Data ani volání nebudou vypadávat. České dráhy slibují kvalitnější mobilní signál mezi Prahou a Brnem

Ať už vlak pojede zrovna v polích, nebo v pahorkatinách, mobilní služby by měly být stabilní. Zajistí to opakovače mobilního signálu.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Vlak Railjet Českých drah

0Zobrazit komentáře

Členitý terén i konstrukce samotných vlaků. To jsou faktory, které často způsobí, že internetové připojení na železnici je pomalé i na běžné surfování, natož pak na videohovory nebo streamování filmů. Spoleh přitom není ani na volání. To by se teď ale mělo změnit přinejmenším na trase mezi Prahou a Brnem.

Dceřiná společnost Český drah ČD – Telematika totiž vybavila vybranou soupravu Railjet takzvaným opakovačem mobilního signálu, který umožní využívat kvalitní volání i datové služby po celé trase. Takto vybavená jednotka národního dopravce vstoupila do šestiměsíčního testovacího provozu.

„Cestující se ve vlacích setkávají na některých místech s výpadky datových služeb a mobilních hovorů. Důvodem jsou samotné železniční vozy, které tlumí šíření signálu. Pilotní projekt instalace opakovače mobilního signálu je prvním krokem, který tuto situaci ve vlacích výrazně zlepší,“ řekl při příležitosti uvedení zařízení do provozu ministr dopravy Martin Kupka.

Jednotku Railjet vybavenou opakovačem mobilního signálu budou České dráhy nasazovat na vytížené dálkové lince Ex3 z Prahy přes Brno a Břeclav dále do Vídně a Štýrského Hradce. Soupravu s instalovaným opakovačem poznají cestující díky informačním plakátům uvnitř vozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Věřím, že zkušební provoz bude úspěšný a v dohledné době se nám podaří zajistit financování pro sériové nasazení opakovačů do dalších jednotek dálkové dopravy. Po Německu a Rakousku tak budeme třetí zemí ve střední Evropě, kde bude dobrá dostupnost mobilních služeb uvnitř vlaků samozřejmostí,“ popisuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Vlakový opakovač je zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Míra zesílení se přitom dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí na trase. Stejný podíl výstupního výkonu připadne všem operátorům bez rozdílu.

Interiér vlaku Railjet

Použitá technologie podporuje široké pásmo frekvencí využívaných mobilními operátory na území Česka i v zahraničí, a to nejenom v aktuálně nasazovaných 5G frekvencích. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény (700–5000 Mhz) podporující přenos GPS informací a samotného opakovače, který v rámci testu bude pracovat ve frekvenčních pásmech 800, 900, 1800, 2100 a 2600 MHz.

„Instalace opakovače vyžaduje individuální řešení pro každý typ nebo provedení železničního vozidla a samostatné schválení Drážním úřadem. Jeden opakovač může zajistit pokrytí signálem až čtyř jednotlivých spřažených vozů,“ zdůrazňuje Tomáš Businský, člen představenstva ČD – Telematiky.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Z Brna na vídeňské letiště pohodlněji. Město spolu s RegioJetem zavádí přímý vlakový spoj

Pilotní projekt, který bude trvat šest měsíců, se spustí od letošního prosince. Pak se uvidí, jestli je o něj zájem.

Filip HouskaFilip Houska

regiojet

Foto: RegioJet

Žlutý vlak společnosti RegioJet

0Zobrazit komentáře

Především Moravanům, ale potenciálně všem lidem z různých koutů republiky se někdy vyplatí, když na dovolenou nebo pracovní cestu letí z letiště v rakouské Vídni. A konkrétně pro obyvatele Brna a jeho přilehlých oblastí bude dojíždění na Flughafen Wien-Schwechat o něco jednodušší. Město se totiž domluvilo s RegioJetem na přímých vlakových spojích.

Pilotní projekt, který bude trvat šest měsíců, se spustí od letošního prosince a průměrně pojede přímý spoj z brněnského vlakového nádraží na letiště ve Vídni jednou denně ve všední den. Přesná podoba jízdního řádu ovšem zatím není dojednána, obě firmy pouze uvádí, že v rámci pilotního provozu vyjede téměř 150 párů spojů. Za ně město zaplatí 9,5 milionu korun.

„Naším cílem je zajistit lidem z Brna a širokého okolí pohodlné spojení na vídeňské letiště, a to bez přestupu. Linku bychom rádi spustili v pilotním provozu letos v prosinci. Za půl roku její fungování vyhodnotíme a následně se uvidí, zda spojení zachováme na delší časové období,“ uvádí primátorka města Brna Markéta Vaňková. Doposud se dalo přímo jet pouze autobusovou linkou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celá cesta vychází 165 kilometrů a přímý vlak pojede zhruba dvě hodiny. Pro cestující z Brna tak může jít o výrazné ušetření času, jelikož když se chtěli dosud z moravské metropole vlakem na vídeňské letiště dostat, museli přestupovat na vídeňském hlavním nádraží. Je ovšem otázkou, zda se to ve výsledku vyplatí, pokud pojede spoj pouze jednou denně – mnohým může vyhovovat přestup, když ví, že se na letiště mohou dostat v různých časech.

„Předpokládáme, že by se za půl roku mohlo vypravit až 147 spojů. Ty by jezdily v nižší intenzitě v období od prosince do března, od dubna do června by mohl být provoz intenzivnější,“ říká Petr Kratochvíl, radní pro oblast dopravy.

kaskader-kosorinsky

Přečtěte si takéHořel zavěšený ve vzduchu. Kdybych se nadechl, zemřu, vyprávíHořel minutu a půl zavěšený ve vzduchu. Kdybych se nadechl, upálím se zevnitř, vypráví kaskadér

O přímé spojení s vídeňským letištěm usiluje Brno již zhruba rok a zdůvodňuje to usnadněním cesty na letiště do Vídně, které lidé nejen z jižní Moravy využívají při svých leteckých cestách na dovolenou i za prací. Je totiž dostupnější než pražské letiště a nabízí řadu leteckých spojů.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre