Data mění na peníze a nabírají přes sto milionů. Do Kebooly investují i Eduard Kučera a Tomáš Čupr
Analytický startup roky úspěšně fungoval bez investorů a letos míří k tržbám 200 milionů korun. Nové finance mají pomoci k rychlejší expanzi.
Práce s daty byla donedávna výsadou největších korporací, s postupným vývojem se ale jejich potenciál snaží odkrývat už i střední a malé firmy. Na tomto trendu se veze i česká Keboola, jejíž platforma umožňuje s daty pracovat, propojovat je – a hlavně jim porozumět. Oficiálně pětiletý startup doteď svůj rozvoj financoval z vlastních zdrojů, nyní ale hlásí zásadní investici. Celkem 4,5 milionu dolarů, v přepočtu přibližně 107 milionů korun, do ní vkládá skupina známých investorských jmen.
Takzvané seed, tedy rané, kolo vedl tuzemský fond Presto Ventures s přispěním Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce a přidali se také andělští investoři jako spoluzakladatel Avastu Eduard Kučera, zakladatel online supermarketu Rohlík a jeden z nejúspěšnějších českých startupistů Tomáš Čupr, nebo zakladatel vshostingu Damir Špoljarič.
„Tým Kebooly se svým produktem předběhl dobu. Odvedli fantastickou práci při organickém růstu a firmu v rámci komunity datových analytiků a business intelligence proměnili v kult. Jsme nadšeni, že je můžeme podpořit, aby svůj růst urychlili a zvítězili na globálním trhu, který podle předpovědí dosáhne do roku 2029 655 miliard dolarů,“ komentuje investici Přemysl Rubeš z Presto Ventures.
Jak pro CzechCrunch už dříve popsal spoluzakladatel Kebooly Pavel Doležal, platforma firmám umožňuje „kouzlit“ s daty. „Věříme v potenciál dat a umělé inteligence, který může zásadně proměnit jakýkoli byznys. To však vyžaduje spoustu času i peněz na vybudování a údržbu infrastruktury. Dnes jsou schopni svá data skutečně maximálně využít pouze giganti jako Amazon, Google a hrstka dalších. My chceme datové příležitosti odemknout pro všechny ostatní,“ komentuje Doležal.
Zjednodušeně řečeno Keboola firmám jakýchkoli velikostí nabízí infrastrukturu, na jejímž pozadí dokáží pracovat datové týmy a vývojáři, jimž umožňuje i propojení na další software pomocí API. Navíc funguje na principu open source. Samotní uživatelé pak v rozhraní nepotřebují znalost kódování a data mohou jednoduše používat. Obecně tím startup snižuje náklady na údržbu či správu a umožňuje firmám soustředit se na přeměnu dat v obchodní informace a nové produkty.
„Prioritou je pomáhat klientům měnit data na peníze. Naše platforma odstraňuje infrastrukturu z rovnice a soustředí se na data. Výsledkem je řešení, které je jako luxusní automobil se všemi myslitelnými možnostmi a nejlepším možným motorem,“ doplňuje Doležal.
Tento přístup se Keboole osvědčil i z byznysového hlediska. Ke konci loňska ve vyjádření ročních opakujících se tržeb (takzvaných ARR) dosáhla úrovně pěti milionů dolarů (120 milionů korun), letos směřuje k pokoření hranice osmi milionů dolarů (190 milionů korun).