Coca-Cola kupuje za více než 5 miliard dolarů britskou síť kaváren Costa Coffee

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

costacoffee
0Zobrazit komentáře

Největší nápojová firma na světě Coca-Cola oznámila, že za 5,1 miliardy dolarů, tedy více než 112 miliard korun, kupuje britský kavárenský řetězec Costa Coffee. Obří akvizice globální značky má Coca-Cole zajistit snazší rozšíření v oblasti horkých nápojů. Costa Coffee vzniklo v roce 1971 v Londýně a dnes má pobočky ve více než třiceti zemích.

Na kavárny Costa Coffee můžete narazit v Česku i dále v Evropě, na Blízkém východě, v Asijsko-pacifickém regionu nebo Africe a i přes současné téměř čtyři tisíce poboček má britská značka stále velký prostor k expanzi. To si evidentně uvědomila i Coca-Cola, respektive její výrobce Coca-Cola Company, který za Costu zaplatil šestnáctinásobek jejích letošních příjmů EBITDA. Dosavadním majitelem řetězce byla firma Whitbread, která provozuje také mezinárodní síť hotelů.

coca-cola-can

„Costa dává Coca-Cole nové možnosti a znalosti ve světě kávy a náš systém zase dává možnost rozšiřovat značku Costa po celém světě,“ uvedl k významné akvizici prezident a CEO nápojového obra James Quincey. „Horké nápoje jsou jedním z mála nápojových segmentů, kde Coca-Cola nemá globální značku. Costa nám se svoji silnou kávovou platformu umožňuje na tento trh vstoupit,“ dodal Quincey.

sodastream2-onetouch_black-in-kitchen_2

Přečtěte si takéPepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStreamPepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStream

Jeho slova o rozšiřování značky po celém světě jsou přitom velmi důležitá. Costa má totiž silnou prezenci v domovské Velké Británii, stále silnější je v Číně a na některých dalších trzích, ale zatím úplně chybí ve Spojených státech. O vstup na americký trh s kávou se v případě Costy dlouhou spekulovalo, ale mluvilo se o tom, že řetězec nemá dostatek financí ani potřebného partnera. To se nyní s akvizicí od Coca-Coly mění.

James Quincey

Foto: Coca-Cola

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

Coca-Cole pro začátek Costa pomůže v rozšíření její kávové nabídky, což je rovněž důležité, protože jde o důležitý nápojový segment, který roste o šest procent ročně. Přitom neexistuje žádný globální hegemon, který by vládl celému trhu. I v tomto ohledu je zajímavá nedávná dohoda potravinového koncernu Nestlé, který zaplatí 7,2 miliardy dolarů Starbucksu za to, aby mohl prodávat jeho kávu. V kávovém byznysu tak vidí všichni velcí hráči velký potenciál.

Ve Spojených státech navíc Coca-Cola a všichni další výrobci řeší problém s narůstajícím odlivem zákazníků od slazených nápojů, kteří začínají stále více hledat zdravější alternativy. Potvrzuje to ostatně i další významná akvizice z minulého týdne, PepsiCo za 3,2 miliardy dolarů koupilo výrobce domácí sodovky SodaStream.

costa-coffee