Další auta se do měst už nevejdou. Budoucnost je ve sdílených, říká Šimon Čapek z carsharingu GreenGo

greengo

Foto: CzechCrunch

Šimon Čapek na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Statistiky potvrzují, že auta, která lidé vlastní, 96 procent času stojí a nejezdí se s nimi. K tomu přibývá obyvatel ve městech, do nichž se proto všechna auta nemohou v budoucnu vejít. Šimon Čapek, který nedávno mluvil na konferenci CzechCrunch Onlajn, tak vidí jako jednoznačnou budoucnost auta sdílená, v případě jeho carsharingu GreenGo čistě elektrická.

„Když člověk jezdí méně, pod deset tisíc kilometrů ročně, je carsharing také mnohem levnější, tedy ekonomicky výhodnější, odpadají fixní náklady na koupi, opravu, pojištění, havarijní, myčku, parkovací poplatky. Člověk platí jen za dané minuty, co projede,“ zmínil Čapek významný finanční faktor.

Carsharingová společnost GreenGo, ve které je Čapek šéfem, v Česku působí od loňského února. Jak sám uvádí, pandemie jejich rozjezd zpomalila, ale poslední týdny uvolnění naznačují pěkný růst s tím, jak se lidé vracejí do měst, práce a na nejrůznější akce. Je třeba ale postupně měnit nastavení ve společnosti.

„Zažitá věc u nás je, že lidé rádi něco vlastní, ať už auto nebo nemovitost, nejsou zvyklí si věci půjčovat. Lidí využívajících sdílená auta ale přibývá, věřím v dobrou budoucnost,“ dodává Čapek.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy mluvil i Šimon Čapek, šéf české carsharingové společnosti GreenGo.

GreenGo má nyní v pražských ulicích 220 aut a jak Šimon Čapek vysvětluje, do jiného města v tuzemsku se nechystají. Zkušenosti totiž naznačují, že aby carsharing v kombinaci s městskou hromadnou dopravou nebo koly dobře fungoval, je třeba právě aspoň milionu obyvatel.

Například v Budapešti, kde působí společnost už pět let, se takzvaná utility rate pohybuje mezi osmi až deseti procenty. „To znamená, že pět až šest lidí dokáže auto otočit v jeden den,“ vysvětluje Čapek s tím, že to ukazuje, jaká je úspora aut v ulicích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

GreenGo využívá stoprocentně elektrická auta, a to hned z několika důvodů. První jsou ekologické, kdy auta jezdí bez emisí a nezatěžují obyvatele měst výfukovými plyny. Další je například tichý provoz, snadnější parkování nebo prakticky bezúdržbový provoz.

V autech se podle Čapka díky omezenému počtu pohyblivých dílů nemá tolik věcí možnost pokazit. „Elektroauta jsou designovaná na mnoho kilometrů, klidně i milion. To ještě nemáme vyzkoušeno, ale blížíme se tomu,“ uzavírá šimon Čapek.

***

O čem dalším Šimon Čapek mluvil? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o budoucnosti dopravy. Vedle Šimona Čapka na ní vystoupili i expert na mikromobilitu Roman Meliška, Tereza Veselá z Blinkee, šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška, zakladatel a šéf ekolo.cz Jakub Ditrich nebo bývalý designér Tesly Otto Fabri.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Tesla v Česku začala oficiálně prodávat svůj Model Y. Cena začíná na 1,7 milionu korun

tesla-model-y1

Foto: Tesla

Tesla Model Y, která je od dnešního dne k dispozici také na českém trhu

0Zobrazit komentáře

Je tomu více než rok, co Tesla zahájila oficiální dodávky svého elektrického SUV Model Y. V České republice se však jednalo o nedostatkové zboží, kterého jsme se dočkali až nyní. Americká automobilka pod vedením Elona Muska totiž právě dnes také u nás spustila oficiální prodej vozu, který je jejím druhým globálně nejprodávanějším modelem vůbec.

Na tuzemský trh vstupuje Model Y za cenu 1 724 490 korun. Jedná se však „pouze“ o základní model Long Range s pohonem všech kol, který nabízí dojezd 505 kilometrů dle režimu WLTP, maximální rychlost 217 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy. Mimo Long Range se do nabídky dostává ale také verze Performance, za kterou si zájemci připlatí o 150 tisíc korun navíc.

Za ně dostanou lepší brzdy spolu se sníženým podvozkem, pedály ze slitiny hliníku a 21palcová kola Überturbine. Performance má navíc o něco dynamičtější charakter, který se projevuje maximální rychlostí 241 km/h a prudším zrychlením, při kterém startuje z 0 na 100 km/h za 3,7 vteřiny. Tyto hodnoty jsou ovšem vykoupeny o něco horším dojezdem 480 kilometrů na jedno nabití.

V případě obou verzí mohou nákupy pokračovat výběrem z příplatkových laků a barevného zpracování interiéru, přičemž u verze Long Range také výběrem větších kol. Kdo by chtěl do své garáže pořídit skutečně vyspělou hračku, může navíc připlatit 100 tisíc korun. Za ně dostane funkci Enhanced Autopilot, díky níž se z vozu stane poloautonomní jedinec.

tesla-model-y4

Foto: Tesla

Model Y se veze na vlně populárních SUV vozů

Komu by vadila ona předpona polo, může namísto 100 tisíc připlatit 200 tisíc a vybavit vůz softwarem a hardwarem umožňujícím schopnost plně autonomního řízení. Díky tomu do vozu dostane základního Enhanced Autopilota a zároveň vůz připraví na plně autonomní budoucnost, na které Tesla horečně pracuje.

V případě objednávek uskutečněných v nejbližších dnech jsou dodávky vozu odhadovány na září tohoto roku. Tesle v tomto případě můžeme věřit, jelikož v minulém kvartálu jasně dokázala, že její výrobní linky šlapou naplno. Byla totiž schopna doručit historicky nejvyšší počet modelů, a to napříč tomu, že se musela potýkat s nedostatkem výrobního materiálu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S příchodem Modelu Y do České republiky se zkompletovala aktuální modelová nabídka automobilky. Aktuálně jsou u nás k mání zástupci starší generace modelů v podobě inovovaných Plaid verzí Modelu X a S. Mladší modelová generace je zastoupena právě Modelem Y, který vychází z též dostupného a světově nejoblíbenějšího Modelu 3.

Z této rovnocennosti vůči ostatním – a pro Teslu daleko důležitějším trhům, než je ten tuzemský – se však nejspíše nebudeme radovat příliš dlouho. Tesla má totiž v plánu již brzy začít prodávat také futuristický Cybertruck, na který později naváže i bleskurychlý Roadster. A to jsou modely, pro které bude cesta do tuzemského showroomu Tesly velice složitá.

tesla-model-y3

Foto: Tesla

Pohled na interiér Modelu Y