Co se chystá v pokračování největšího hitu v historii Netflixu? To přibližuje tvůrce Hry na oliheň

O svátcích na obrazovky dorazí druhá řada veleúspěšné Hry na oliheň. Tvůrci promluvili o tom, co od pokračování očekávat a co chtějí sdělit.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-squid-game-season-2-1

Foto: No Ju-han/Netflix

Lee Jung-jae jako Song Ki-hun ve druhé řadě Hry na oliheň

0Zobrazit komentáře

Hra na oliheň, jihokorejský seriál z roku 2021, původně na trzích mimo svoji domovinu neměl žádnou marketingovou kampaň – nepočítalo se s tím, že o něj globální publikum bude mít větší zájem. Příběh, v němž se zoufalí lidé snaží vyhrát stovky milionů korun v krvavé soutěži, ale zaujal natolik, že je dodnes největším hitem v historii Netflixu. A pokračování, jež na obrazovky dorazí už o Vánocích, slibuje nové hry, postavy, pravidla i poselství.

Dějem první řady seriálu nás provádí hlavně Seong Ki-hun, rozvedený šofér, který dluží lichvářům. Jednoho dne v metru narazí na tajemného člověka, od něhož dostane vizitku a možnost přihlásit se do soutěže o horentní sumu peněz. Ki-hun se, stejně jako většina ostatních z celkem 456 hráčů, rozhodne zúčastnit ze zoufalství na jedné a z naděje na lepší život na druhé straně. Později se ale ukáže, že nejde o klasickou soutěž – všichni poražení totiž zemřou.

Tvůrce Hry na oliheň Hwang Dong-hyuk s ní měl od začátku velmi specifický záměr. Vycházel z komiksů jako Liar Game nebo Battle Royale a chtěl vytvořit podobenství o extrémní kompetitivnosti, poháněné velkými třídními rozdíly, jež sužují současnou jihokorejskou společnost. Dát dohromady celý koncept a naplnit ho sympatickými postavami, kterým budou diváci fandit, mu trvalo poměrně dlouho, ale nakonec se mu podařilo vyjádřit přesně to, co chtěl, a přitom vytvořit strhující minisérii. Minisérii, protože neměla pokračovat.

„Když jsme natáčeli první řadu, pořád jsem se režiséra Hwanga ptal, jestli bude i druhá. A on říkal: Rozhodně ne,“ řekl v novém rozhovoru serveru Deadline s tvůrci seriálu Jeong-jae Lee, představitel Ki-huna neboli hráče 456. Tehdy nikdo netušil, jak obrovský úspěch bude Hra na oliheň mít. Pouhé tři týdny od uvedení na Netflixu ji zhlédlo přes sto milionů domácností, za tři měsíce se pak toto číslo vyšplhalo až na 265 milionů, což dosud žádný jiný titul na streamovací službě nepřekonal.

Tvůrci se proto rozhodli pokračování přeci jen natočit – jako poděkování divákům, podle vlastních slov. „Druhá řada pro mě funguje jako vyjádření vděku fanouškům,“ řekl Lee. „Ne jako produkt nebo obsah, spíš ji vnímám jako dárek, který dáváme divákům. Jsem z toho nervózní, protože nevíme, jestli se jim bude líbit,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokračování Hry na oliheň začíná tři roky po tom, co Ki-hun vyhrál soutěž a s tím v přepočtu 840 milionů korun. Peníze využívá ke hledání organizátorů děsivých her, z opuštěného hotelu si udělal centrálu a naplnil ji budižkničemy a různými lidmi z podsvětí, kteří mu pomáhají. Nakonec se hrdina vydává jako hráč do další edice vražedné soutěže se záměrem ji jednou provždy ukončit.

Spolu s Ki-hunem se vrátí pár dalších postav jako The Front Man – muž v černé masce a plášti – nebo detektiv Hwang Jun-ho, který v první řadě infiltroval růžově oděné dozorce soutěže ve snaze najít svého bratra. Hlavně ale přijde řada nových hrdinů, zloduchů i lidí někde na pomezí. Deadline zmiňuje například kryptoměnového influencera, který sobě i svým sledujícím způsobí velké finanční ztráty a je na útěku. A mezi hráči se pochopitelně objeví i žena, jež přijde o peníze kvůli jeho investičním radám.

Hwang Dong-hyuk se očividně inspiroval společenskými fenomény z několika let, co uběhly od vydání první řady seriálu. Základem přitom zůstává špatná ekonomická situace v Jižní Koreji, která se od té doby jen zhoršila. Tvůrce Hry na oliheň komentoval i současnou společenskou situaci ve světě, kde rostou rozkoly mezi lidmi, ať už jde o politické názory, různá náboženská vyznání, generační spory, nebo zvětšující se propast mezi bohatými a chudými.

S tím se pojí silné poselství, nebo spíše závažná otázka, která bude náležet druhé řadě korejského hitu. Opět bude stát v ostrém kontrastu k infantilně barevným kulisám her a sytě zeleným kombinézám hráčů. Zatímco před třemi lety se Hwang ptal „Co jsme ochotni udělat pro peníze a s nimi spojenou svobodu?“, tentokrát se soustředil na otázku: Máme opravdu nějakou naději? (Is there truly hope for us?)

„Máme dostatek vůle a síly na to, abychom se pokusili svět udělat lepším? Má lidstvo na to, aby změnilo směřování světa, dokážeme se vzdát chamtivosti a tužeb, abychom společně věci zlepšili? To byly některé z otázek, které jsem chtěl položit,“ řekl Hwang. Prostředníky pro ně budou jednak známé i nové postavy, jednak pozměněná pravidla soutěže. Po každém kole dostanou hráči možnost hlasovat, zda chtějí pokračovat, nebo skončit a zvýšit částku, o kterou se hraje.

Hrdinové druhé řady Hry na oliheň tak budou znovu a znovu stát před těžkým rozhodnutím mezi morálkou a touhou, přičemž je z jedné strany bude tlačit nouze a ostatní hráči, ze druhé je potáhne vidina pohádkového bohatství. Hwang osobně ve svých předpovědích pro vývoj skutečného světa zvlášť optimistický není. Jestli se rozhodne diváky spíše varovat nebo inspirovat, se dovíme 26. prosince, kdy druhá řada jeho bezprecedentního hitu dorazí na Netflix. Příští rok pak bude následovat ještě třetí, poslední.

Pán prstenů si zaslouží víc. Válka Rohirů se drží Tolkiena, ale i Prsteny moci mají víc dobrých momentů

Anime vás vezme do království Rohan, do doby 200 let před události známé z knížek a filmů. Slavné filmové trilogii se ale ani nepřiblíží.

pan-prstenu-valka-rohiru-boxed

Foto: Vertical Entertainment

Animovaný film Pán prstenů: Válka Rohirů neboli War of the Rohirrim měl slavnému jménu dělat větší čest

0Zobrazit komentáře

Dokonce i seriálové Prsteny moci dokážou být místy povedenější než Válka Rohirů. Novinka, která právě přicválala do českých kin, značku Pána prstenů rozšiřuje o animovaný pohled do minulosti světa J. R. R. Tolkiena. Spojení zkušeného tvůrce anime s nejmilovanějším zástupcem fantasy slibovalo hodně, ale výsledek je rozpačitý.

Pán prstenů: Válka Rohirů je snímek nutně zatížený velkými očekáváními. Trilogie Petera Jacksona je zářícím klenotem, který je pro mnohé dokonalou adaptaci Tolkienových příběhů. Kdyby se japonský režisér Kendži Kamijama, mimochodem zkušený tvůrce podepsaný například pod seriálovou verzí ikonického anime Ghost in the Shell, hraným filmům přiblížil aspoň na dohled, byl by to zázrak. Jaký jeho pohled do minulosti rohanského království je? Podle prvních dojmů Lucie Černohlávkové a Michala Mančaře nic moc.

Obyčejné anime, nebo něco víc?

Lucka: Michal už nějakou dobu trousil poznámky o tom, jak se těší, ale jak ho na plakátech znervózňuje postava ústřední hrdinky, která jakoby vypadla z jakéhokoliv anime. No a měl pravdu. Kletba pokusů navázat nějak na genialitu Pána prstenů stihla i Válku Rohirů, která nabízí jen plochý, kreslený televizní příběh, navíc roztažený do stopáže přesahující dvě hodiny.

Michal: To, že rohanská princezna Héra je schopná válečnice, je v pohodě. Už Pán prstenů nám dal Éowyn, jejíž představitelka Miranda Otto slouží jako vypravěčka nového filmu. Jasně, někdo zvedne obočí nad tím, jak moc heroicky schopná je, ale stále koukáte na anime. Bohužel se s tím pojí i to, že v jinak pseudostředověké stylizaci filmu nosí bílý obleček s kozačkami do půli stehen. Ale to rozhodně není ten největší problém Války Rohirů.

Pokulhávající animace

Lucka: Tohle je TEN VELKÝ PROBLÉM a udeří na vás po pár prvních sekundách. Ty úplně počáteční vteřiny vypadají přitom víc než slibně, hudbou a celkovou koncepcí dokonale navazují na Jacksonova Pána prstenů… a pak se objeví první animovaný orel a vy začnete tušit průšvih v podobě nedělního dětského filmu na ČT.

Michal: Vizuálně ničím nevynikající anime by mohlo asi být OK, ačkoliv od Pána prstenů tajně očekáváte víc. Jenže ono je to horší. Všimnete si nevyvážené (ne)plynulosti pohybu postav, do očí vás praští také občas nevzhledná statická pozadí nebo efekty plamenů. Někdy jako by vypadly spíš ze scénky v patnáct let staré videohře.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vymyšlený příběh? Kdepak, sám Tolkien!

Michal: Pro mnohé diváky to bude překvapení, ale Pán prstenů: Válka Rohirů se v jádru drží Tolkienova díla! Události dvě století před hlavní ságou popsal jen v pár větách, ale postavy a jejich činy (až na klasicky neohroženou hlavní hrdinku) vlastně sedí. Včetně osudu krále Helma Kladiva, který by vám přitom snadno mohl přijít přitažený za vlasy a „až moc anime“. Je pak trochu paradox, že celá Válka Rohirů působí spíš epizodně. Jako střet pár desítek bojovníků na každé straně, ne boj o osud království.

Lucka: Je to tak, osudovost, která k Tolkienovi patří asi snad ze všeho nejvíc, tu úplně chybí. Nepovedený kreslený svět navíc mnohdy výrazně víc připomíná japonské klasiky svého žánru (ahoj, příšero v lese) než jeho svět. Kostým hlavní hrdinky, který tolik vadí Michalovi, netřeba znovu zmiňovat.

Pomrkávání na Pána prstenů

Michal: Trochu zvláštní dojem budí snaha o připomenutí filmových okamžiků. Jedna z dějových linek kopíruje Théodena a Éomera, některé scény jsou přímým odkazem na Jacksonovu trilogii, někdy skoro až slovo od slova. Ale chybí jim velkolepost a ten správný patos.

Lucka: Patos sice chybí, nutkání skládat všechno do megaepického příběhu, v němž Gandalf všechno ví už dávno, ale ne. Bohužel. Některé příběhy přece mohou existovat samy o sobě, bez odkazů na prsteny a čaroděje.

Rohan volá o pomoc

Lucka: Pán prstenů: Válka Rohirů je zklamání. Sice to není film, u kterého si budete nesouhlasem či nudou rvát vlasy, ale bohužel je provedením i scénářem hluboko pod očekáváními. Potenciál mělo přitom oboje velký, chtělo to ale mnohem víc péče.

Michal: Kde je jezdec a kůň? Kde roh, který pěje? Kde je teď přilba a pancíř a vlas, který věje? Ve Válce Rohirů ne. Je to přinejlepším generické fantasy anime. To je na nositele jména Pán prstenů a celovečerní film málo. I ty Prsteny moci nabízejí víc tolkienovštějších momentů.