Čuba a Kozub vybudovali v Míru jedno z nejúspěšnějších divadel. Teď chtějí novou scénu za 400 milionů

Na nové divadlo chce soubor přispět z vlastního i z darů. Spouští tedy crowdfundingovou kampaň, kde je možné koupit i vstupenky na deset let.

Eliška NováEliška Nová

divadlo-mir-14

Foto: JA architekti

Vizualizace nového Divadla Mír

0Zobrazit komentáře

Budova v ostravských Vítkovicích vznikla jako kino, které tu s občasnými přestávkami bylo až do roku 1992. Jmenovalo se Mír, význam toho slova se ale po revoluci v budově ne a ne usídlit – střídali se tady majitelé a budova chátrala. Z nejhoršího stavu ji dostali vietnamští podnikatelé, když ji zrekonstruovali a otevřeli tady v podstatě tržnici. Ani to ale netrvalo dlouho. Změnilo se to v roce 2016, kdy si ji pronajal divadelník Albert Čuba. Z Míru se stalo jedno z nejúspěšnějších divadel v Česku, u toho však plány nekončí.

Nápadu založit v Míru soukromé divadlo ne každý zpočátku věřil. Jenže pak se to stalo a Mír sklízel jeden úspěch za druhým. Vyhledávané divadlo navštívilo za sedm let existence přes dvě stě tisíc diváků a uvedlo se přes dvacet inscenací. Čuba se ale rozhodl jít i moderní cestou a založil kanál na YouTube, kde ho má přes osmdesát tisíc sledujících.

Velké ohlasy má Divadlo Mír i na sociálních sítích a patří prý k nejsledovanějšímu v rámci evropského kontextu. Vznikl také MírPlay, což je streamovací platforma, na které se lidé mohou dívat na různé audiovizuální projekty divadla.

V podobném duchu se nyní nesou i plány na budoucnost. Tým divadla, do kterého kromě Čuby patří například i herec Štěpán Kozub, se rozhodl, že k někdejšímu kinu by rád i nové, moderní zázemí, které by umožnilo soustředit se i na jiné divadelní formy. Vyrůst by mělo na 130 metrů vzdáleném parkovišti u ostravského náměstí Jiřího z Poděbrad. „Chceme se posunout dál a postavit zcela nové divadlo v Ostravě a nabídnout ta nejlepší představení s herci z celé republiky,“ říká Čuba.

Projekt za zhruba 400 milionů korun pro Mír navrhlo studio JA architekti. Uvnitř cihlové budovy by měly vzniknout tři divadelní sály. Největší, který se jmenuje Aréna, má hlediště ve tvaru podkovy, jeviště má tak podobu dlouhého mola. „Vznikne tak opravdu velmi blízký kontakt herce a diváka, a to i při kapacitě 532 míst. Středové molo podmiňuje tvorbu specifických inscenací, vytvořených doslova na míru. Technologické vybavení sálu umožní i alternativní využití, například pro nový cirkus,“ líčí architektka Andrea Jašková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Střední sál, kterému se říká Blackbox, bude mít kapacitu 270 diváků a má jít o multifunkční prostor s výsuvnou elevací. Nejmenší sál zvaný Whitecube má mít tvar kostky a vytvářet dojem nekonečné podlahy a stropu. Vhodný tak bude pro různé světelné inscenace, módní přehlídky, recitály nebo galerie.

„Do Divadla Mír jsou diváci zvyklí chodit na komediální žánr. Ten se zachová. V novém divadle ale chceme mimo jiné nabídnout širší a pestřejší paletu. Diváci tak uvidí třeba i muzikál, drama nebo klasiku,“ líčí  Kozub.

Aktuální soubor divadla si ale nepředsevzal zrovna lehký úkol. Z velké části chce přestavbu totiž zafinancovat sám, respektive pomocí crowdfundingové kampaně. Sází tedy především na svoje fanoušky. Od této chvíle se tak shánějí sponzoři, partneři a investoři, kteří by pomohli novou budovu zrealizovat.

Rozjela se proto kampaň, kde může na novou scénu přispět prakticky každý. Motto projektu je Blázni sobě, které odkazuje na sbírku Národního divadla. Tým pod vedením Čuby zároveň říká, že hledá mírumilovné blázny, kteří by do toho šli a pomohli.

Financování projektu je každopádně rozdělené na čtyři pilíře. Prvním jsou půjčky a úvěry od bank, firem či jednotlivců. Druhým jsou dary od donátorů a filantropů. Třetím fanoušci a diváci, kteří se zapojí do kampaně drobnějšími dary a nákupem různých odměn.

mullerova-vila-3

Přečtěte si takéUž nikdy nezestárne. Müllerova vila dostane svůj 3D virtuální modelMüllerovu vilu chránila majitelka do poslední chvíle, teď už dům nezestárne. Dostane 3D virtuální model

Posledním pilířem je samotná činnost Divadla Mír – příjmy ze vstupenek a MírPlay. „S městem Ostrava jsme se dohodli, že pod divadlem vybuduje podzemní parkoviště, které bude sloužit všem, kdo jej využívají nyní při dojíždění do práce. A samozřejmě i návštěvníkům nového divadla,“ vysvětluje Čuba.

Crowdfundingová kampaň by v ideálním případě měla rozpočet podržet z jedné čtvrtiny. Za tím účelem dalo Divadlo Mír do placu spoustu odměn. Jsou to například aluminiové plakáty s podpisy herců, limitované kousky oblečení, takzvané videopřání na Míru nebo pamětní mince.

Podle výše příspěvku je ale také možné zajistit si místa na první gala premiéru nového divadla, prohlídku divadla před jeho otevřením, adopci a pojmenování vlastního sedadla, pojmenování divadelního baru či zajištění vstupenek na všechny stávající premiéry současného Divadla mír. Domluvit lze i vlastní svatbu na divadelních prknech.

Ti, co přispějí větším obnosem, si mohou do repertoáru dokonce vybrat vlastní hru, případně může být u nového divadla velká ocelová plaketa se jmenovkou, VIP lóže nebo volné vstupenky do nové budovy na deset let. „Nebýt našich fanoušků, Divadlo Mír neexistuje, za což jsem jim obrovsky vděčný. Nyní mají opět možnost stát se součástí další kapitoly příběhu Divadla Mír a být u vzniku něčeho velkého,“ míní principál Čuba.

Müllerovu vilu chránila majitelka do poslední chvíle, teď už dům nezestárne. Dostane 3D virtuální model

Chystaný 3D sken Müllerovy vily je co do úrovně detailu a preciznosti unikátní, a to i celosvětově. Poslouží veřejnosti i architektům.

Eliška NováEliška Nová

mullerova-vila-3

Foto: Muzeum hlavního města Prahy

Müllerova vila

0Zobrazit komentáře

Patří k ikonickým domům Prahy – a to i přesto, že nestojí na turisty prošlapané trase od Hradu přes Malostranské náměstí až po Václavák. Mnozí ji patrně minou, to ale nemění nic na tom, že patří k architektonicky nejvýznamnějším domům ve městě. Funkcionalistická Müllerova vila, za kterou stojí Adolf Loos, se na rok uzavřela. Během té doby se má kompletně zdigitalizovat.

Je ze stejného období jako brněnská vila Tugendhat. Obě jsou také královny funkcionalismu. Obě je možné navštívit, Tugendhat spravuje Muzeum města Brna, Müllerovu vilu zase Muzeum Prahy. A právě to se nyní rozhodlo, že čas potřebný pro rekonstrukci střešní terasy využije mimo jiné také k tomu, že vytvoří 3D model objektu.

Muzeum se tak rozhodlo i kvůli tomu, že dům je národní kulturní památkou, ale zároveň jde o objekt světového významu. „Proto jsme se rozhodli přistoupit k další formě uchování, abychom ještě více rozšířili její věhlas a mohla doslova obletět svět,“ říká pro CzechCrunch mluvčí muzea Veronika Nová.

Není to tak obvyklé, jak by se na první pohled mohlo zdát. U různých objektů existují například prohlídky skrze takzvaný street view, v tomto případě ale vzniká unikátní model, který má obrovskou přesnost. Sloužit má jak pro virtuální realitu, tak pro studenty architektury. Koncepci vytváří pro muzeum tým, který vede expert na 3D skenování kulturního dědictví Paul Safko.

„V případě Müllerovy vily se jedná o kompletní 3D sken stavební památky v řádově vyšší úrovni detailu a preciznosti, než bylo až dosud v této oblasti kdy realizováno, a to celosvětově. Jde tedy o opravdu mimořádně složitý proces,“ popisuje Safko. Model, který vytváří, bude absolutně fotorealistický a experti k tomu používají dvě technologie. Laserové skenování a fotogrammetrii.

Model exteriéru, který se spolu se zahradou skenuje právě teď, je dílem terestriálního fotogrammetrického záznamu všech fasád vily ve spojení s tisíci leteckými snímky z dronů. Model interiéru je pak zachycován místnost po místnosti v deseti tisících záběrech s vysokou podrobností veškerého zdejšího mobiliáře.

„Finální virtuální 3D model Müllerovy vily bude v budoucnu přístupný paralelně několika způsoby, především pomocí brýlí virtuální reality v připravované prezentaci v návštěvnickém centru na Norbertově, a také veřejně online díky technologii WebGL,“ dodává Safko.

Právě v návštěvnickém centru si budou Müllerovu vilu moci důkladně prohlédnout návštěvníci s různými pohybovými omezeními. A to bez toho, aniž by se po ní museli reálně pohybovat. Muzeum Prahy ale uvažuje i o dalších možnostech. „Vše bude záležet na financích. V upravené verzi bude možná prohlídka i přes nové webové stránky Muzea Prahy, které hodláme spustit na podzim tohoto roku,“ uvádí Nová. Model by měl ale posloužit nejen veřejnosti, k dispozici bude i ke studijním a vzdělávacím účelům – a to studentům architektury nejen v Česku, ale i v zahraničí.

Model, ve kterém bude možné rozeznat sebemenší detail, vyjde Muzeum Prahy na zhruba jeden milion korun. Výsledné dílo by mělo být poskytováno zdarma, o jeho komerčním využití zatím muzeum neuvažuje. Pokud ale bude poptávka, pak se tomu bránit nebude.

Hlavní důvod ročního uzavření vily je každopádně rozsáhlá rekonstrukce střešních teras. Obnovit by se měly izolační vrstvy, které jsou za hranou životnosti. Během toho budou v interiérech probíhat také restaurátorské práce, které se zaměří na podlahy, čištění textilních prvků a výmalby. Dojít by mělo také k modernizaci zabezpečovacího systému.

Celkové náklady na rekonstrukci a restaurátorské práce dosáhnou až dvaceti milionů korun, město přispělo 16 miliony. „Využijeme čas, kdy bude objekt uzavřený kvůli většímu stavebnímu zásahu na to, abychom vile opět navrátili její lesk, který se za 25 let provozu trochu vytratil,“ líčí ředitel muzea Ivo Macek. Právě před čtvrtstoletím se Müllerova vila rekonstruovala naposledy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dům na pražské Ořechovce si nechal postavit František Müller, ředitel stavební firmy Müller a Kapsa. Přizval si k tomu architekty Adolfa Loose a Karla Lhotu. Vila vznikala v letech 1928 až 1930. Funkcionalistický klenot rozhodně stojí za návštěvu. Říká se totiž, že žádný pokoj v domě není ve stejném podlaží jako ty ostatní. Může za to Loosův originální rukopis.

Ten popsal v knize Není, kde je jedna kapitola věnována právě Müllerově vile, polský spisovatel a novinář Mariusz Szczygiel: Neviditelná sprcha na střeše, kde se může člověk sprchovat třeba i nahý a zatímco on bude mít Ořechovku jako na dlani, jeho nikdo neuvidí. Poštovní schránka na stole, která má v stolní noze dlouhý otvor a lze do ní vhodit dopis, který se pak dostane k rukám sluhy. Stolní deska v jídelně je pro šest lidí, dá se ale rozložit tak, aby si sem sedlo až dvanáct hostů. Pokud je potřeba, pak dokonce i osmnáct osob. A mnohé další.

„Jsou jen dva důvody, které nezvládneme – válka a nemoci. Ponecháme-li tyto dva důvody stranou, domnívám se, že ten, kdo v tomto domě bydlí a necítí se nesmírně šťastný, nezasluhuje si žít. Hodně jsem cestovala, hodně jsem toho viděla, ale nikdy jsem nespatřila dům s takovým vnitřním sluncem, s takovou vnitřní i vnější krásou. Mám pocit, že tu vilu postavili dva stavitelé – Adolf Loos a samo Štěstí,“ cituje Szczygiel z knihy hostů dánskou spisovatelku Karin Michaëlisovou.

Štěstí se ale na stavbě vily nejspíš unavilo. Dům byl ve čtyřicátém osmém roce znárodněný, pak zde sídlil například Ústav marxismu a leninismu, v jednu chvíli to vypadalo, že připadne armádě, nakonec ji ale získalo Uměleckoprůymyslové muzeum. Chvíli po něm Pedagogické nakladatelství.

Zatímco František Müller zemřel v roce 1951, jeho žena Milada tu přečkala všechny tyto změny. Mohla zůstat v pokoji pro služku, ostatně ve svém domě zastávala už jen roli uklízečky. Celou tu dobu měla jediné přání – aby se vila stala muzeem či centrem Adolfa Loose. V mezičase chránila všechna umělecká díla, která tu byla – především tím, že je rozdávala. Milada Müllerová zemřela v září, sotva pár dní po okupaci Československa. O měsíc později se Müllerova vila stala kulturní památkou. Po revoluci ji získala dcera Eva, která emigrovala. Od ní ji odkoupilo hlavní město, které ji vlastní dodnes.