Čtyřicet let sběratelství. Jan Bejšovec na čas přesunul svou kolekci z bytu do galerie v Karlíně
Sběratel umění a spoluzakladatel vinárny Bokovka staví na tom, že se svou sbírkou žije. Nyní ji vystavuje v karlínské Galerii Magnus Art.
Jan Bejšovec sám sebe označuje jako Švéda, který žije v Česku. Před revolucí totiž emigroval do severské země, v níž měl dlouho velké zalíbení, získal švédské občanství, avšak nyní za domov považuje Prahu. Jeho zázemí se tak v životě proměňovalo, jedna linka ale zůstává neměnná. Už v dětství propadl střádání různých artefaktů. Sbíral verneovky, známky, komiksy ze žvýkaček, v dospělosti se jeho vášeň přelila do oblasti výtvarného umění. Bejšovec říká, že sbírá bez konceptu. Zásadní je, aby se mu díla, jimiž se obklopuje, líbila. Další sbírku pak vytváří pro svého jedenáctiletého syna a části obou z nich jsou od 14. března k vidění na výstavě Sbírka dvou generací v karlínské Galerii Magnus Art.
Jméno Jana Bejšovce je dobře známé ve světě umění a sběratelství, stejně tak i ve světě vína. V roce 2005 založil společně se svými přáteli Stanislavem Divišem, Janem Hřebejkem, Davidem Ondříčkem, Alešem Najbrtem a Tonem Stanem malou vinárnu Bokovka v pražské Pštrossově ulici. Po čase se pod taktovkou dalšího Bejšovcova přítele Tomáše Karpíška přestěhovala do Dlouhé, kde se proměnila na jeden z nejvyhledávanějších úkrytů milovníků vína.
Vína ale na rozdíl od umění nesbírá. Lahví má sice tisíce, podle svých slov je ale spíše kumuluje. S ostatními artefakty v jeho životě je to ale jiné. „Už jako dítě jsem sbíral verneovky. Měl jsem k tomu takový přístup, že jsem je chtěl mít všechny. Sbíral jsem ale všechno, na co jsem se podíval: nálepky na sirkách, malé komiksy ze žvýkaček s Kačerem Donaldem, známky, později pak telefonní karty nebo hodinky Swatch… Byl jsem schopen propadnout sbírání čehokoliv a mám to do dneška,“ říká Jan Bejšovec.
Umění začal intenzivně sbírat přibližně ve dvaceti, dnes je tomu tak již přes čtyři dekády. Podotýká ale, že sbírá bez konceptu. Kupuje si jen věci, které se mu líbí a kterými se chce obklopovat. V jeho sbírce tak najdete jak díla z dvacátých či třicátých let dvacátého století od Václava Bartovského, Aloise Bílka, Věry Jičínské či Vojtěcha Tittelbacha, tak ty od současníků jako je Jaroslav Róna, Stanislav Diviš, Jaromír 99 nebo Petr Nikl. Zmíněné i mnohé další umělce navíc Bejšovec považuje za své přátele.
Velkou část děl má Jan Bejšovec přímo doma. „Můj byt má naplněnou každou zeď obrazy. Nechci říkat, že jsou vyskládané od podlahy, ale mám je vystavené v několika výškových vrstvách. Jsem fatalista, takže chci mít díla doma, ne v depozitáři. Mám to tak už desítky let a nikdy nepřemýšlím nad tím, že by měla být někde speciálně uložená. To, že mám sbírku doma, mi dodává pohodu toho, že jsem v prostředí, ve kterém chci být. Dívám se na věci, které se mi líbí, a strašně mě baví vymýšlet a hledat, co dalšího bych přidal,“ vysvětluje sběratel.