Dal rapu šťávu, kariéru mu ale utnula kulka při hraní kostek. Zemřel Takeoff, člen slavných Migos

Migos patří k nejvlivnějším rapovým uskupením dnešní generace. A rapper Takeoff byl nedílnou součástí celé slavné éry.

Filip HouskaFilip Houska

takeoff_1-1

Reprofoto: Gucci Mane/YouTube

Takeoff byl nedílnou součástí americké rapové formace Migos

0Zobrazit komentáře

Migos jsou považováni za jedno z nejvlivnějších rapových uskupení dnešní generace, které pomáhalo formovat původně tvrdý žánr do popovějších a nadčasovějších tónů. Se svými hity se umísťovali v prestižních hudebních žebříčcích, oslovovali miliony mladých fanoušků, vyprodávali koncerty a měli tak chytlavé skřeky mezi slokami, že si je nešlo nezapamatovat. Teď ale byli ochromeni tragickou smrtí jednoho ze zakládajících členů.

Americký rapper a zpěvák Kirshnik Khari Ball, známý pod uměleckým pseudonymem Takeoff, byl dnes v časných ranních hodinách amerického času zastřelen. Tragédie se odehrála v bowlingovém centru v texaském Houstonu, kdy po neshodě během hraní kostek vytáhl neznámý pachatel zbraň a stěžejní třetinu Migos postřelil. Na místě byl rapper prohlášen za mrtvého. Zemřel v osmadvaceti letech.

Pro rapový svět jde o velkou ránu – byl to totiž mimo jiné Takeoff, který coby součást této formace, v níž působil i jeho strýc Quavo (se kterým Takeoff v osudný moment byl) a bratranec Offset, pomohl zmodernizovat celý žánr a protlačit do něj melodičtější prvky typické pro takzvaný jižanský rap. A byť to Migos v poslední době moc nefungovalo, jejich vliv jim nikdo odepřít nemůže.

Atlantský sound do všech koutů světa

Takeoff začal s hudbou v roce 2008, nechtěl však fungovat jako sólo interpret. Přemluvil proto svého strýce, kterého svět zná pod profesní přezdívkou Quavo, aby začal rapovat s ním. Poté se k dvojici přidal Takeoffův bratranec Offset. Spolu založili vlastní kapelu, nejprve pojmenovanou Polo Club, později přejmenovanou na Migos. Za pár let o nich bylo slušet všude.

V roce 2011 vydali svůj první projekt pod názvem Juug Season, rok nato vydali další mixtape No Label. Rapoví fajnšmekři hned v počátcích vycítili, že má trojice talent, jelikož dokázala své úderné rýmy chytře kombinovat s melodickým zvukem typickým pro jih USA, respektive město Atlanta v americkém státě Georgia. Mixtapy je ale na výsluní nedostaly.

Naprostý zlom přišel v roce 2013, kdy Migos vydali písničku Versace, která se mimo jiné líbila i kanadskému kolegovi z branže Drakeovi, jenž ji dokonce zremixoval. Skladba se následně dostala do hudebního žebříčku Billboard Hot 100 a začala se skloňovat napříč hiphopovými médii. Šlo o velký, zcela zásadní hit, který Migos nastartoval ke slávě.

Po tomto veleúspěšném singlu vypustili v roce 2015 do světa své první studiové album Yung Rich Nation, které jim zčásti produkoval i legendární rapový producent Zaytoven. O rok později pak naprosto ovládl rapový éter banger s názvem Bad and Boujee, jenž byl čtyřikrát certifikován jako platinový. Paradoxní je, že v něm Takeoff nijak nefiguroval.

Následovala desková trilogie Culture, která z Migos udělala fenomén dnešní rapové doby. Právě na těchto deskách se výrazně zpopularizoval trend na bázi takzvaných ad-libů, laicky řečeno doplňkových slov a „skřeků“ mezi jednotlivými řádky, což skladbám dodávalo nový náboj – a samozřejmě to sloužilo pro lepší zapamatovatelnost písniček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně i jejich kompletní hudební flow byla něčím specifickým. Měli ji totiž založenou na takzvaných rapových triolách, v rámci kterých v rychlosti drmolili tři slabiky po sobě. Zjednodušeně řečeno šlo o rytmicky rychlé rapování, které se odlišovalo od zbytku jiných umělců a skupin. To jim také přineslo značný úspěch na scéně.

Takeoff své umění přenesl i do sólové kariéry – v roce 2018 nahrál vlastní projekt s názvem The Last Rocket, přičemž teprve včera vyšel ven nový singl z chystaného releasu Unc & Phew, který založil se Quavem. Menší odbočení od hlavní kariérní dráhy tak naznačovalo, že s Migos něco není v pořádku, pořád tady ale byli. Až doposud.

Taylor Swift píše historii. S novou deskou má úspěch, kterého nedosáhli The Beatles ani Drake

Americká zpěvačka dobyla prestižní žebříček Billboard Hot 100, prvních deset skladeb bylo jejích. To ještě nikdo v historii nedokázal.

Filip HouskaFilip Houska

Americká zpěvačka Taylor Swift dobývá hudební průmysl

0Zobrazit komentáře

Nějak se tušilo, že bude Taylor Swift se svou novou hudbou atakovat přední příčky žebříčků a čítat desítky milionů poslechů na streamovacích službách. Že by byl ale úspěch s deskou Midnights tak masivní, to neodhadoval nikdo. Její desáté studiové album, kterému dominuje megahit Anti-Hero, obsadilo všech deset prvních pozic v seznamu Billboard Hot 100, což se ještě dosud nikomu nepovedlo. Ani Drakeovi, ani The Beatles. A rekordy válcuje dál.

První týden po vydání nového alba se mohla Taylor Swift těšit ze skutečně pozoruhodných čísel. Začalo to ovládnutím streamovací služby Spotify, kde slavná americká zpěvačka pokořila rekord v počtu poslechů za jediný den, čímž překonala dosavadní nejvyšší hranici, kterou držel portorický rapper Bad Bunny s číslem 183 milionů. Obrovský úspěch měla i na Apple Music, kde měla stejný rekord taktéž překonat.

Nebylo na tom ovšem nic zcela překvapivého. I když se Taylor Swift neodmlčela na dlouhou dobu (třeba jako neméně slavná Rihanna, jež se teď na scénu vrací ve velkém stylu) a její donedávna poslední deska Evermore byla z roku 2020, zhola nic to nemění na faktu, že patří mezi ty největší hvězdy celosvětové scény – a proto byla novinka očekávaná. Ostatně má Swift jedenáct cen Grammy, skoro osmdesát milionů aktivních posluchačů na Spotify… a neoddiskutovatelný šarm.

To, co se jí povedlo před pár dny, ovšem nemá v hudebním průmyslu obdoby. V první řadě totiž dvaatřicetiletá umělkyně dokázala naprosto dobýt prestižní žebříček Hot 100, který sestavuje magazín Billboard. V rámci něj se v dnešní době měří úspěch všech hudebních interpretů, protože kombinuje čísla z prodejů fyzických i digitálních děl a přehrání v rádiích i na streamovacích službách. Nic relevantnějšího ve světě hudby není.

V jeden moment tak fanoušci její tvorby i kritici mohli vidět, jak písničky Anti-Hero, Lavender Haze, Maroon, Snow on the Beach, Midnight Rain, Bejeweled, Question…?, You’re on Your Own, Kid, Karma a Vigilante Shit (v tomto pořadí) sedí na prvních deseti pozicích tohoto žebříčku. Není třeba dodávat, že právě TOP 10 patří mezi ty nejsledovanější. To se dosud ještě žádnému hudebnímu umělci v historii nepodařilo.

Nejblíže byl Drake, jedno z největších jmen globální rapové scény, který v září loňského roku dokázal do první desítky Hot 100 dostat devět svých skladeb z desky Certified Lover Boy, na níž kanadský rapper spolupracoval s celou řadou významných žánrových jmen (a také ji opatřil poněkud odvážným přebalem, který vyvolal mnoho kontroverzí). Navíc 4. listopadu Drake vydá novou desku s 21 Savage, ta ale rekord Swift asi nenaruší.

Svým žebříčkovým zářezem mimo jiné překonala i úspěch legendární britské kapely The Beatles, která v roce 1964, kdy Spojené státy zachvátila takzvaná beatlemánie, obsadila v Hot 100 prvních pět pozic.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nevídaný zájem o novou desku od Taylor Swift je vidět samozřejmě také na číslech. Od vydání Midnights, tedy od 21. října, mělo album pokořit hranici jednoho milionu prodaných kopií včetně více než půl milionu prodaných vinylů, po kterých byla sháňka zejména z důvodu originálně – a současně minimalisticky – zpracovaného přebalu.

Za úvodní dny se měl její nejnovější projekt, na kterém pracovala spolu s americkým písničkářem Jackem Antonoffem, prodat v počtu 1,58 milionu ekvivalentních albových jednotek podle výpočtů společnosti Luminate, což z něj činí nejprodávanější album za posledních sedm let. Do toho se počítá i největší prodej čistě fyzických desek od roku 1991.

Po stránce prodejů v prvním týdnu od vydání ovšem Swift rekord nedrží. Ani zdaleka se totiž nepřiblížila jedné z tehdy nejočekávanějších desek poslední dekády, 25 od britské zpěvačky Adele. Ta s ní debutovala v prosinci roku 2015 a během úvodního týdne pokořila hranici zhruba 3,48 milionu ekvivalentních albových jednotek.

Od tohoto momentu se Swift vyrovnává americké zpěvačce a herečce Barbře Streisand v počtu alb s číslem jedna mezi umělkyněmi. Je také šestým hudebníkem s více než deseti deskami s číslem jedna. Do tohoto prestižního klubu patří The Beatles, Drake, Jay-Z, Bruce Springsteen a právě Barbra Streisand.