Další způsob nošení ponožek, který Čechy baví. Skinners loni zdvojnásobili tržby a prodali 240 tisíc párů ponožkobot
České ponožkoboty značky Skinners
Ve firmě Skinners mají zvláštní fotoalbum – jsou v něm obrázky hodně použitých ponožkobot. Svůj hlavní produkt, napůl ponožku, napůl botu, totiž nechávají testerům důkladně odzkoušet. To proto, aby zjistili, kolik toho vlastně takzvané skinnersky vydrží. Jsou to prý stovky nachozených kilometrů. Nebo víc než jeden bostonský maraton. Ano, i ten si už ponožkoboty na nohou zákazníků odběhly. I s nimi česká firma loni víc než zdvojnásobila tržby na 135 milionů korun.
Na maratony si je přitom berou běžní zákazníci, nikoliv klasičtí testeři. „Po jednom závodě jsou v pohodě. Je vidět, že je použili, ale neprošlapali. Máme vzorky, které si tu zakládáme. Vydrží i stovky kilometrů,“ ujasňuje rázně Michaela Steinhauser, spoluzakladatelka značky Skinners. Po maratonu tedy vlastně dopadají dost podobně jako klasické boty. „Paradoxně všichni řeší podrážku, a jestli ta naše vydrží, co má. Ale přitom u tenisek maratonských běžců odchází svršek,“ říká.
Hovoříme o produktu, který se těžko zařazuje do konkrétní kategorie, a pokud bychom tak udělat měli, nejspíš by se dal označit jako bota. Nosí se ven. Chrání nohu. Ale nazouvá – tedy obléká se – jako ponožka. A stejně tak se dá i srolovat. Má ho na svědomí Michaela Steinhauser a Petr Procházka. Ten kdysi s první verzí takového produktu pomohl kamarádovi, když si poranil nohu a nemohl chodit v botách.
Od té doby si někteří běžci maratonských 42 kilometrů ve speciální obuvi vyzkoušeli celých, jiní ji nazuli až na závěrečné kilometry, kdy je prý noha tak unavená nebo odřená, že je pro ni přezutí do něčeho, co spíš než boty připomíná ponožky, znatelná úleva. A běžce tak zrychlí.
Ovšem ani samotná firma se svou obuví nestojí na místě. Zatímco v roce 2020 její tržby dosáhly 62 milionů korun, za loňský rok je násobila skoro 220 procenty až na 135 milionů. Skinners minulý rok prodali 240 tisíc párů bot. Ten předchozí to přitom bylo 140 tisíc párů.
Stroje na míru ponožkovým botám
„Opravdu nafukujeme výrobu. Musíme, v minulém roce jsme ani nepokryli poptávku. Odmítali jsme některé řetězce, které měly zájem ponožkoboty do své nabídky zařadit. I tak si myslíme, že se do prodejů nebudeme moct dát naplno, protože bychom opět převýšili výrobní kapacitu. Odhady čísel na další roky tak záleží prostě na tom, kolik se nám toho podaří vyrobit,“ myslí si Petr Procházka.
Pro letošek má v rámci aktuálního odhadu vzrůst výroba na zhruba 300 tisíc párů a tržby na 180 milionů korun. Především díky tomu, že si firma pořídila nové stroje. Dva z nich, pletací, do Česka přivezli, tady instalovali a na míru upravili odborníci z italské společnosti, podle spoluzakladatelky špičky v oboru.