Další život pro zastaralé Airbusy. Na přestavbu fotbalového stadionu ve Štrasburku budou použity i trupy letadel
I letadla mají svou životnost, která se musí v rámci bezpečnostních opatření kontrolovat. V případě, že už letoun není schopen provozu, zkrátka se vyřadí a sešrotuje, ovšem jak poznamenává mezinárodní organizace pro letecké dopravce IATA, až 90 procent částí stroje lze dále využívat. Klidně i třeba pro přestavbu fotbalových stadionů, což se brzy odehraje ve francouzském Štrasburku.
Architektonická kancelář Populous se rozhodla, že v rámci modernizace domácího stadionu klubu RC Strasbourg Alsace, hrajícího nejvyšší francouzskou ligu, vsadí i na trupy ze třiceti zastaralých Airbusů A340. Cílem je z nich složit velkou stínící markýzu jižní tribuny, která má zabírat zhruba čtyři tisíce metrů čtverečních.
„V rámci našich environmentálních a udržitelných snah jsme se vždy snažili dělat věci jinak. Půjde o vůbec první projekt, kde budou v tak velkém měřítku použity upcyklované části letadla,“ zmiňuje pro magazín Dezeen François Clément ze studia Populous, které chce projekt modernizace stadionu Stade de la Meinau, vycházející na zhruba 100 milionů eur, zfinalizovat do čtyř let.
Vizí architektonického studia, které mimo jiné navrhlo i stadion pro Olympique Lyon, je brát jednotlivé kusy horní poloviny trupů odstavených Airbusů a vertikálně je skládat tak, aby do atria stadionu nepronikalo tolik venkovního světla. Každý z těchto dílů bude zhruba 30 metrů dlouhý a 2,5 metru široký.
Součástí této renovace bude i přepracování sektorů, a to včetně míst pro sezení, která se zvýší o necelých šest tisíc sedaček na celkový počet 32 000. Přidají se i nové prosklené prostory pro fanoušky, v nichž nemá chybět chybět bar a místo pro setkávání. To vše i s využitím nepotřebných hliníkových dílů z letadel. A co se v rámci přestavby zdemoluje, bude znovu použito na další úpravy.
Aby toho nebylo málo, Populous počítá i s přidáním fotovoltaických panelů na střechu, které by měly zaujímat plochu okolo tisíce metrů čtverečních, přičemž doplněn bude i recyklační systém pro sběr dešťové vody, napojení na přívod tepla z obnovitelných zdrojů, LEDkové osvětlení a další ekologické vychytávky. Pokud se plán podaří dotáhnout, stavět se začne v květnu příštího roku.