Coca-Cola je všude a stejně tak její odpad. Firmě opět připadlo prvenství největšího plastového znečišťovatele
Plasty patří k vynálezům, které dlouho platily za geniální a pozitivně revoluční, časem se z nich ale stala obrovská přítěž. Nyní se tak ptáme, jak se jich v co největší míře zbavit. Ptát by se přitom měla hlavně Coca-Cola, nápojový gigant se totiž už počtvrté za sebou umístil na první příčce největších plastových znečišťovatelů na světě.
Seznam každoročně sestavuje nevládní instituce Break Free from Plastic (BFFP), působící od roku 2016 a sdružující téměř dva tisíce organizací monitorujících odpad. Data přitom získává z pravidelných dobrovolnických akcí sběru, třídění a počítání smetí. Do letošní akce se zapojilo přes 11 tisíc dobrovolníků, kteří sbírali odpadky na 440 místech po celém světě. Vysbíralo se přes 330 tisíc kusů smetí.
Nejčastěji lidé v přírodě, na plážích či na chodnících nacházeli obaly od nápojů následované krabičkami od cigaret, tubami od zubní pasty, lahvičkami od mýdla či šampónu, kelímky od jogurtů a obaly od pracích prostředků. Osmapadesát procent nalezeného odpadu na sobě mělo jasně rozeznatelnou značku výrobce. Žebříček největších znečišťovatelů do velké míry odpovídá dominantním výrobcům sycených nápojů, drogistických produktů nebo potravin.
Na druhém místě s 8 231 kusy identifikovaných odpadků v 35 zemích se umístilo PepsiCo. Následovaly firmy Unilever, Nestlé, Procter & Gamble, Mondelez, Philip Morris, Danone, Mars a Colgate-Palmolive. Zdaleka největším znečišťovatelem, s dvojnásobným skóre oproti následovníkovi, byla opět Coca-Cola, stejně jako i ve všech předchozích akcích BFFP.
Různé projekty boje s plastovým odpadem firma oznámila už několikrát. Jak uvádí agentura Reuters, poprvé to bylo už v 90. letech, kdy Coca-Cola (i její konkurent PepsiCo) představila lahve se čtvrtinovým podílem recyklovaného plastu. O pár let později obě společnosti ekologičtější produkt zrušily, prý kvůli příliš vysokým nákladům. Loni se kola prodávala v PET lahvích, které byly asi z deseti procent vyrobené z recyklovaného materiálu.
V roce 2018 se společnost zavázala, že do roku 2030 se tento poměr zvýší až na polovinu. S ambiciózními plány přišly také PepsiCo a Nestlé, jedna s cílem 25 procent recyklovaného plastu ve všech obalech do roku 2025, druhá se skromnějšími 15 procenty ve stejném horizontu. Všechny z nich jsou nyní spíš na nižších jednotkách procent.