Data mění na peníze a nabírají přes sto milionů. Do Kebooly investují i Eduard Kučera a Tomáš Čupr

Analytický startup roky úspěšně fungoval bez investorů a letos míří k tržbám 200 milionů korun. Nové finance mají pomoci k rychlejší expanzi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

keboola-co-founders-petr-simecek-left-and-pavel-dolezal-right-ceo-2-min

Foto: Keboola

Zakladatelé startupu Keboola Petr Šimeček a Pavel Doležal

0Zobrazit komentáře

Práce s daty byla donedávna výsadou největších korporací, s postupným vývojem se ale jejich potenciál snaží odkrývat už i střední a malé firmy. Na tomto trendu se veze i česká Keboola, jejíž platforma umožňuje s daty pracovat, propojovat je – a hlavně jim porozumět. Oficiálně pětiletý startup doteď svůj rozvoj financoval z vlastních zdrojů, nyní ale hlásí zásadní investici. Celkem 4,5 milionu dolarů, v přepočtu přibližně 107 milionů korun, do ní vkládá skupina známých investorských jmen.

Takzvané seed, tedy rané, kolo vedl tuzemský fond Presto Ventures s přispěním Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce a přidali se také andělští investoři jako spoluzakladatel Avastu Eduard Kučera, zakladatel online supermarketu Rohlík a jeden z nejúspěšnějších českých startupistů Tomáš Čupr, nebo zakladatel vshostingu Damir Špoljarič.

„Tým Kebooly se svým produktem předběhl dobu. Odvedli fantastickou práci při organickém růstu a firmu v rámci komunity datových analytiků a business intelligence proměnili v kult. Jsme nadšeni, že je můžeme podpořit, aby svůj růst urychlili a zvítězili na globálním trhu, který podle předpovědí dosáhne do roku 2029 655 miliard dolarů,“ komentuje investici Přemysl Rubeš z Presto Ventures.

Jak pro CzechCrunch už dříve popsal spoluzakladatel Kebooly Pavel Doležal, platforma firmám umožňuje „kouzlit“ s daty. „Věříme v potenciál dat a umělé inteligence, který může zásadně proměnit jakýkoli byznys. To však vyžaduje spoustu času i peněz na vybudování a údržbu infrastruktury. Dnes jsou schopni svá data skutečně maximálně využít pouze giganti jako Amazon, Google a hrstka dalších. My chceme datové příležitosti odemknout pro všechny ostatní,“ komentuje Doležal.

keboola-team-min

Foto: Keboola

Tým startupu Keboola

Zjednodušeně řečeno Keboola firmám jakýchkoli velikostí nabízí infrastrukturu, na jejímž pozadí dokáží pracovat datové týmy a vývojáři, jimž umožňuje i propojení na další software pomocí API. Navíc funguje na principu open source. Samotní uživatelé pak v rozhraní nepotřebují znalost kódování a data mohou jednoduše používat. Obecně tím startup snižuje náklady na údržbu či správu a umožňuje firmám soustředit se na přeměnu dat v obchodní informace a nové produkty.

„Prioritou je pomáhat klientům měnit data na peníze. Naše platforma odstraňuje infrastrukturu z rovnice a soustředí se na data. Výsledkem je řešení, které je jako luxusní automobil se všemi myslitelnými možnostmi a nejlepším možným motorem,“ doplňuje Doležal.

Tento přístup se Keboole osvědčil i z byznysového hlediska. Ke konci loňska ve vyjádření ročních opakujících se tržeb (takzvaných ARR) dosáhla úrovně pěti milionů dolarů (120 milionů korun), letos směřuje k pokoření hranice osmi milionů dolarů (190 milionů korun).

Získaný kapitál od investorů chce startup nyní využít na urychlení růstu v Evropě a Severní Americe, pro budoucí rok plánuje své tržby, jejichž konkrétní výši nekomentuje, navýšit alespoň na dvojnásobek. Klienti Kebooly působí napříč různými obory od maloobchodu a e-commerce přes marketing po finanční služby a pohostinství. Mezi ty nejvýznamnější v tuzemsku patří například startup Productboard či výše zmiňovaná Rohlik Group Tomáše Čupra.

„Kolo jsme nabírali primárně od lidí, kteří nad námi postavili své firmy, respektive jejich datové části. Například Tomáš Čupr – využívá nás Rohlík, předtím i Dáme jídlo a Slevomat. Nebo Ondřej Fryc, na Keboolu jsme převedli celou Mall Group. Tím pádem jsme neřešili důvěru v produkt, tu mají, protože nás znají. Řešili jsme pouze valuace a obchodní výkony, do minulého roku jsme rostli hlavně organicky a až od loňska jsme začali soustředěně jít do obchodních procesů,“ doplňuje Doležal pro CzechCrunch.

Možnosti platformy zahrnují například tvorbu přesnějších předpovědí prodejů, automatizaci logistiky dodavatelského řetězce a urychlení vývoje produktů. Například tuzemská Mall Group, která spadá pod polské Allegro, díky Keboole dokázala dohnat roční zpoždění v datové analýze a ročně tvoří přes 400 datových produktů či funkcí. Prodejce Sportisimo pak díky 12 milionům predikcí prodejů do dalšího dne pro 38 tisíc produktů v pěti zemích dokázal snížit vyprodané zásoby a automatizovat logistiku do 190 prodejen, což mu pomohlo k navýšení tržeb o pět procent.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina