Další využití legendární tašky. IKEA s ní kryje stavbu svého domu v Londýně. A chytře maskuje zdržení
Modrá taška Frakta je stejně tak velkým symbolem IKEA jako její masové koule. S nápadem přišla agentura, která vymyslela i kampaň za udržitelnost.
Pravděpodobně jste v ní odnesli doplňky z IKEA a od té doby ji využíváte třeba na nákupy, stěhování, třídění oblečení, vynášení plastů nebo během výletů. A jestli vás s ní někdy napadlo zakrýt lešení, tak v tom také nejste sami. Švédská nábytkářská firma využila univerzálnosti své ikonické modré tašky, známé po celém světě, a zadělala s ní rozestavěnou budovu, ve které roste její obchod. Předpokládáte správně – aby to dokázala, musel vak nabýt obřích rozměrů.
Nápaditou instalaci provedla IKEA ve spolupráci s agenturou Embrace Building Wraps a studiem Mother, a to rovnou v centru anglického Londýna, na slavné nákupní ulici Oxford Street. Právě tam totiž připravuje nový obchodní dům, u kterého však narazila na pár problémů. Protože se snažila, aby byl podle jejích kritérií maximálně šetrný vůči planetě, neodhadla čas, jenž bude pro výstavbu potřeba.
Z původního otevření koncem tohoto roku přesunula pomyslné přestřižení pásky na podzim roku příštího – a nyní pokračuje v instalaci tepelných čerpadel, dvojitých skel a dalších náležitostí, což má být u typických viktoriánských staveb, kterých je hlavní město Anglie plné, složitější než u modernějších stavení.
„Při rekonstrukci této více než sto let staré historické památky je pro nás jako investora důležité, abychom se k budově chovali šetrně a zachovali její vlastnosti a atmosféru,“ říká Peter van der Poel z Ingka Investments, investiční nohy skupiny Ingka Group, která má většinu obchodních domů IKEA pod správou. Vcelku pochopitelně ale nechtěli, aby jim někdo během práce koukal pod ruce.
Podstatnou část budovy, ve které dosud sídlila vlajková prodejna módní značky TopShop, proto zakryli plachtou, u které všichni už z dálky poznají, kdo ji má na svědomí. Tvoří ji totiž variace skládací modré nákupní tašky IKEA, nazvané Frakta, která se poprvé v obchodech řetězce v podobné podobě objevila už před více než třiceti lety – a dnes je podobným symbolem firmy jako její masové koule.
Že jde o pořádný kus tašky, svědčí i rozměry. Frakta v obří velikosti se rozkládá na zhruba 640 metrech čtverečních a její přidělaná trojrozměrná držadla, která visí shora dolů, dosahují délky 32 metrů a šířky necelých dvou metrů. Velmi zajímavá je instalace také z marketingového pohledu – na nedaleké stanici Oxford Circus má denně projít i přes 120 tisíc chodců, tudíž o zásahu nemusí být řeč.
Kampaň vzdáleně navazuje i na marketingovou akci, která probíhala přes léto v newyorském Madion Square Parku, kde se také Frakta vyjímala, ale ne na stěně budovy coby krytí rekonstrukce, ale jako trojrozměrný model o výšce necelých šesti metrů v prostoru, který vyzýval kolemjdoucí, aby si naskenovali cenovku tašky a odemkli si tak „nákupní zážitek v rozšířené realitě“. Spolupracoval na tom i technologický obr Adobe.
Plachta z londýnské budovy by se měla sundat před otevřením prodejny, které je naplánováno na příští podzim, a jak uvádí server Scaff Mag, kusy obalového materiálu by měly být opětovně zpracovány a využity v dalších produktech, takříkajíc upcyklovány. Spolu s tím se Embrace Building Wraps zavázalo, že ekvivalent uhlíkové stopy, kterou plachta svou výrobou vygenerovala, vykompenzuje vysázením stromů.