Data mění na peníze a nabírají přes sto milionů. Do Kebooly investují i Eduard Kučera a Tomáš Čupr

Analytický startup roky úspěšně fungoval bez investorů a letos míří k tržbám 200 milionů korun. Nové finance mají pomoci k rychlejší expanzi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

keboola-co-founders-petr-simecek-left-and-pavel-dolezal-right-ceo-2-min

Foto: Keboola

Zakladatelé startupu Keboola Petr Šimeček a Pavel Doležal

0Zobrazit komentáře

Práce s daty byla donedávna výsadou největších korporací, s postupným vývojem se ale jejich potenciál snaží odkrývat už i střední a malé firmy. Na tomto trendu se veze i česká Keboola, jejíž platforma umožňuje s daty pracovat, propojovat je – a hlavně jim porozumět. Oficiálně pětiletý startup doteď svůj rozvoj financoval z vlastních zdrojů, nyní ale hlásí zásadní investici. Celkem 4,5 milionu dolarů, v přepočtu přibližně 107 milionů korun, do ní vkládá skupina známých investorských jmen.

Takzvané seed, tedy rané, kolo vedl tuzemský fond Presto Ventures s přispěním Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce a přidali se také andělští investoři jako spoluzakladatel Avastu Eduard Kučera, zakladatel online supermarketu Rohlík a jeden z nejúspěšnějších českých startupistů Tomáš Čupr, nebo zakladatel vshostingu Damir Špoljarič.

„Tým Kebooly se svým produktem předběhl dobu. Odvedli fantastickou práci při organickém růstu a firmu v rámci komunity datových analytiků a business intelligence proměnili v kult. Jsme nadšeni, že je můžeme podpořit, aby svůj růst urychlili a zvítězili na globálním trhu, který podle předpovědí dosáhne do roku 2029 655 miliard dolarů,“ komentuje investici Přemysl Rubeš z Presto Ventures.

Jak pro CzechCrunch už dříve popsal spoluzakladatel Kebooly Pavel Doležal, platforma firmám umožňuje „kouzlit“ s daty. „Věříme v potenciál dat a umělé inteligence, který může zásadně proměnit jakýkoli byznys. To však vyžaduje spoustu času i peněz na vybudování a údržbu infrastruktury. Dnes jsou schopni svá data skutečně maximálně využít pouze giganti jako Amazon, Google a hrstka dalších. My chceme datové příležitosti odemknout pro všechny ostatní,“ komentuje Doležal.

keboola-team-min

Foto: Keboola

Tým startupu Keboola

Zjednodušeně řečeno Keboola firmám jakýchkoli velikostí nabízí infrastrukturu, na jejímž pozadí dokáží pracovat datové týmy a vývojáři, jimž umožňuje i propojení na další software pomocí API. Navíc funguje na principu open source. Samotní uživatelé pak v rozhraní nepotřebují znalost kódování a data mohou jednoduše používat. Obecně tím startup snižuje náklady na údržbu či správu a umožňuje firmám soustředit se na přeměnu dat v obchodní informace a nové produkty.

„Prioritou je pomáhat klientům měnit data na peníze. Naše platforma odstraňuje infrastrukturu z rovnice a soustředí se na data. Výsledkem je řešení, které je jako luxusní automobil se všemi myslitelnými možnostmi a nejlepším možným motorem,“ doplňuje Doležal.

Tento přístup se Keboole osvědčil i z byznysového hlediska. Ke konci loňska ve vyjádření ročních opakujících se tržeb (takzvaných ARR) dosáhla úrovně pěti milionů dolarů (120 milionů korun), letos směřuje k pokoření hranice osmi milionů dolarů (190 milionů korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Získaný kapitál od investorů chce startup nyní využít na urychlení růstu v Evropě a Severní Americe, pro budoucí rok plánuje své tržby, jejichž konkrétní výši nekomentuje, navýšit alespoň na dvojnásobek. Klienti Kebooly působí napříč různými obory od maloobchodu a e-commerce přes marketing po finanční služby a pohostinství. Mezi ty nejvýznamnější v tuzemsku patří například startup Productboard či výše zmiňovaná Rohlik Group Tomáše Čupra.

„Kolo jsme nabírali primárně od lidí, kteří nad námi postavili své firmy, respektive jejich datové části. Například Tomáš Čupr – využívá nás Rohlík, předtím i Dáme jídlo a Slevomat. Nebo Ondřej Fryc, na Keboolu jsme převedli celou Mall Group. Tím pádem jsme neřešili důvěru v produkt, tu mají, protože nás znají. Řešili jsme pouze valuace a obchodní výkony, do minulého roku jsme rostli hlavně organicky a až od loňska jsme začali soustředěně jít do obchodních procesů,“ doplňuje Doležal pro CzechCrunch.

Možnosti platformy zahrnují například tvorbu přesnějších předpovědí prodejů, automatizaci logistiky dodavatelského řetězce a urychlení vývoje produktů. Například tuzemská Mall Group, která spadá pod polské Allegro, díky Keboole dokázala dohnat roční zpoždění v datové analýze a ročně tvoří přes 400 datových produktů či funkcí. Prodejce Sportisimo pak díky 12 milionům predikcí prodejů do dalšího dne pro 38 tisíc produktů v pěti zemích dokázal snížit vyprodané zásoby a automatizovat logistiku do 190 prodejen, což mu pomohlo k navýšení tržeb o pět procent.

Genster jsme nezachránili, ale jeho konec mě posunul. Těším se na nový projekt, říká Michaela Kloudová

Nikdo nechce, aby jeho startup neuspěl. Michaela Kloudová se snaží z konce svého módního projektu vzít co nejvíc a staví cirkulární obchoďák.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kloudova-podcast

Foto: CzechCrunch

Michaela Kloudová spouští první cirkulární obchoďák

0Zobrazit komentáře

Byť jsou to už dva roky, Michaela Kloudová má při vzpomínkách na konec svého módního startupu Genster stále motýlky v břiše. Dnes už mluví převážně o tom, že jí divoká jízda hodně dala a udělala z ní mnohem zkušenější podnikatelku. Když se ale musela předloni v létě de facto přes noc stát nečekaně krizovou manažerkou, byl to šok. „Je to klišé, ale věděla jsem, že mě to opravdu posune dál. Nelituji žádného dne v Gensteru, šla bych do toho znovu,“ říká Michaela Kloudová v CzechCrunch Podcastu. Už několik měsíců pracuje na novém projektu, z něhož v prosinci vyroste první cirkulární obchoďák v Česku.

Podnikat přitom rodačka z Frýdku-Místku odmala nechtěla. Po vzoru svého otce plánovala být velkou manažerkou. V Unileveru, jednom z největších výrobců potravin a výrobků pro péči o tělo a o domácnost na světě, se jí ostatně podařilo vystoupat v kariérním žebříčku vysoko, když řídila velké marketingové rozpočty pro český a slovenský trh. Jenže pak nešťastně spadla z koně, na kterých odmala jezdila, a zlomila si obratel. „Tehdy jsem slyšela větu: Buďte ráda, že chodíte. V tu ránu se vám dost věcí v životě změní. Dala jsem výpověď, tehdy to nikdo nechápal,“ popisuje Kloudová start své podnikatelské dráhy.

Nejprve stála u zrodu projektu Alimenty dětem, který pomáhá samoživitelkám a funguje dodnes. Pak jednoho dne svému příteli jako dárek k narozeninám objednala stylistku. A když viděla, co s člověkem dokáže udělat, když dobře vypadá a dobře se cítí, rozhodla se na tom postavit startup Genster. Ten zákazníkům posílal boxy právě s oblečením vybraným stylistikami na míru každému zvlášť. O tom, jak to s ním dopadlo a proč firma předčasně skončila, vypráví v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete poslechnout níže nebo v podcastových aplikacích včetně SpotifyApple PodcastůGoogle Podcastů a také na YouTube.

V Gensteru se na začátku vše zdálo být na dobré cestě. Po andělské investici od Vojty Ročka se přidal také fond Presto Ventures a módní projekt měl přislíbené až desítky milionů korun na další rozvoj. „Viděla jsem se na zahraničních trzích, jak tam přestříhávám pásku,“ směje se Michaela Kloudová. A rok 2020 prý i dobře začal. Firma rostla, ale pak přišla pandemie. Akviziční náklady na nového klienta najednou pětinásobně vyskočily. Genster však dál potřeboval plnit domluvené cíle. Nakonec se mu to i díky stávajícím zákazníkům, kteří ho podrželi, podařilo.

Jenže vzápětí se začala rýsovat další překážka. Jak projekt rychle rostl a nabíral zákazníky, nastal problém s cash flow. Oblečení kupoval Genster nejprve ze svého, následně ho posílal zákazníkům, kteří si vybrali, co se jim líbí, a zbytek poslali zpátky. Než měla firma peníze zpět, trvalo to třeba tři týdny. „S naším růstem se to začínalo ukazovat jako velký problém, který ohledně celého byznys modelu znejistěl i investory. Ti se pak v červenci 2020 rozhodli zastavit financování,“ vzpomíná na klíčový okamžik Kloudová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ze zakladatelky se v tu ránu stala krizová manažerka, která byla nejprve odhodlaná celý projekt zachránit. S týmem se snažila najít nové byznys modely a sama zajistit nové financování, ale už bylo pozdě. „V listopadu mi došlo, že jedu na mrtvém koni a je třeba jít dál. Odnesla jsem si ale z příběhu Gensteru dost. Chtěla bych, aby lidé věděli, že mě to spíše posunulo, než zakopalo do země. Prošla jsem si peklem, to je jasné, ale je super teď budovat další projekt s nabytými zkušenostmi,“ popisuje s odstupem cennou lekci Kloudová.

Jelikož věděla, že jí jeden nezdar od podnikání neodradí, v posledních měsících už opět spřádala plány na další byznysové dobrodružství. Nakonec se rozhodla otevřít první cirkulární obchoďák první cirkulární obchoďák v Česku, který zahájí v prosinci testovací provoz v pražském obchodním centru na Chodově. „Na jednom místě budeme nabízet použité věci, ale v takové kvalitě, kterou byste určitě nečekali. Bude tam nejen móda, ale také elektronika, knihy, doplňky do domácnosti nebo dětské věci,“ popisuje plány Michaela Kloudová. Na projektu spolupracuje mimo jiné s Noemou Pšenicovou, která v Gensteru vedla marketing.

vampire-masquerade

Přečtěte si takéUpírská hra z Prahy slaví. Vampire: The Masquerade má 25 letUpírská hra ze středověké Prahy vás vzala na Vyšehrad, k orloji i za jeptiškou Anežkou. Teď slaví 25 let

V novém díle CzechCrunch Podcastu s Michaelou Kloudovou došlo také na tato témata:

  • Proč je vztah startupu a investora jako manželství?
  • Co jsou největší ponaučení z konce Gensteru?
  • Lze se na krizové a nečekané momenty nějak připravit?
  • Co je při podnikání nejdůležitější?
  • Na co si v novém byznysu dává největší pozor?
  • Je Česko připravené na cirkulární projekty?
  • Je cirkulární obchoďák moderní second hand?

To všechno a ještě mnoho dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích včetně SpotifyApple PodcastůGoogle Podcastů a také na YouTube.