Další využití legendární tašky. IKEA s ní kryje stavbu svého domu v Londýně. A chytře maskuje zdržení

Modrá taška Frakta je stejně tak velkým symbolem IKEA jako její masové koule. S nápadem přišla agentura, která vymyslela i kampaň za udržitelnost.

Filip HouskaFilip Houska

ikea_1xx

Foto: IKEA

Ikonická modrá taška od IKEA na historické budově

0Zobrazit komentáře

Pravděpodobně jste v ní odnesli doplňky z IKEA a od té doby ji využíváte třeba na nákupy, stěhování, třídění oblečení, vynášení plastů nebo během výletů. A jestli vás s ní někdy napadlo zakrýt lešení, tak v tom také nejste sami. Švédská nábytkářská firma využila univerzálnosti své ikonické modré tašky, známé po celém světě, a zadělala s ní rozestavěnou budovu, ve které roste její obchod. Předpokládáte správně – aby to dokázala, musel vak nabýt obřích rozměrů.

Nápaditou instalaci provedla IKEA ve spolupráci s agenturou Embrace Building Wraps a studiem Mother, a to rovnou v centru anglického Londýna, na slavné nákupní ulici Oxford Street. Právě tam totiž připravuje nový obchodní dům, u kterého však narazila na pár problémů. Protože se snažila, aby byl podle jejích kritérií maximálně šetrný vůči planetě, neodhadla čas, jenž bude pro výstavbu potřeba.

Z původního otevření koncem tohoto roku přesunula pomyslné přestřižení pásky na podzim roku příštího – a nyní pokračuje v instalaci tepelných čerpadel, dvojitých skel a dalších náležitostí, což má být u typických viktoriánských staveb, kterých je hlavní město Anglie plné, složitější než u modernějších stavení.

„Při rekonstrukci této více než sto let staré historické památky je pro nás jako investora důležité, abychom se k budově chovali šetrně a zachovali její vlastnosti a atmosféru,“ říká Peter van der Poel z Ingka Investments, investiční nohy skupiny Ingka Group, která má většinu obchodních domů IKEA pod správou. Vcelku pochopitelně ale nechtěli, aby jim někdo během práce koukal pod ruce.

Podstatnou část budovy, ve které dosud sídlila vlajková prodejna módní značky TopShop, proto zakryli plachtou, u které všichni už z dálky poznají, kdo ji má na svědomí. Tvoří ji totiž variace skládací modré nákupní tašky IKEA, nazvané Frakta, která se poprvé v obchodech řetězce v podobné podobě objevila už před více než třiceti lety – a dnes je podobným symbolem firmy jako její masové koule.

ikea_2x

Foto: IKEA

Frakta v obří velikosti

ikea_5x

Foto: IKEA

Pohled na historickou budovu na Oxford Circus

Že jde o pořádný kus tašky, svědčí i rozměry. Frakta v obří velikosti se rozkládá na zhruba 640 metrech čtverečních a její přidělaná trojrozměrná držadla, která visí shora dolů, dosahují délky 32 metrů a šířky necelých dvou metrů. Velmi zajímavá je instalace také z marketingového pohledu – na nedaleké stanici Oxford Circus má denně projít i přes 120 tisíc chodců, tudíž o zásahu nemusí být řeč.

Kampaň vzdáleně navazuje i na marketingovou akci, která probíhala přes léto v newyorském Madion Square Parku, kde se také Frakta vyjímala, ale ne na stěně budovy coby krytí rekonstrukce, ale jako trojrozměrný model o výšce necelých šesti metrů v prostoru, který vyzýval kolemjdoucí, aby si naskenovali cenovku tašky a odemkli si tak „nákupní zážitek v rozšířené realitě“. Spolupracoval na tom i technologický obr Adobe.

Plachta z londýnské budovy by se měla sundat před otevřením prodejny, které je naplánováno na příští podzim, a jak uvádí server Scaff Mag, kusy obalového materiálu by měly být opětovně zpracovány a využity v dalších produktech, takříkajíc upcyklovány. Spolu s tím se Embrace Building Wraps zavázalo, že ekvivalent uhlíkové stopy, kterou plachta svou výrobou vygenerovala, vykompenzuje vysázením stromů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro IKEA nejsou nápadité marketingové kampaně ničím cizím – ostatně se stačí podívat na pár měsíců starý spot s názvem Blåvingad, což je zároveň i název kolekce jejích plyšových hraček, které jsou vyráběny z oceánských plastů a recyklovaných PET lahví. V reklamě nechala mluvit konkrétně žraloka a dvě velryby, které odvyprávěly příběh, jak se narodily. Třeba žralok má za rodiče brčko a kelímek, velrybu pak splodily plastové sáčky.

Před pár lety vyrukovala mimo jiné s kampaní, ve které razila zdravější přístup k životu, respektive apel na zákazníky, aby do jejích obchodů chodili pěšky, pokud to jde. Na digitálních plakátech rozmístěných po Londýně tak svítil počet kroků k pobočce a spolu s tím i označení nejbližší zastávky městské hromadné dopravy, kdyby lidé už nemohli. Stála za ní stejná agentura jako za nápadem s plachtou ve tvaru tašky, Mother.

Skupina Partners získala bankovní licenci ČNB. Je to vstup do nové finanční ligy, říká Petr Borkovec

Jde o důležitý milník na cestě ke spuštění nové Partners Banky, která má služby veřejnosti začít nabízet začátkem příštího roku.

Peter BrejčákPeter Brejčák

borkovec

Foto: Partners

Petr Borkovec, spoluzakladatel a generální ředitel skupiny Partners

0Zobrazit komentáře

Finanční skupina Partners po dlouhé době příprav oficiálně získala bankovní licenci České národní banky. Původně přitom očekávala získání licence v září. Nová banka ponese název Partners Banka a její činnost skupina plánuje spustit v prvním čtvrtletí 2024. V pilotním provozu pro vedení, zaměstnance, poradce a jejich rodiny banka zahájí činnost koncem letošního roku.

„Spuštění banky vnímáme jako vstup do nové finanční ligy,“ uvedl ředitel finanční skupiny Partners Petr Borkovec. Partners Banka bude úzce spolupracovat s finančně poradenskou společností Partners, bude využívat její pobočkovou síť a její pobočky ponesou značku Partners Banky.

Aktuálně jich na trhu funguje přes 150, v dlouhodobém plánu je jich 250. Po spuštění banky budou mít Partners čtvrtou největší pobočkovou síť v Česku. Stejný osobní servis bude ale poskytovat všech 1 500 certifikovaných poradců Partners, kteří se splněním certifikace a zajištěním zásadních pravidel stanou bankéři Partners Banky.

Současně podle Borkovce platí, že na těchto místech si budou moci lidé i nadále sjednávat ostatní produkty a služby jiných finančních domů, které Partners zprostředkovávají. „Od ostatních bank se chceme lišit v mnoha parametrech. V první řadě připravujeme otevřený model nabízející produkty i od jiných poskytovatelů, než je naše finanční skupina. Klient si v bance obslouží všechny své produkty a dosáhne na poradenství. Banku tak zapojíme do poradenské sítě,“ doplnil ředitel Partners Banky Marek Ditz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vlastní kapitál Partners Banky činí tři miliardy korun. Banka je stoprocentně v rukou českých vlastníků, kam patří zhruba tisíc poradců, manažerů, ředitelů a zaměstnanců skupiny Partners. Z externích subjektů do projektu investovaly společnosti Pale Fire Capital, Reflex Capital nebo Tomáš Čupr, kteří dohromady vlastní 18,5 procenta. Spoluzakladatelé firmy Radim Lukeš a Petr Borkovec a další lidé z Partners vlastní zbývajících 81,5 procenta.

chatgpt-student-mvp-x

Přečtěte si takéZ komplice pomocníkem. ChatGPT nastupuje na vysoké školyZ komplice oficiálním pomocníkem. Role ChatGPT na školách v Americe se možná brzy změní

Do finanční skupiny Partners patří projekty Partners investiční společnost, penzijní společnost Rentea, pojišťovna Simplea, nemovitostní fond Trigea a NextPage Media, která provozuje například weby Peníze.cz a Finmag.cz nebo časopis Heroine.

S využitím ČTK