Digitální burger od McDonald’s a českého satirika TMBK se vydražil za více než čtvrt milionu. Peníze jdou na dobrou věc

Digitální NFT dílo Maestropiece by TMBK

Foto: McDonald’s/CzechCrunch

Českému řetězci rychlého občerstvení McDonald’s se ve spolupráci se známým satirikem TMBK podařilo vytvořit patrně nejdražší hamburger na světě. Pokud tedy budeme počítat nejen takovou variantu oblíbeného pokrmu, která jde sníst, ale i digitální, na níž se můžeme jen koukat. Unikátní burger ve formě NFT se podařilo vydražit za více než čtvrt milionu korun.

McDonald’s představil digitální dílo nazvané Maestropiece by TMBK v polovině července. Na první pohled by na obrazu, na němž odšťavňovač lisuje jeden z ikonických burgerů z McDonald’s, nebylo nic tak zvláštního, ale tuzemská pobočka amerického fastfoodu se rozhodla ukázat, že jde s dobou, a grafiku Tomáše Břínka alias TMBK převedla do digitální podoby, která má jediného majitele.

Řeč je o novém fenoménu z kryptosvěta zvaném NFT, který mění nejen digitální umění. Jde o zkratku spojení „non-fungible token“, což lze přeložit jako nezastupitelný token, který je zapsán v digitální účetní knize blockchain. Na ní běží také kryptoměny, ale zatímco třeba jeden bitcoin je zaměnitelný s druhým bitcoinem, v případě NFT jde o unikátní věc, jež je nezaměnitelná a má jediného majitele – a ten je opět zapsán na blockchainu.

Pro mnohé jde zatím o složitě uchopitelný koncept, ale v digitálním světě je takové „vymáhání“ vlastnictví a originality poměrně přelomovou změnou. Konkrétní obrázek sice může mít v počítači stažen nespočet lidí, ale pouze ten, kdo vlastního jeho NFT, které daný digitální soubor certifikuje jako originál, je jeho nezpochybnitelným majitelem a může s danou věcí příslušně nakládat. Třeba tak, že pokud o ní roste zájem, prodá ji.

Jsme zvědaví, co bude dál

Po čtrnáctidenní aukci na OpenSea.io, což je jedno z největších tržišť pro NFT, získal svého jediného majitele také lisovaný burger Maestro, který v McDonald’s považují za svoji vlajkovou loď – a speciální kampaň spustili i proto, že je právě na jeho pobočkách v prodeji. Do aukce se nakonec postupně zapojilo deset zájemců, přičemž nejvyšší příhoz měl hodnotu 5,04 ETH. Řeč je o kryptoměně ethereum a v přepočtu šlo v době prodeje o 281 400 korun.

„Z výsledné částky jsme nadšení. Soukromé tipy a cíle jsme samozřejmě měli, ale výsledek naše představy i očekávání vysoce předčil,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK. Na první pohled sice deset zájemců nevypadá jako mnoho, ale je třeba zmínit, že celá akce měla poměrně vysoké vstupní bariéry. Svět kryptoměn obecně zatím není tak jednoduše přístupný pro širokou veřejnost a ani s nákupem NFT to není příliš snadné.

Zakoupit si digitální obraz od TMBK mohli pouze lidé s fungující kryptoměnovou peněženkou, na níž měli právě zmíněnou kryptoměnu ethereum. Takoví uživatelé se zatím u nás nebudou počítat možná ani v desítkách tisíc; navíc když ještě výběr zúžíme na ty, kteří by teoreticky mohli mít zájem právě o dílo s burgerem od McDonald’s, výsledný počet zájemců tolik nepřekvapí. Vydražená částka proto potěšila i agenturu Follow Bubble, jež akci s McDonald’s připravovala.

„Naše zkušenost s NFT aukcí Maestropiece od TBMK je zatím jen pozitivní. Na jedné straně je samotná úspěšná dražba, která zaujala především early adopters. Na druhé straně pak nejdražší burger na světě, což je skvělé téma úplně pro všechny. Navíc upřímně, vydražená částka přes 280 tisíc korun dalece překročila naše očekávání. Teď jsme zvědaví, jak s dílem postupem času naloží jeho nový majitel a jaký bude mít další život,“ říká pro CzechCrunch Lukáš Kořínek, zakladatel Follow Bubble.

V zápisech na tržišti OpenSea můžeme číst, že se do aukce zapojil s příhozem ve výši 1,05 ETH také technologický influencer Petr Mára, který sám již pár NFT za několik milionů korun nakoupil a s McDonald’s na celé kampani spolupracoval. Vítězný příhoz ve výši 5,04 ETH nakonec provedl uživatel s přezdívkou ACD42F. Vydražené dílo se pak z jeho účtu přesunulo přes uživatele 42F7C5 až k současnému majiteli se jménem KhillaB, ale jejich pravá totožnost není známa.

„Totožnost nynějšího vlastníka díla neznáme,“ přiznává Lukáš Kořínek. „Přehled si ale udržujeme. Během neděle, po ukončení aukce, byly prováděny transfery mezi účty, velmi pravděpodobně jeho vlastními, kdy poslední účet, na kterém se teď dílo nachází, nese jméno Khilla B a Maestropiece není dalece ten nejdražší. Vypadá to na vášnivého sběratele NFT,“ podotýká šéf Follow Bubble na aktivitu neznámého uživatele, který jen na OpenSea vlastní NFT v hodnotě minimálně několika ETH.

Inovativní marketing pro dobrou věc

Pro McDonald’s představovala celá kampaň jednak neotřelý marketing, při němž firma ukázala, že umí pracovat s nejnovějšími technologiemi, a zároveň měla dobročinný podtext. Veškerý výtěžek z aukce totiž putuje na účet Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda a Ronald McDonald House Charities, které se zabývají podporou rodin vážně nemocných dětí.

„Z výsledné částky máme opravdu velkou radost a využijeme ji pro nákup interiérového vybavení prvního Domu Ronalda McDonalda, který se právě staví v areálu Fakultní nemocnice v Motole. Dům nabídne bezplatné ubytování rodinám dlouhodobě hospitalizovaných dětí, aby mohly zůstat pohromadě po celou dobu léčby. Uvedení do provozu plánujeme ve druhé polovině roku 2022,“ uvádí pro CzechCrunch Ivana Pešatová z nadačního fondu.

Radost z celé kampaně má i tvůrce samotného díla Tomáš Břínek, který pod jménem TMBK glosuje dění ve společnosti, často formou nekorektních koláží, které oběhnou český internet. Sám za nakreslení stříbrného odšťavňovače, v němž se lisuje ikonický burger McDonald’s, ze kterého pak vytéká šťáva do tradičního kelímku, dostal jednorázovou odměnu v blíže nespecifikované výši.

expeburger

Robbert Jan de Veen prodal svůj burger za 5 000 eur

Foto: De Daltons / CzechCrunch

„Vytvořit NFT byla výzva, do spolupráce jsem šel i z toho důvodu, abych zjistil, co taková práce obnáší, jak náročné vytvoření digitálního burgeru nebo díla NFT obecně může být. Toto NFT je to v podstatě mým prvním obrazem, který byl nabídnut k prodeji a z výsledné částky mám velkou radost, zvlášť, když veškeré finance jdou na dobrou věc,“ komentuje spolupráci Tomáš Břínek.

Pokud bychom pracovali s premisou uvedenou v úvodu a zařadili digitální burger od TMBK do stejné kategorie s jedlými pokrmy, skutečně by se mělo jednat o nejdražší burger na světě. Takový titul si totiž naposledy před několika týdny přivlastnil Robbert Jan de Veen, majitel nizozemské restaurace De Daltons, který se rozhodl vytvořit nejdražší burger, aby ho mohl taktéž vydražit na dobrou věc. Jeden ze zájemců za něj zaplatil 5 000 eur, což je v přepočtu necelých 130 tisíc korun.

Také De Veenův pokrm stojí za pozornost. Jak informuje magazín Esquire ME, příprava burgeru pojmenovaného The Golden Boy mu zabrala téměř devět hodin a nechybí v něm ingredience jako japonské hovězí wagyu, kaviár beluga, aljašský královský krab nebo bílý lanýž. A zlatem je pochopitelně pokrytá i celá houska.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.