Dárkové bedýnky s páčidlem vymysleli u piva. České Manboxeo jich loni prodalo za čtvrt miliardy
V prvním roce rozeslal Lukáš Legát, zakladatel firmy Manboxeo, celkem 850 bedýnek. Nyní dárkových boxů nejen pro muže posílá 120 tisíc.
Lukáš Legát, zakladatel Manboxeo
Dřevěná krabice, uvnitř ní dárky, ale abyste je dostali, do ruky musíte vzít páčidlo a cestu k nim si doslova dobýt. Samotné otevírání beden Manboxeo má přitom trvat co nejdéle, proto jsou vyrobené z vysušeného a slícovaného dřeva, aby nebylo jednoduché páčidlem najít spáru a bednu otevřít. Když jsem to ale do pěti minut zvládl já, obecně to opravdu takový problém není.
Zážitek se samotným otevíráním určitě zaujme. Ruku na srdce, kdy naposledy jste v ruce měli páčidlo a mohli jste s ním rozbít dřevěnou bednu? Běžní lidé takovou možnost nemají zrovna každý den. Právě tuto zkušenost už posledních devět let nejenom mužům zprostředkovává český e-shop Manboxeo, jenž za výrobou dárkových krabic naplněných různými dárkovými předměty stojí. A stojí o ně i zákazníci.
Zatímco v prvním roce poslal Lukáš Legát, zakladatel a strůjce myšlenky na atypické dárky pro muže, celkem 850 beden, nyní jich a dalších dárků pro ženy či děti posílá přes 120 tisíc, a to zákazníkům ve čtyřech zemích. K bednám v průběhu let přibyly i truhly se zámečkem nebo cihly s kladivem. A jde o hezký byznys. Loni společnost Rewild meziročně navýšila svůj obrat o 37,8 procenta na celkových 259 milionů korun.
„Období covidu bylo pro prodejce dárků velkou výzvou. Specializujeme se na dárky s přidanou hodnotou zážitku, prémiovou kvalitou i co největší možností personalizace a také na produkty, jež jsou na trhu ojedinělé. Jsou vhodné pro rodinné oslavy nebo svatby, které nebylo v posledních dvou letech možné normálně pořádat. I přesto se nám podařilo v roce 2021 udržet provozní zisk 17 milionů korun a náš obrat narostl téměř o 40 procent. To nám dává optimismus do dalšího období,“ popisuje Legát.
Dnes čtyřiatřicetiletého Legáta napadla myšlenka na založení takového byznysu s kamarádem, když popíjeli pivo. Dostávat pořád stejné a ohrané věci od dárkových košů přes voňavky až po lahve alkoholu je totiž často nuda. Co kdyby někdo vybral prémiové dobroty a vychytávky, a navíc je dal do zábavného dárkového balení, jaké tu ještě nikdo neviděl?
Legát si v prosinci 2013 nechal vyrobit od svého táty řemeslníka první prototyp dřevěné bedýnky i s páčidlem. Pak nastal problém – čím ji naplnit? První pokus s nákupem potravin z velkoobchodu nevyšel, zákazníci totiž zájem neměli. Mladý podnikatel se ale nevzdal. Svůj přístup změnil, do boxů začal balit jen prémiové věci, ke kterým se běžně člověk v obchodě nedostane. A v roce 2014 už odeslal prvních 850 beden, které se svou rodinou kompletoval v garáži.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDnes Manboxeo za rok vyexpeduje 120 tisíc objednávek, kromě Česka a Slovenska také pod značkou Wowboxeo do Německa a Rakouska. Přestože až v okamžiku objednávky začíná balení věcí do bedny či truhly, její uzavření a případná personalizace, Manboxeo dokáže zaručit dodání už druhý den jak v Česku, tak na Slovensku.
Právě krátká doba dodání je podle Legáta klíčová. „Pokud někomu kupujete dárek, je nutné, aby vám přišel včas a v pořádku. Na tom si zakládáme a standardně naše zboží dodáváme do druhého dne po celém Česku i Slovensku. Zákazníci kvalitu našich služeb oceňují, což dokládá mimo jiné i cena spotřebitelů Heureka ShopRoku, kterou jsme loni získali,“ popisuje.
Růst byznysu se ukázal i v dalším ocenění – v roce 2019 se Manboxeo stalo pátou nejrychleji rostoucí technologickou firmou v Česku podle žebříčku Deloitte. O rok později se v tomtéž žebříčku umístilo v top 50 za celý středoevropský region. Tím ovšem firma nekončí a plánuje růst i nadále.
„V létě chceme do naší expanze zahrnout nově také Maďarsko, kde se obecně české e-commerce tradičně daří,“ říká Legát a popisuje také nově chystané produkty. Cílem firmy totiž je nabídnout dárky každému, a to pro každou příležitost. Ještě letos tak chce do portfolia zařadit personalizované, tedy potištěné nebo gravírované dárky.
„Jako první vlaštovku jsme na začátku léta přidali do nabídky dřevěné brýle s možností vlastního gravírování. Ještě letos v létě také plánujeme spustit možnost potisku textilu, který si bude moct člověk přes online rozhraní sám navrhnout a do druhého dne mu přijde domů,“ uzavírá Legát.