Čtvrt století za nepřátelskými liniemi. Kultovní Commandos se před 25 lety zapojili do války na PC

Kombinace válečné strategie a až logické hry od španělského studia Pyro byla hit. V prodejích i mezi hráči. A její vliv je znát dodnes.

Michal MančařMichal Mančař

commandos-b

Foto: Pyro Studios

Vidí vás nepřítel? Ne? Tak to je ideální příležitost k připlížení a podříznutí

0Zobrazit komentáře

Odstřelovač sejme nácka na strážní věži. Zelený baret se proplíží za hlídkou u mola a podřízne oficíra. Sapér rychle vyběhne z úkrytu a vyhodí do povětří sklad paliva. Mise splněna. Boj za osvobození okupované Evropy je o krok blíž k vítězství. A vy se radujete z pokoření další pekelně těžké mise v Commandos, kultovní strategické videohře, která právě dnes slaví 25 let od vydání.

Je rok 1998. Na jaře vyšel legendární StarCraft, takže počítačoví stratégové jsou na chvíli nasyceni. Jenže teď už je červen, kampaň za všechny tři starcraftovské rasy máte projetou (a na multiplayer nemáte dostatečně dobré připojení). Tak dáte šanci neznámé hře od španělských vývojářů Pyro Studios. Jmenuje se Commandos: Behind Enemy Lines a kámoši ve škole říkali, že to je prý docela dobrá věc z druhé světové války.

Kamarádi vám neříkali úplnou pravdu. Ta hra je naprosto skvělá. Počítačové taktizování jste dosud měli spojené s tím, že postavíte základnu, vytěžíte suroviny a vytrénujete obrovskou armádu. Jenže najednou vás Commandos vrhnou do role velitele maličké jednotky zvláštních sil hluboko za nepřátelskými liniemi. Je to napůl realtimová strategie, napůl logická hra. Musíte vychytat přesné načasování postupu a skrz nacistické základny se spíš proplížit než prostřílet.

K tomu vám slouží rozmanité schopnosti vašeho družstva. Zelený baret, potápěč, řidič, ženista, odstřelovač a špión – každý umí něco jiného. Prvně jmenovaný je machr přes nože a plížení, ale když se potřebujete dostat do přísně střeženého německého velitelství, převléknete špióna do nepřátelské uniformy a prostě ke generálům nakráčíte středem. K úspěchu v rozmanitých misích vedlo správné spojení taktiky, zvolených dovedností i špetka štěstí nebo rychlých reflexů.

Řešení herních úkolů, které obvykle vycházely ze skutečných operací druhé světové války, přitom obvykle bylo vícero. Někdy vás sice situace tlačila spíš k opatrnějšímu postupu (prakticky pokaždé jste čelili gigantické přesile), ale kolikrát bylo možné prostě zapálit dynamit, vytasit pistole a odjistit granáty. Jenže to se obvykle spustil alarm a ze strážnice vyběhli čerství soldáti Wehrmachtu. V ten okamžik přišla vhod skutečnost, že základní pistole měly nekonečně nábojů.

Tahle neotřelá kombinace – spolu s tak akorát vysokou obtížností, která vás dlouho frustrovala, ale v ten pravý okamžik naplnila endorfiny po zdolání složité mise – pro Commandos: Behind Enemy Lines znamenala úspěch u recenzentů i zákazníků. Třiadvacátého června před pětadvaceti lety hra vyšla, koncem roku už prodala 700 tisíc kopií, zakrátko pokořila milion, do dvou let po vydání k němu přidala dalších 500 tisíc kusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na úspěchu hry vývojáři z Pyra i vydavatelé z tehdy velmi známé společnosti Eidos Interactive samozřejmě budovali. Nejprve ani ne rok od premiéry přišel datadisk (dnes byste řekli rozšíření nebo DLC, ale přece jen jsme ve 20. století…) Beyond the Call of Duty, v roce 2001 pak plnohodnotné pokračování Commandos 2: Men of Courage, o další dva roky později Commandos 3: Destination Berlin. Všechny jely v zajetých kolejích plížení, taktizování a precizního načasování hromadné náckovraždy.

Nutno však dodat, že občas to v Pyro Studios trochu přehnali. Ve spoustě dobových recenzí druhého i třetího dílu byste našli slova o „hře pro masochisty“. Ještě větší problémy než zvyšující se obtížnost ale měla čtvrtá hra slavného jména. U ní totiž autoři učinili krok, který se málokteré sérii povede. Ve snaze expandovat na konzole změnili žánr. Commandos: Strike Force z roku 2006 byla střílečka, která ale přemýšlivé počítačové sabotéry prostě nemohla uspokojit.

commandos-02

Foto: Pyro Studios

Lodě, skladiště, nepřátelští vojáci… v Commandos explozivní konec čekal ledacos a leckoho

Ale odkaz Commandos nespočíval jen v rozšiřování tvorby Pyro Studios. Povedenou hratelnost se brzy jaly napodobovat další hry. Oblíbení Desperados vše přenesli na Divoký západ a první díl taktéž patří do zlatého strategického fondu PC her. Samopaly a esesáky vyměnil za luky a rytíře Robin Hood: The Legend of Sherwood. Méně známým počinem podle stejného receptu, ale zato v kombinaci s populární značkou byl Star Trek: Away Team.

Všechny zmíněné tituly přišly na začátku nového milénia, vliv Commandos je ale znát i v současnosti. Shadow Tactics: Blades of the Shogun z roku 2016 vás vzaly do feudálního Japonska a vysloužily si jednak nesmírně pochvalné recenze, jednak ještě samostatné rozšíření z předloňska. Jejich vývojáři z Mimimi Games (mimochodem pracovali i na Desperados 3) už za pár dní vypustí do světa Commandos v pirátském hávu s názvem Shadow Gambit: The Cursed Crew.

Ale než tenhle vzdálený pokračovatel vyjde, můžete si čas zkrátit vyzkoušením – nebo připomenutím – pětadvacetiletého pradědečka. Commandos: Behind Enemy Lines seženete za pár desetikorun na Steamu nebo na GOGu. Ale pozor. Náročné úkoly za nepřátelskými liniemi vyžadují pevné nervy. Ne snad kvůli zastaralosti hry, to vůbec ne. Ale protože hra je opravdu tuhá. Jako opravdoví vojáci z jednotek commandos.

Super Mario se vrací v klasické 2D skákačce. Vyjde ještě letos a v traileru uvidíte i proměnu Maria na slona

Italský instalatér už toho prožil hodně. Tentokrát se tak trochu vrací ke kořenům. Ale úplné retro to nebude. Stačí sníst sloní jablko.

Michal MančařMichal Mančař

mariooo

Foto: Nintendo

It’s-a me, Mario! Nejslavnější instalatér světa se vrací k hopsavé 2D akci

0Zobrazit komentáře

Super Mario už dávno není jen o procházení – tedy prohopsávání – zleva doprava dvourozměrnými úrovněmi. Nejslavnější videoherní značka světa se za více než čtyřicet let své existence rozrostla do mnoha žánrů od závodů až po akční soubojové hry. Ještě letos se ale vrátí ke svým prapočátkům. Právě oznámená novinka Super Mario Bros. Wonder v říjnu na Nintendo Switch přinese 2D skákačku.

Při pohledu na zveřejněný trailer Super Mario Bros. Wonder musí zaplesat srdce všem veteránům nebo milovníkům retra. Hra pro Switch totiž sází na klasické hopsání přes překážky i na Goomby, po kterém vás samozřejmě čeká skok na stožár s vlajkou na konci úrovně. A to jak v roli samotného Maria, tak v kooperaci s bráchou Luigim, princeznou Peach nebo houbákem Toadem.

Úplně bez inovací oproti Super Mario Bros. z roku 1983 to ale samozřejmě nebude. Kromě moderně vyleštěného vizuálu Super Mario Bros. Wonder přinese rozmanité pojetí levelů, které prověří vaše reflexy, i nové schopnosti hlavních hrdinů. Třeba když z mystery kostky vypadne power-up sloního jablka, které vás promění… no ano, na slona!

Super Mario Bros. Wonder japonský vydavatel oznámil na včerejší akci Nintendo Direct, kde došlo i na další příjemné zprávy. Příští rok se vlastní hry dočká princezna Peach, chystá se remake Super Mario RPG z roku 1996, na Switch dorazí i remasterovaná verze Luigi’s Mansion 2. A kdo by ovládání neposedného Maria chtěl vyměnit za vlastní skákání a křepčení u akčních párty her pro více hráčů, bude moci brzy vyzkoušet WarioWare: Move It!

Zatím poslední hlavní titul s kníratým instalatérem Super Mario Odyssey vyšel v roce 2017. Od té doby Nintendo připravilo pouze Super Mario Maker 2, což je primárně kreativní hříčka, v níž si hráči vytvářejí vlastní úrovně, a Bowser’s Fury, variaci na Super Mario 3D World z roku 2013 vydanou předloni společně s předělávkou původní hry pro Switch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letošek je pro fanoušky Super Maria, jehož tvůrce Šigeru Mijamoto loni oslavil sedmdesátiny, vůbec povedený. Sám Mijamoto spolupracoval na otevření zábavního parku Super Nintendo World v kalifornském filmovém komplexu Universal Studios Hollywood, v dubnu pak měl premiéru velice povedený snímek Super Mario Bros. ve filmu.

Vydání Super Mario Bros. Wonder už 20. října může pro leckoho přidat další silný argument pro pořízení konzole Switch. Tedy pokud vám před pár týdny nestačilo, že na herní zařízení od Nintenda zamířila Zelda: Tears of the Kingdom. Extrémně nápadité, nádherně hratelné a téměř bezchybně hodnocené pokračování další slavné videoherní série z hlavy Šigerua Mijamota. Které v prodejích zválcovalo třeba i God of War.