Dan Tržil: Podcasty loni naplno dorazily do Česka. V roce 2020 je čeká rapidní růst posluchačů i příliv peněz

Dan TržilDan Tržil

dan-trzilKomentář

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Podcastový expert Dan Tržil

0Zobrazit komentáře

Rok 2019 byl rokem podcastů. Podcasty jako médium zaznamenaly jednoznačně největší růst za dobu své existence v Česku. Z okrajového a často přehlíženého kanálu se stal vlivný nástroj, jehož jedinečnost a dosah začaly využívat zavedená média i četné renomované společnosti. Podcasty tak v roce 2019 opravdu dorazily do Česka a my jsme byli s CzechCrunch Podcastem u toho.

A co podcasty čeká v Česku dál? Na začátku letošního roku najdete na streamovacích platformách více než 700 podcastů. Své predikce pro rok 2020 nyní sdílí Dan Tržil, jeden z prvních, kteří budovali infrastrukturu pro českou podcastovou scénu. Svou předpověď zakládá na desítkách konzultací s českými firmami i jednotlivými tvůrci podcastů a pochopitelně i na vlastní činnosti.

***

Rapidní růst posluchačů

Výzkum z minulého roku, který zpracovala agentura Nielsen Admosphere, naznačuje, že slovo „podcast“ znalo přibližně 11 % Čechů. Toto číslo bylo v době uveřejnění pravděpodobně nadsazeno tím, že lidé nevěděli, co přesně podcast je (jako nejčastější platformu pro poslech podcastů uváděli YouTube). Už v roce 2019 začala komunita posluchačů výrazně růst díky novým podcastům z rukou influencerů z platforem jako Instagram nebo YouTube.

Data naznačují, že tento trend bude sílit a podcasty budou nadále oslovovat nové posluchače. Věřím, že v roce 2020 se dočkáme první podcastové epizody se 100 tisíci poslechy. Zda první epizoda se 100 tisíci poslechy bude z produkce Českého rozhlasu, Proti Proudu nebo nového tvůrčího počinu, ukáže až čas.

Boj platforem se bude přiostřovat

Jednou z hlavních událostí podcastové sféry v roce 2019 byly nákupy švédské streamovací platformy Spotify, která za více než 400 milionů dolarů koupila několik společností produkující samotné podcasty nebo poskytující přidružené služby. Tato sázka se podle všeho Spotify vyplácí a Apple jako historický hegemon odvětví zjišťuje, že mu ujíždí vlak a mobilizuje vlastní snahy, ostatně nová verze operačního systému pro Macy s sebou přinesla desktopovou aplikaci právě pro poslech podcastů.

Ani Google nezůstal pozadu a vydal aplikaci Google Podcasts a zároveň zdůraznil a vylepšil roli audia ve svém vyhledávání. Podcastoví posluchači se ukazují jako velmi cenné publikum, poslechem tráví spoustu času a stále více firem si tento fakt uvědomuje. V roce 2020 tak lze očekávat střet platforem a boj o posluchače.

mujrozhlas

Aplikace mujRozhlas od Českého rozhlasu

Bude zajímavé sledovat, jestli v Česku uvidíme podobné snahy od českých subjektů. Technologicky nejdále je rozhodně nová aplikace Českého rozhlasu MůjRozhlas, která ovšem nabízí pouze pořady z rozhlasové produkce. Nesmělými pokusy se v minulém roce prezentovaly i Active Radio se svojí aplikací Youradio Talk nebo Audiotéka s aplikací Lecton. U posledních zmíněných aplikací zatím však jde jen o testování vod.

Vstup velkých hráčů

Rostoucí obliba podcastů určitě neunikla velkým mediálním hráčům typu Economia, Mafra nebo Seznam. Tipuji, že v tomto roce i tito velikáni začnou s audio obsahem experimentovat, ať už jako se samostatnými produkty, nebo doplněním některých stávajících značek.

Pokud odstoupíme ještě o jeden krok a zaměříme se na obry mediálních průmyslů, tak se nám prezentuje zajímavá otázka ohledně toho, jestli tento rok do podcastového prostředí vstoupí Facebook, Twitter nebo LinkedIn. Znamenalo by to enormní nárůst posluchačů, mocné reklamní platformy a příliv peněz.

Profesionalizace odvětví

V roce 2019 se vynořovaly první snahy o tvoření podcastových networků, produkčních agentur nebo nahrávacích studií. Tento trend bude sílit a v Česku se začne vytvářet ekosystém kolem tvorby podcastů. Projeví se to i zlepšením průměrné kvality podcastů, jelikož už jsme přesáhli kritickou hranici, kdy k úspěchu nestačí jen dobrý obsah, ale i kvalitní produkce a promyšlený marketing.

Příliv reklamních budgetů

Reklama v podcastech je i ve světě stále velkým tématem. Zatímco na západě už existují možnosti dynamického vkládání reklamy a podrobnějšího cílení pro velké podcasty, v Česku je reklama v podcastech stále v počáteční fázi. Možná i díky tomu je podcastová reklama v Česku stále poměrně neobvyklá, ale velmi účinná.

Inzerenti hledají inovativní formáty a podcasty se těší v rámci jejich niche publik velmi vysoké důvěře, i proto začne stále více firem využívat inzerci v podcastech a očekávám i první vlašťovky od firem spravující velké mediální budgety.

dan-trzil2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Podcastový expert Dan Tržil

Firemní podcasty budou nové firemní blogy

Pamatujete na dobu, kdy každá firma musela mít firemní blog? Tak se připravte, že v roce 2020 zažijete stejný trend, ale s firemními podcasty. Ty sice nabízejí větší autenticitu a možnost opravdového propojení s publikem, nicméně bude zajímavé sledovat, jak se firmy vypořádají s technickými nástrahami a kdo dokáže přijít s opravdu zajímavým konceptem, který nebudou poslouchat jen noví zaměstnanci ve zkušební době.

Rozšíření nových formátů

Pokud se obecně podíváte na české podcasty, zjistíte, že je přerozhovorováno. Konverzace zřejmě stále budou i nadále nejčastějším formátem, ale začnou se objevovat i nové, inovativnější formáty s větší produkční náročností. Cestu opět ukazují profesionálové z Českého rozhlasu, kteří spouští nové podcast-first série ve formátech reportáží, časosběrných dokumentů nebo na rozhlasové hry.

zaklinac

Přečtěte si takéNesrovnávejte nás s Hrou o trůny, jsme jiní, říká scénáristka Zaklínače a láká na ještě zajímavější druhou sériiNesrovnávejte nás s Hrou o trůny, jsme jiní, říká scénáristka Zaklínače a láká na ještě zajímavější druhou sérii

Máme tu již i hororové historky nebo krimi sérii. Právě inovativní formát bude v roce 2020 jeden z dobrých způsobů, jak se odlišit od stovek dalších. Fanoušci podcastů se tak mohou těšit na nové formy jejich oblíbeného média.

Objevitelnost

Ještě nedávno byl problém najít jakékoliv podcasty z rukou českých tvůrců. Stačilo jen několik měsíců a posluchač čelí novému problému – začalo být obtížné identifikovat kvalitní podcasty v záplavě nového obsahu. Objevitelnost podcastů je stále jedním ze slabých míst tohoto formátu.

Chybí zde doporučovací mechanismus známý z YouTube a tvůrci musí řešit roztříštěnost jejich publika na mnoha platformách. Marketing podcastů tak v roce 2020 bude mnohem důležitější než v minulosti.

Nové možnosti distribuce

Související s předešlým bodem. Tvůrci budou vymýšlet nové způsoby, jak ukázat svoje podcasty a budou smazávat rozdíl mezi distribučními kanály. Dočkáme se mnohem více videopodcastů, právě díky možnosti oslovit publikum na YouTube nebo na Facebooku.