Daniel Křetínský se poprvé zařadil k dolarovým miliardářům. Jeho jmění se odhaduje na 2 miliardy dolarů

1410510688Daniel-Kretinsky
0Zobrazit komentáře

Mezi světovými miliardáři se za poslední rok událo několik zásadních změn. Především mezi nimi přibylo 233 nových tváří, které pomohly dostat číslovku nad hranici 2043 dolarových miliardářů. Mezi těmi se zároveň mimo jiné objevilo i šest Čechů, jejichž lídrem je podle žebříčku amerického magazínu Forbes už po několikáté Petr Kellner.

Na první pozici světového žebříčku se už po 4 roky stále drží zakladatel Microsoftu, Bill Gates, v těsném závěsu je investor Warren Buffett, který za posledních 12 měsíců poskočil o neuvěřitelných 14,8 miliard dolarů, následovaný zakladatelem Amazonu, Jeffem Bezosem. V první pětici se navíc poprvé objevil po úspěšném roku i Mark Zuckerberg.

marissamayer

Přečtěte si takéNa šéfku Yahoo Marissu Mayer čeká přes 23 milionů dolarů v bonusechNa šéfku Yahoo Marissu Mayer čeká přes 23 milionů dolarů v bonusech

Ovšem zpátky k Čechům. Tím nejbohatším je už po několikáté zmíněný majitel investiční skupiny PPF, O2, Home Creditu nebo AirBank, Petr Kellner, s 12,2 miliardami dolarů, tedy přibližně 306,4 miliardami korun. Druhým je Andrej Babiš se 3,4 miliardami dolarů, poté Radovan Vítek se 2,4 miliardami, Karel Komárek s 2,2 miliardami nebo Pavel Tykač, který rok zakončil na 1,3 miliardách dolarů.

Nezastavitelný růst dalšího z Čechů

Důležitou změnou oproti minulému roku je ovšem prvotní zařazení Daniela Křetínského, spoluzakladatele holdingu EPH, který se díky obchodu s australským Macquire, jenž v dceřiném holdingu EPIF získal třetinový podíl, dostal se svým jměním ve výši 2 miliard dolarů, respektive 50,1 miliard korun, na 1030. místo v žebříčku. EPH v předminulém roce vygenerovalo tržby ve výši 124 miliard korun.

tkackretinsky

Nedávno navíc Křetínský, spolu s Patrikem Tkáčem, prostřednictvím investičního fondu Czech Media Invest a skupiny Rockaway, které pomáhal s financováním, koupil knižního giganta Euromedia Group, pod který mimo jiné patří Knižní Klub. V souvislosti s Rockaway navíc Křetínský drží pětinový podíl v e-commerce skupině Mall Group.

Přepravním službám se v Česku daří. Liftago, Uber i Taxify vyrostly za rok o stovky procent

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Od doby, co nadnárodní gigant Uber vstoupil na český trh uplynulo už dva a půl roku. V září 2015 se v Praze objevilo i estonské Taxify a česká služba Liftago tu funguje dokonce už od roku 2013 a tak se nabízí otázka, která z těchto tří služeb vévodí českému přepravnímu rybníčku. Na to se pokusí odpovědět následující statistiky. Slovenský Hopin, které v Česku působí od května 2015, na opakované žádosti o poskytnutí dat nereagovalo, ve srovnání tudíž chybí.

Obliba přepravních služeb roste

Všechny tři sledované subjekty ─ Uber, Liftago a Taxify ─ si udržují startupový charakter a za poslední rok vyrostly o stovky procent.  Hlavním ukazatelem růstu je v tomto případě meziroční vzestup počtu jízd uskutečněných v Česku. U Uberu tento údaj činí 160%, u Liftaga dokonce  270%. Vůbec nejrychleji rostoucím je ale v tuzemsku z tohoto pohledu Taxify, které v meziročním srovnání uskutečnilo o 400% jízd více.

jancharouz

Přečtěte si takéJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v ČeskuJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v Česku

Tisíce aktivních řidičů

To, že Taxify bude v Česku ještě rychle růst naznačují i jeho počty aktivních řidičů. Těch, kterých uskutečnilo alespoň jednu jízdu měsíčně bylo minulý měsíc pouze 584, je to však 145 % nárůst oproti únoru 2016. Dva ostatní, zajetější konkurenti už toto číslo měří dokonce v tisících. Liftago registruje při stejném měřítku 1300 aktivních řidičů a jejich početní nárůst nesleduje, protože ho limituje čekací listinou, která v současné době čítá několik stovek jmen.

Uber uvádí číslo 1100, v jeho případě jde o 70 % meziroční růst. Uber však definuje aktivního řidiče čtyřmi, nikoliv jednou jízdou měsíčně jako jeho konkurenti, reálně tedy může mít řidičů o něco více.  Ve své podstatě je počet aktivních řidičů jediným údajem, který může vystihnout velikost každé z firem, neboť celkový počet jízd firmy obvykle neuvádí.

gray-zone-warfare-madfinger

Přečtěte si takéČeská střílečka Gray Zone Warfare vydělala přes 400 milionůČeská střílečka vydělala rekordních 400 milionů. Vývojářům z Brna se vyplatila riskantní otočka

V čem se všechny tři služby takřka neliší je dojezdový čas. Uberu se ho v Praze povedlo zkrátit z necelých 12 minut na 5, řidič Liftaga přijede za 5,5 minuty a Taxify dostane řidiče k zákazníkovi průměrně za 6 minut. Liftago také vyzdvihuje fakt, že má nejlépe hodnocenou taxi aplikaci v Evropě. S 4,7 hvězdičkami za sebou nechává jak Uber (4,3), i Taxify (4,4).

Obecným trendem, který potvrzuje Uber i Liftago, je, že oproti dříve běžné praxi, kdy se přepravní aplikace využívaly zejména v nočních hodinách, se stále více objevují lidé cestující dopoledne do zaměstnání a odpoledne ze zaměstnání. Zdánlivě je to příliš drahá alternativa oproti ježdění vlastním autem nebo MHD, její smysl a možnou finanční výhodnost ale vysvětlil spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch:

„Pro lidi, co mají hodnotu svého času vyšší než je 500 korun na hodinu a nebydlí příliš daleko od centra, je už nyní výhodnější kombinovat Liftago a MHD. Platí to ještě víc pro lidi, co nepotřebují auto na víkend, na cesty mimo město. Navíc teď, když jsou v Česku carsharing služby typu Car4Way nebo AJO, jsou úplně pokryty činnosti, na které by jinak bylo potřeba vlastní auto. Začínající SmileCar to třeba ještě urychlí.“

taxify