Co rok násobí příjmy: Dateio je nejrychleji rostoucí českou firmou podle Financial Times
Startup ukazuje, že není třeba složitě sbírat data o tom, co by si lidé rádi koupili – říkají to sami tím, jak používají platební kartu.
V českém startupu Dateio se na platby kartou dívají jinak než uživatelé, ale i jinak než obchodníci. To díky nim mají o nakupujících opravdové informace – tedy nikoliv jen o tom, jak by se měli chovat podle toho, jak si je systémy zařadí do tabulky, ale podle toho, jak skutečně nakupují. Kde, co, jak často a kolik opravdu utratí. A tedy jak by se dali nalákat na další útraty.
Princip marketingu navázaného na anonymizovaná data o nákupech uživatele, který u Dateia ocenila už dřív bankovní skupina Erste nebo Air Bank nákupem podílu, teď vyšvihl mladou firmu mezi nejrychleji rostoucí společnosti v letech 2017 až 2020 podle žebříčku renomovaného deníku Financial Times. Mezi těmi českými se umístila nejvýš, když obsadila 170. příčku z tisícovky evropských společnosti, které pro rok 2022 list dal dohromady – tedy které jí poskytly údaje.
Růst je tu skutečně znatelný. Firma se za poslední roky rozšířila ze zhruba dvacítky zaměstnanců na padesát. „Vyžaduje to samozřejmě trochu jiný model fungování a ještě si to trochu sedá,“ usmívá se Ondřej Knot, spoluzakladatel společnosti. Ještě zajímavější jsou ale finanční čísla. Podle žebříčku Financial Times měla v roce 2020 firma příjmy nad 110 milionů korun.
Loni příjmy Dateia z kampaní – což je jen část celkových příjmů společnosti, ta, která se sčítá z provizí za každou uplatněnou slevu pro uživatele karet – dosáhly 75 milionů korun. To je částka, která je v porovnání s předchozím rokem dvaapůlkrát vyšší. Letos má být růst podobný.
„Možná to nebude až takový násobek, ale zhruba dvakrát větší bychom mohli být. A máme rozpracované projekty, které by mohly růst pro další rok opět zrychlit. Trendy hrají v náš prospěch,“ chválí si Knot. Zákaznické chování se určitě změnilo, kývá hlavou, když hodnotí předchozí rok. A vlastně i ten před ním.
Lidé jako by se přilepili ke své kartě a mnoho z nich zahodilo hotovost i při malých nákupech. Někteří omezili i výběry z bankomatů, aby se hotovosti vyhnuli úplně. Ale situace spojená se strachem z virů jen posílila trend, který tu tak jako tak byl a který v Dateiu očekávají už roky, vysvětluje spoluzakladatel projektu.
U 2,5 milionu lidí
Totiž když v roce 2013 svůj startup Ondřej Knot a Ivan Dovica zakládali, říkali si, že jednou svět dospěje do bodu, že všichni budou platit všechno elektronicky. Té fázi jsme se prý v posledních letech přiblížili extrémně. „Svým dětem jsem přestal dávat kapesné hotovostně, mají dětskou kartu. Možná jsem vychýlený tím, v čem pracuji, ale spousta lidí kolem mě to dělá podobně. Děti kolem deseti let mají svoji kartu a platí. Zaplatit se dá všude. Vietnamské večerky, bistra, všude je přijímají,“ říká Knot.
Rozvoj internetových nákupů, který během pandemie nastal, navíc prý podnítil spoustu společností hledat možnosti lepšího cílení reklamy. Výrazný nárůst zájmu o spolupráci podle Knota ukázali i online obchodníci. Právě obchodů je na Dateio připojených přibližně 330 – to jsou ty, které chtějí nalákat zákazníky do svých prodejen, ať už fyzických, nebo v online světě. Třeba Albert, Shell, Adidas, Husky, Electro World, Alza, Zoot, nebo Martinus.