tak specifický obor, jako je IT? Nemůže měření výkonu spíše již tak drahé a mnohdy velmi opečovávané ajťáky odradit? Jak a co vlastně měřit?
Na úvod je třeba říct, že pod zkratkou IT se samozřejmě skrývá řada různorodých rolí od analytiků přes programátory, testery, architekty až k adminům. Každá role má svá specifika a do jisté míry se již teď jejich výkon měří. Pokud se podíváme třeba na programátora, má řada firem nastaveno měření počtu odbavených ticketů, počet „spálených“ storypointů (zjednodušeně čas strávený nad určitým úkolem) či počet chyb (bugů).
Některé metodiky, například Scrum, si také zakládají na tom, že tým je v podstatě seberegulační jednotka a měří a řídí se vlastně sama. Jak moc toto v praxi doopravdy funguje, je však na zcela jinou diskuzi. U administrátorů sítě je pak často měřeno, zda běží vše, co má, jak rychle odpověděli na reportovaný incident a jak rychle ho vyřešili a případně počet odbavených požadavků v čase.
Nejtradičnější, univerzální a vlastně i nejefektivnější „metodou“ měření výkonu IT týmu je samotný tým lídr. Pokud je opravdu dobrý, dokáže svůj tým spolehlivě vést a motivovat. Má přehled o tom, kdo jak v týmu pracuje a nepracuje, zná způsoby práce jednotlivých členů týmu a dokáže rozpoznat pokles výkonnosti a rychle na něj zareagovat. Takový člověk je pak k nezaplacení.
Ucelený obrázek práce IT týmu
Metoda „tým lídr“ také nejlépe funguje u menších týmů, kde se informace předávají snadno a transparentně. Co ale mají dělat firmy, které už mají několik desítek lidí v IT a tolik dobrých tým lídrů nemají?
V takovém případě je určitě dobré začít výkony a výkonnost týmu měřit nějakým automatizovaným způsobem prostřednictvím dedikovaného nástroje. Takový nástroj aktuálně v Coding Bearu vyvíjíme. Jmenuje se Bear Inspector a jeho cílem je posbírat dostupná data o práci vývojářů a poskládat je tak, aby tvořily ucelený obrázek práce IT týmu a také jednotlivých programátorů.
Jak ale zajistit, aby se z měření výkonnosti nestal Big Brother? IT obor je ještě ke všemu poměrně specifický, kdy lidé, kteří v něm pracují, jsou často velmi zkoumaví, chtějí znát věci do detailů a rozumět, proč a jak se dějí, a zároveň očekávají spíše rovnostářský přístup.
„Nejdůležitější pro vyhodnocení jakýchkoliv dat je samozřejmě hlavně jejich kontext.“
Nejdůležitější pro vyhodnocení jakýchkoliv dat je samozřejmě hlavně jejich kontext. Žádný nástroj nedokáže ve 100 procentech případů nahradit kvalitní management, ale dokáže poskytnout zajímavá data a vhledy, které by bylo jinak velmi obtížné zjišťovat či komunikovat managementu výše. Takový nástroj navíc neměří pouze výkonnost jednotlivců, ale dokáže změřit a vyhodnotit celý vývojový proces.
Poskytuje tak managementu zajímavé informace o vývoji projektu, kam tým směřuje jako celek, kdo pracuje nad rámec svých povinností a nadstandardně dobře, což pak pomáhá managementu ocenit a hlavně udržet klíčové lidi v týmu. Rozhodně by tedy takový nástroj neměl být používaný jen na „vyhazovy“, ale dokáže naopak pomoci i s identifikací slabých míst v procesu (nepřesná analýza, neustále se měnící zadání ze strany byznysu atd.), jejichž odhalení a následné vyřešení může ulevit celému IT oddělení.
Důležitým pohledem, na který by se nikdy nemělo zapomínat při měření jakékoliv výkonnosti, je to, proč vlastně chceme a potřebujeme měřit, tj. udržet pozornost na nějakém společném cíli, proč se celá věc, projekt, dodávka dělá, kdo je zákazníkem a jaký je smysl celého projektu. Toto by mělo být jednotícím prvkem a hlavním motorem týmu. Od toho by se pak měly odvíjet úvahy co je potřeba měřit, proč a kdy.
Mnoha firmám jde především o měření trendů – ať už pozitivních nebo negativních, tedy jak se tým či projekt odchyluje od „normálu“, většinou dlouhodobého průměru. Měření výkonnosti a kvality také vůbec nemusí být vázáno na finanční odměnu účastníků, záleží na kultuře a prostředí dané firmy.
Pokud se ale firma rozhodne nastavovat nějaké KPIs s finanční vazbou, je nutné je velmi citlivě nastavovat a velmi dobře promyslet důsledky, aby se vyhnula tunelovému vidění a chování týmu. Tedy případu, kdy se celý tým „upne“ na jednu metriku a za každou cenu se ji snaží splnit bez ohledu na to, že to někdy naopak může být kontraproduktivní či nesmyslné.