Další Banksy na roztrhání. Jedno z jeho nejslavnějších děl se rozprodá po částech jako NFT

Filip HouskaFilip Houska

love-is-in-the-air_banksy

Foto: Sotheby’s

Slavné Banksyho dílo pod názvem Love Is in the Air

0Zobrazit komentáře

Psal se rok 2003, když se na obrovské a ostře střežené zdi oddělující Palestinu od Izraele objevil chuligán s pugétem květin v ruce a chystal se ho hodit do davu. Nešlo ale o skutečnou osobou, nýbrž o šablonovité graffiti z pera jednoho z nejutajovanějších a zároveň nejslavnějších umělců dnešní doby – Banksyho. Autorizovaná replika jeho street artu se později vydražila za skoro třináct milionů dolarů. A teď se s ní obchoduje znovu, byť jinak. Moderněji.

I přes to, že se neví, kdo Banksy doopravdy je, patří k nejznámějším pouličním umělcům planety a svými mnohdy kontroverzními street arty šokoval už nejedno veřejné prostranství. V minulosti dokonce nechal před zraky obecenstva v aukční síni na dálku skartovat svůj obraz, čímž se vryl do paměti i těm, kteří jeho tvorbu nesledují. Na malé kousíčky nyní bude i jeho „vrhač květin“, z něhož vznikne NFT.

Aktuální majitel obrazu, portál Particle, který jej vydražil letos v květnu, ho pod názvem Love Is in the Air zdigitalizuje, počítačem rozseká na přesně deset tisíc kousků o stejné velikosti a ty bude nabízet ke koupi. Každý majitel jednoho malého dílku bude následně zapsán v blockchainu (pomyslné účetní knize pro kryptotransakce) a stane se jeho jedinečným vlastníkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Banksy postavil umění na hlavu. Je považován za jednoho z nejikoničtějších tvůrců 21. století. Jeho odvážná, humanitární povaha a silné přesvědčení, že umění by mělo být pro každého, odráží poslání Particle, a proto je toto mistrovské dílo symbolické pro zahájení platformy,“ uvádí Loïc Gouzer, spoluzakladatel portálu a mimo jiné bývalý předseda aukční síně Christie’s.

Dražba „roztříštěného Banksyho“ začne 10. ledna a potrvá pět dní, přičemž jeden kousek se bude prodávat za přibližně 1,5 tisíce dolarů (34 tisíc korun). Zájemci se mohou zapsat na čekací listinu, která se otvírá 13. prosince. Zajímavé je, že si kupující nebudou moci vybrat, jakou část původního obrazu si koupí – ta jim bude přiřazena náhodně. Díky souřadnicím, jež dostanou při transakci, ale budou vědět, kam jejich dílek v perspektivě obrazu patří.

banksy-1

Foto: Particle

Z Banksyho obrazu Love Is in the Air bude NFT

Nápad ale nemá žádné posvěcení od samotného Banksyho, který svá díla jako NFT odmítá dělat. Pro server CNBC to v září potvrdila i jeho agentura Pest Control, a to v souvislosti s koupí falešného díla, které anonymní prodejce nabízel jako tvorbu od Banksyho. Kupec za něj zaplatil 300 tisíc dolarů, peníze ale nakonec dostal zpět.

Naopak lidí, kteří do rychle rostoucího trendu ze světa kryptoměn NFT pronikají, je čím dál více. A nemusíme kvůli nim chodit daleko – nedávno například známá brněnská gastroparta Lidi z Baru udělala nezaměnitelný token ze svého Turbomoštu. V minulosti pak vznikl i ryze digitální hamburger, na kterém pracoval český internetový satirik TMBK a McDonald’s.

Designér Pavel Fuksa vydraží fiktivní učebnice z Vysoké školy života jako NFT. Výdělek pošle zdravotníkům

Jiří SvobodaJiří Svoboda

skripta-1

Foto: Archiv PF

Fiktivní učebnice takzvané Vysoké školy života

0Zobrazit komentáře

Řetězový emailing pro nezaměstnané, Tiskařské techniky: výroba falešného certifikátu nebo Anatomické minimum k odstranění čipování. To jsou jen některé z humorných názvů na obálkách fiktivních skript, které vytvořil s tvůrčím týmem designér Pavel Fuksa. Pomocí výtvorů zasazených do takzvané Vysoké školy života a pracovišť jako Fakulta zemědělsko-nacionalistická chce s nadsázkou upozornit na trend dezinformací. Zároveň jejich dražbou pomůže zdravotníkům.

Celkem devětadvacet kousků pokrývá celou řadu fenoménů, které jsou s dezinformační scénou spojeny – ať už je to odmítání očkování proti onemocnění COVID-19, podivné zacházení se statistikami na sociálních sítích nebo zkrátka používání komentářů pouze s velkými písmeny.

„Vysoká škola života mě fascinovala nějakou dobu vším tím, čemu jeho příznivci věří. S příchodem covidu u mě vzrůstala frustrace, která musela nějak ven,“ říká Pavel Fuksa pro CzechCrunch. Původně projekt začal jako volnočasový vtípek, s postupem času se na něj nabalili další lidé a nové designy, až se z vtípku stal projekt čistě charitativní.

Na tvorbě se podílel tým dalších copywriterů, lékařů, vědců a podobně smýšlejících lidí ve složení Ivana Blumentrittová, Vladimír Fuksa, Adam Hrubý, Jindřich Jinoch, Markéta Monsportová, Daniel Petkevič, Michal Půta, Lukáš Turza a Tomáš Zatrapa. Celý projekt od nápadu po realizaci vznikl zhruba za týden. Několik nápadů na fiktivní učebnice tak ještě zůstalo v šuplíku a Fuksa nevylučuje, že vydá i další.

fuksa-skripta-5x

Foto: Archiv PF

Redundantní pravidla k českému pravopisu

„Na sociálních sítích absolventi takzvané Vysoké školy života kralují hloupostí, kterou bohužel dále přenášejí i do reality nemocničních čekáren a ordinací,“ vysvětluje Fuksa své zdroje inspirace s tím, že v designu jednotlivých obálek se snažil odrazit všechny možné styly učebnic od 50. let do současnosti, a to jak západního, tak východního stylu.

Zájemci si mohou koupit jednotlivé obálky ve formě NFT. To znamená, že budou jedinými, právoplatnými vlastníky daných digitálních originálů a budou zapsáni v blockchainu (pomyslné účetní knize kryptoměnových transakcí). Fuksa je prodává na aukčním portálu Rarible. „Ještě se s touto formou prodeje učím, ale chtěl jsem oslovit i milovníky umění, kteří mají blízko k digitálním věcem,“ popisuje.

Kromě digitálních originálů nabízí na e-shopu i klasický papírový plakát se všemi devětadvaceti obálkami pod názvem Ediční plán Nakladatelství Vysoké školy života. Výdělek z obou forem prodeje půjde přímo do Fakultní nemocnice v Motole. Po domluvě s Fuksou nemocnice rozdělí vytíženým zdravotníkům finance ve formě dárkových voucherů. Kolik nakonec vybere, si Fuksa netroufá tvrdit, ale cokoliv na 100 tisíc korun by považoval za úspěch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pavel Fuksa původně pracoval jako kreativní ředitel v reklamních agenturách na třech kontinentech s klienty jako Nike, HSBC, LEGO, Heineken nebo Kitkat. Za svou práci vyhrál světové ceny za reklamu i design, v současnosti je na volné noze a pracuje pro klienty všech velikostí a budgetů z celého světa ve vlastním pražském reklamně-designovém studiu.

Mezi jeho aktuální klienty patří například Facebook, Google, Greenpeace, Mercedes, Vodafone nebo Budweiser. V letech 2014, 2016 a 2018 byl zařazen na seznam 200 nejlepších ilustrátorů světa, časopisem Computer Arts byl pak zvolen jedním z 30 nejlepších grafických designérů pod 30 let.