Coca-Cola chce po akvizici Costa Coffee dostat její kávu do domácností. V Česku ji bude prodávat na Rohlíku i Košíku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

costa-coffee-home

Foto: Coca-Cola HBC

Costa Coffee nabídne na Rohlíku či Košíku kávu mletou, zrnkovou i v kapslích

0Zobrazit komentáře

Když před dvěma lety největší nápojová firma na světě oznamovala, že za více než pět miliard dolarů kupuje britský kavárenský řetězec Costa Coffee, mělo to jasný cíl. Coca-Cola se chtěla rozšířit v oblasti, kde zatím nebyla tak silná, tedy v horkých nápojích, a nyní to pocítí i čeští zákazníci. Kávové produkty značky Costa Coffee poprvé oficiálně vstupují do běžného prodeje.

Káva patří k nejrychleji rostoucím kategoriím na světě, a tak se nyní Coca-Cola rozhodla začít prodávat kávové produkty i mimo kavárny Costa Coffee. Těch je jen v Česku a na Slovensku celkem šedesát a obě země nyní patří do první vlny, kde se začne káva stejné značky prodávat i v obchodech. V Česku ji nabídnou Rohlík, Košík a Makro, na Slovensku Tesco, Kraj a Metro.

„Zařazením značky Costa Coffee do nabídky dále rozšiřujeme skvělé nápojové portfolio skupiny Coca-Cola a naplňujeme tak i naši dlouhodobou strategii provázet zákazníky 24 hodin 7 dní v týdnu – od snídaně až po večerní relax,“ vysvětluje Dan Timotin, generální ředitel Coca-Cola HBC pro Českou republiku a Slovensko.

dan-timotin_ceo_coca-cola-hbc

Foto: Coca-Cola HBC

Dan Timotin, generální ředitel Coca-Cola HBC pro ČR A SR

Do prodeje jdou celkem čtyři blendy, tedy kávové směsi různých druhů i chutí. V nabídce se objeví jak mletá a zrnková káva, tak i kapsle kompatibilní s kávovary Nespresso. Konkrétně půjde o varianty Mocha Italia Signature Blend Medium, Mocha Signature Blend Dark, Bright Blend a Colombian Single Origin, které se oficiálně objeví v Česku v prodeji vůbec poprvé.

„Dříve se tu objevily přeprodeje ze zahraničí, šlo o omezenou nabídku, žádné oficiální zastoupení,“ potvrzuje pro CzechCrunch Aleš Fránek, ředitel sítě kaváren Costa Coffee v Česku a na Slovensku. Tuzemské online supermarkety mohly mít v nabídce například původní balení káv, které přeprodávaly od zahraničních řetězců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě na Rohlíku a Košíku, tedy největších online supermarketech v Česku, se nyní objeví kávové produkty Costa Coffee i v rámci oficiální distribuce, což pochopitelně není náhodné. „Je to dáno i současnou situací, význam bezpečných nákupů přes e-commerce hráče roste. Zároveň je zde flexibilita a možnost cílení online kampaní,“ říká Milan Baka z Coca-Cola HBC.

„Costa Coffee vnímáme jako velmi silnou značku, kterou zákazníci vyhledávají a neměla by v našem sortimentu chybět. Díky naší spolupráci s Coca-Colou jsme byli v České republice první, kdo tyto produkty začal prodávat. Prodeje rostou týden od týdne. Zájem je především o kapslové produkty, které rostou dlouhodobě a růst budou i nadále,“ prozrazuje pro CzechCrunch šéf Košíku Tomáš Jeřábek.

costa-coffee-blend

Foto: Costa Coffee

Costa Coffee Blend

„Costa Coffee jsme doplnili do našeho sortimentu s ohledem na velice pozitivní prodeje konkurenční značky Starbucks, zatím očekávání moc naplněna nejsou, ale věříme, že zájem zákazníků o tento výrobek časem vzroste,“ uvedla pro CzechCrunch Zdeňka Svoboda, mluvčí Rohlik.cz.

Poprvé se Češi mohli se značkou Costa Coffee setkat v roce 2008, kdy se v Praze otevřela první kavárna. Těch je dnes po celém světě ve dvaatřiceti zemích celkem 3 820, přičemž jen v Česku jich je aktuálně pětapadesát. Jelikož je pro celý řetězec důležitá odpovědnost k životnímu prostředí, snaží se v nich omezovat jednorázové plasty a nejpozději do konce příštího roku se jich chce zbavit úplně.

„Snižujeme také spotřebu energií a plánujeme i novinky pro pohodlí našich zákazníků, jako je třeba bezkontaktní objednávání v mobilu nebo rozvoz kávy,“ doplňuje Aleš Fránek, ředitel sítě kaváren Costa Coffee, kterou v Česku a na Slovensku provozuje společnost Lagardère Travel Retail. V příštím roce navíc firma chystá také kapsle kompatibilní s kávovary Dolce Gusto a tzv. Ready-to-drink nápoje v plechovkách s nízkým obsahem cukru.

costa-coffee-kapsle

Foto: Coca-Cola HBC

Costa Coffee nabídne na Rohlíku či Košíku také kávu v kapslích

Hostujeme polovinu česko-slovenské e-commerce, říká zakladatel vshostingu. S novými investory chce dobýt Ameriku

Peter BrejčákPeter Brejčák

283vshosting-minStory

Foto: vshosting

Damir Špoljarič, zakladatel a šéf vshostingu

Damir Špoljarič nebyl klasickým žákem, už studium střední školy kombinoval s vlastním podnikáním a jak se smíchem popisuje, učitelé z toho byli vyloženě „nadšeni“. „Nosil jsem si do třídy notebook, což tehdy byla ještě celkem exotika, a odbíhal na chodbu vyřizovat telefonáty s klienty,“ vzpomíná na období kolem roku 2006.

S několika kamarády navíc v té době začal v Praze budovat datové komunitní sítě. Internet byl tehdy pořád víceméně v plenkách, a právě pomocí těchto sítí se na něj lidé mohli připojit. Partě kamarádů přitom původně nešlo ani tak o byznys, jednoduše chtěli být součástí technologické transformace.

„Postupně nás to zavedlo až k tomu, že jsme si pronajali server v datovém centru a místo na něm pak pronajímali klientům. Prvním naším zákazníkem bylo ČSFD, pamatuji si, že jsem jim nějaký hardware tehdy vezl tramvají. Byly to dost punkové začátky,“ popisuje Špoljarič v rozhovoru pro CzechCrunch.

Ředitelství internetových silnic a dálnic

Právě takovým způsobem před třinácti lety vznikla společnost vshosting, která svým klientům poskytuje, jak napovídá i její název, hostingové služby. I když je pro mnoho lidí tato oblast těžko uchopitelná, zjednodušeně řečeno jde o to, že zajišťuje, aby zákazníkům běžel jejich online byznys, a to za všech okolností, rychle a spolehlivě.

Sám Špoljarič serverovou infrastrukturu přirovnává k síti silnic, po které jezdí návštěvnici daného webu, probíhají tam platby, objednávky, data nebo cokoliv dalšího, co online byznys potřebuje. „My jako vshosting zajišťujeme kvalitní design této silniční sítě, jejich stavbu, údržbu, a když na to přijde, tak řešíme i případné havárie. Jsme vlastně takové onlinové ředitelství silnic a dálnic, akorát tedy o dost lepší,“ směje se Špoljarič a rovnou doplňuje: „Ekvivalent D1 u nás nenajdete.“

Z garážové firmy (v době, kdy vshosting vznikal, se termín startup v podstatě nepoužíval) se následně během let stal lídr trhu. Aktuálně na serverech firmy hostuje více než polovina českých a slovenských e-shopů, včetně největších poskytovatelů e-commerce řešení jako Shoptet nebo Shopsys.

265vshosting-min

Foto: vshosting

Damir Špoljarič, zakladatel a šéf vshostingu

I když je e-commerce pro vshosting jednou z priorit, důležitými klienty jsou také digitální agentury, vývojářské firmy, online média či další internetové projekty. Dohromady tak jde o desítky tisíc firem, z velkých e-shopů například GymBeam (v květnu nabral obří investici), Košík, Pilulka nebo Notino, z dalších pak kromě zmiňovaného ČSFD například Plzeňský Prazdroj, Euronics nebo Úschovna.

Mezi klienty jsou tak střední či větší společnosti, ty malé u nás totiž oblasti hostingu moc pozornosti nevěnují a často jej „vyřeší“ pronájmem co nejlevnějšího řešení, případně si koupí vlastní server a spravují si ho sami. Podle zkušeností Špoljariče však v takových případech při růstu svého byznysu firmy zjistí, že podobná řešení nejsou spolehlivá a v případě vlastního serveru jim musí věnovat dost času, navíc jim chybí i potřebná odbornost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pokud se snažíte rozjet třeba e-shop s designovým nábytkem, asi nebudete expert na servery. A asi vás i vaše zákazníky začne dost rychle štvát, že se vám stránka pomalu načítá, něco nefunguje a vy to musíte řešit. Jakmile začnete být trochu úspěšný, dospějete k tomu, že se vám královsky vyplatí si trochu připlatit, ale ušetřit si tyhle starosti a čas,“ přibližuje Špoljarič.

„K tomu slouží právě spravované serverové služby, kdy my obstaráme vše od stavby a provozu hardwarové infrastruktury, ale i potřebný software, jeho aktualizace, zabezpečení i neustálou optimalizaci. Vy se díky tomu může soustředit na svůj hlavní byznys,“ dodává dvaatřicetiletý podnikatel s tím, že jako konkurenční výhodu vnímá i provozování vlastního datacentra, díky kterému má firma bezpečnostní aspekty plně pod svojí kontrolou.

756vshosting-min

Foto: vshosting

Servery vshostingu

Díky kombinaci těchto faktorů dokázal vshosting loni utržit 150 milionů korun, což bylo historicky nejvíc. „Rozhodně ale nespíme na vavřínech a pandemii navzdory jedeme dál. Letos očekáváme další navýšení tržeb o dvacet procent,“ predikuje Špoljarič. Prostor pro růst na trhu podle něj pořád existuje, nové online projekty a e-shopy aktuálně vznikají rekordním tempem a vlivem koronavirové pandemie se trend ještě zesiluje.

I když hostingové služby firmy v Česku a na Slovensku využívá více než polovina e-commerce scény, pořád na těchto trzích vidí potenciál. Na druhou stranu si však vshosting uvědomuje, že pokud chce nadále udržet rychlý růst, musí výrazně víc šlápnout také do zahraničí. Už teď má mezi klienty řadu mezinárodních nebo čistě zahraničních zákazníků (příkladem je japonské Asahi, vlastník Plzeňského Prazdroje), v první řadě však naplno vstoupí do Maďarska.

Nenápadný prodej firmy

V rychlé mezinárodní expanzi teď vshostingu pomůže také jeho relativně nový vlastník, německé Contabo, za kterým stojí velké private equity fondy. Ve firmě již předtím drželo majoritní podíl, ke konci července pak ovládlo 100 procent, což podle odhadu CzechCrunche vshosting ohodnotilo minimálně na vyšší stovky milionů korun. Transakce přitom proběhla v naprosté tichosti.

„Naší prioritou bylo získané prostředky okamžitě využít ke zlepšení a rozšíření služeb pro naše klienty a k přípravě zahraniční expanze. Soustředili jsme se tedy na toto a komunikaci obchodu navenek jsme tak trochu upozadili. Naši klienti a zaměstnanci samozřejmě informováni byli,“ prozrazuje Špoljarič.

semerad-smid

Přečtěte si takéSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázkuSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázku

S novými majiteli vshosting plánuje například rozšíření produktového portfolia, nábor dalších lidí, spuštění služeb s využitím infrastruktury od AWS, ale také intenzivnější zaměření na stále populárnější Kubernetes řešení. Prioritní je však dál expanze, která se ovšem nezastaví jen v Maďarsku.

„Zejména Severní Amerika je pro mě osobně zásadní metou, které jsem chtěl dosáhnout, a nakonec se to asi podaří až pod křídly Contaba. Loni v St. Louis otevřelo pobočku a již tam má prvních několik set klientů na dedikované servery. Pak se chystá expandovat na další trhy a vshosting spolu s ním,“ dodává Špoljarič. Z česko-slovenského ředitelství internetových silnic a dálnic se tak časem může stát globální.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost vshosting. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.