Méně aut, více zeleně a důraz na komunitu. Podívejte se, jak bude vypadat nová čtvrť Chytré Líchy u Brna

chytre-lichy-boxed

Foto: Chytré Líchy

Unikátní čtvrť Chytré Líchy zná svou podobu

0Zobrazit komentáře

Čtvrť budoucnosti nedaleko Brna, která se stane vzorem pro další projekty svého druhu. Tak znělo zadání pro architekty, kteří se zúčastnili výběrového řízení pro finální podobu projektu Chytré Líchy. Ten nyní zná svého vítěze, kterým je koncepce vytvořená firmou Pelčák a partner architekti. Jejich návrh výrazně omezuje pohyb automobilů ve čtvrti, vytváří prostředí pro komunitní fungování rezidentů a bere v potaz i připomínky a požadavky ze strany obyvatel Židlochovic.

Pět projektů, pět vizí čtvrti, ve které by chtěl žít každý. Komise projektu ovšem mohla vybrat pouze jeden z nich. Vítězem se nakonec stala čtvrť, která mimo jiné přináší i výhodu minimálních změn v územním plánu. Důvodů, proč byl vybrán právě tento návrh, je ovšem daleko více.

Jedním z nich je fakt, že se finální podoba může oproti aktuálním vizualizacím ještě proměnit. Projekt se totiž snaží být maximálně participativní a bude tak brát v úvahu připomínky současných rezidentů Židlochovic, ve kterých čtvrť vyroste.

„Chceme eliminovat například obavy současných obyvatel okolních ulic, že jim lidé z nové čtvrti budou parkovat před domem. V návaznosti na to tedy bude oproti původnímu návrhu snížena bytová zástavba v Líchách, kapacity parkovišť na okraji ale zůstanou stejné,“ upřesňuje starosta obce Jan Vitula.

c_01-naves

Foto: Chytré Líchy

Místo má být plné života, zeleně a minima automobilů

„K redukci zástavby jsme přistoupili i kvůli připomínkám současných obyvatel skrz omezení výhledu z jejich domovů. V území zároveň zůstane rezerva na případné rozšíření parkovacích ploch, pokud by se ukázalo, že je to nutné,“ dodává Vitula, podle kterého byla flexibilnost projektu jedním z důležitých faktorů při rozhodování o vítězném návrhu.

Vybraná koncepce počítá především s trojdomy, ve kterých budou tři bytové jednotky nad sebou, přičemž každá bude mít svůj vlastní vchod. Automobily nebudou parkovat přímo u vchodů, ale jejich hlavním stanovištěm se stanou okraje lokality, protože vjezd do samotné čtvrti bude výrazně omezený.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Namísto infrastruktury pro automobily dostala přednost tzv. modro-zelená infrastruktura, která pracuje se synergií vody a zeleně. Důležitým kritériem při výběru vítězného návrhu totiž byla i otázka udržitelnosti. Všudypřítomná zeleň by měla obklopovat chodníky i domy a páteřní ulice bude lemována stromořadím. Zeleň se dostane i na střechy, kde zpomalí odtok vody a pomůže jí dostat se odpařováním zpět do ovzduší. Dešťovka by měla být využívána i k provozu samotných budov.

Nedílnou součástí celého prostoru se stanou také fitpark, coworkingové prostory, dětské hřiště, sdílené dílny a komunitní zahrádky spolu s komunitním hubem. To všechno proto, aby se ve čtvrti co nejvíce posílilo společenské fungování místních. Vytvořené zázemí má navíc lákat i stávající obyvatele okolní zástavby. Cena čtvrti byla vyčíslena na přibližnou částku 250 milionů korun. Její výstavba by měla být zahájena v roce 2023.

c_05-ulice-radove-domy

Foto: Chytré Líchy

Vizualizace řadových domů v chystané čtvrti Chytré Líchy

U Masaryčky vznikne náměstí se zelení. Studio Perspektiv ukázalo, jak bude vypadat okolí pražského nádraží

Peter BrejčákPeter Brejčák

masarycka-perspektiv-boxed

Foto: Willbe Studio

Na místě parkoviště vedle Masarykova nádraží vznikne moderní náměstí

0Zobrazit komentáře

Přímé sousedství pražského Masarykova nádraží se v následujících letech zásadně promění. Koncem loňského roku představila Penta Real Estate vizualizace i podrobnosti významného projektu a aktuálně už probíhá výstavba dvou velkolepých budov, jež navrhlo architektonické studio zesnulé, avšak stále ikonické Zahy Hadid. Plánovaný urbanismus včetně nových dominantních budov, trať z letiště a napojení na Florenc by měly do oblasti přinést zcela novou energii.

Projekt má svojí velikostí potenciál zásadně ovlivnit zanedbávanou oblast na pomezí pražského Starého a Nového Města, Karlína a Žižkova, přičemž jeho součástí má být i vybudování nového náměstí nacházejícího se přímo u vstupu do Masarykova nádraží. Právě na podobu tohoto prostoru Penta vypsala architektonickou soutěž, jejímž vítězem se stalo studio Perspektiv.

Budoucí náměstí aktuálně tvoří větší křižovatka ulic Havlíčkova a Na Florenci, kde se nachází vstup do metra a parkoviště, ale více než kdo jiný se tam schází především lidé bez domova a další spoluobčané v nouzi. Perspektiv teď chce neuchopený prostor u nádraží transformovat na nové pražské náměstí plné života a nejenom obyvatelé hlavního města by se realizace měli dočkat koncem příštího roku.

studio-perspektiv-masarykovo-namesti-metropolitni-plan-03-min

Foto: Willbe Studio

Plánovaná podoba budoucího náměstí podle metropolitního plánu

studio-perspektiv-masarykovo-namesti-uzemni-plan-02-min

Foto: Willbe Studio

Plánovaná podoba budoucího náměstí podle územního plánu

Návrh studia se opírá o několik prvků vytvářejících nové náměstí a jednotlivé povrchy mají definovat prostorovou kompozici a rozdělit jednotlivé zóny. Ve středu se bude nacházet blok stromů, který má v letních měsících zajistit stín při čekání na vlak nebo poslouží pro krátké zastavení v rušné lokalitě. Vzhledem k fenoménu tzv. tepelných ostrovů v centrech měst považují architekti zeleň ve veřejném prostoru za klíčovou.

„Hledali jsme kompromis mezi požadavkem platného územního plánu a modulárním řešením v souladu s úpravou v rámci diskuze s veřejností a městem,“ říká architekt a spoluzakladatel Perspektivu Ján Antal s tím, že výsledná podoba zeleně zatím není jasně definovaná. Konečné rozhodnutí bude záviset na tom, jestli se projekt bude řídit územním nebo metropolitním plánem, proto vizualizace pracují s oběma variantami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Srdcem celého konceptu je rastr betonových pražců, které se sbíhají směrem k nádraží a přirozeně zvýrazňují předprostor nádraží s odkazem na navazující kolejiště. Hranu pražce tvoří ocelová drážka, kterou lze modulárně vybavit různým mobiliářem – lavičkou, panelem, světlem, stojanem na kola či vodním prvkem.

„Náměstí v blízkosti nádraží bude vždy plné pohybu. Navrhovaný prostor proto musí umožnit volný, všesměrný pohyb skrze náměstí i s příležitostí pro krátké zastavení s možností modulárního mobiliáře pro nejrůznější příležitosti – například výstavy nebo food festu,“ doplňuje další podrobnosti o projektu Martin Stára, druhý spoluzakladatel Perspektivu.

Pro přehlednost náměstí architekti navíc zvolili oba vstupy do metra jako transparentní kostky se zelenou střechou. Výstup v severozápadním rohu bude doplněn také o kiosek, což by potenciálně mohlo oživit jinak hluchý roh prostoru. Do budoucna architekti počítají také s možným grafickým či výtvarným zpracováním a vytvořením tzv. meeting pointu, tedy místa setkávání.