Deadpool v centru alkoholového byznysu. Britský obr Diageo kupuje za stovky milionů prémiový gin Ryana Reynoldse

Filip HouskaFilip Houska

aviation-gin-ryan-reynolds

Foto: Aviation Gin

Ryan Reynolds, spolumajitel Aviation Gin

0Zobrazit komentáře

Když George Clooney před třemi lety prodal za jednu miliardu dolarů vlastní značku tequily Casamigos, potvrdilo se, jak obrovský vliv mají hollywoodské celebrity na trh s prémiovým alkoholem. Jeho lihovinu vzal pod svá křídla britský alkoholový gigant Diageo a zařadil ji po bok slavných značek jako Johnnie Walker (whisky), Zacapa (rum), Smirnoff (vodka) a řady dalších.

Pro londýnskou společnost, která operuje na více než 180 světových trzích a za loňský rok dosáhla v tržbách na necelých 13 miliard liber, je však sortiment prémiového pití stále malý, a tak ho chtěla rozšířit o gin. Ten v posledních letech nabírá na velké oblibě a patří mezi nejperspektivnější lihoviny současnosti – a pokud mu ještě dělá reklamu slavný herec, jde o ideální kombinaci.

To je jedním z důvodů, proč Diageo sjednalo velkou akvizici značky Aviation Gin (respektive Aviation American Gin), kterou spoluvlastní představitel filmového Deadpoola Ryan Reynolds. Za exkluzivní gin v decentní průhledné lahvi s vroubkováním a výraznou černou etiketou uprostřed chce postupně vysázet až 610 milionů dolarů, respektive přes 13 miliard korun.

aviation-gin

Foto: Diageo

Jednoduchá lahev ginu Aviation American Gin

Aviation Gin vlastní skupina Davos Brands, která vedle tvrdších lihovin operuje také s prvotřídními víny. V rámci obchodu, který by se mohl vyšplhat až na zmíněných 610 milionů dolarů, pohltí Diageo celou skupinu. Prozatím za ni však vysází jen 335 milionů dolarů, přičemž dalších 275 milionů dolarů doplatí až na základě toho, jak se bude Aviation Ginu dařit v následujících deseti letech.

„Zhruba před dvěma lety jsem se stal majitelem značky Avation Gin, protože jsem miloval její chuť více než u jakéhokoliv jiného nápoje. Je to můj nejuspokojivější projekt, kterého jsem byl kdy součástí, a to kvůli postupnému růstu značky a marketingovému snažení. Těším se na další etapu s Aviation Ginem,“ komentuje Reynolds zmíněnou akvizici, po níž by mu měl nadále zůstat podíl a mít každodenní pravomoce, byť oficiálně detaily transakce známé nejsou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To, co Diageo přilákalo, však pravděpodobně nebyl jen fakt, že za značkou stojí slavný herec, jehož jméno se celosvětově proslavilo za červeno-černým kostýmem komiksového (anti)hrdiny. Aviation American Gin se totiž stal jedním z nejrychleji rostoucích prémiových suchých ginů ve Spojených státech a oproti tradičním britským variantám vždy sázel na odlišnou chuť.

Byť jsme zatím v redakci jeho chuť ověřit nemohli, podle mnohých konzumentů má být mnohem jemnější a „jednodušší“ k pití. Díky větší balanci rostlinných látek, které tuto značku odklání od jinak hojně používané jalovce, tak fajnšmekři během degustace ucítí především tóny levandule a kardamomu zachycují svěžest Pacifiku.

reynolds-aviation

Foto: Aviation American Gin

Ryan Reynolds pózuje se svým ginem

Vedle Aviation Ginu kupuje Diageo v rámci nedávného obchodu i značky jako Astral Tequila, Sombra Mezcal nebo TYKU Sak a opět posiluje svou pozici na trhu. Velký vliv na jeho působení má mimo jiné i slavný koňak Hennessy, který britský gigant vlastní z 34 procent. Zbytek drží vlastník luxusního módního brandu Louis Vuitton, francouzský koncern LVMH.

Síla nejen hollywoodských celebrit

Ryan Reynolds nicméně rozhodně není první ani poslední hollywoodskou celebritou, která operuje se svou značkou lihovin, respektive která svůj brand prodala větším skupinám. Vedle Clooneyho a jeho tequily Casamigos lze zmínit i například spolupráci Justina Timberlakea s vodkou Casa Sauza.

Před více než deseti lety se do alkoholového byznysu vrhl také americký rapper Diddy, když začal spolupracovat s luxusní francouzskou vodkou Cîroc. Ta pod Diageo taktéž spadá. Svůj zářez má taktéž slavný fotbalista David Beckham, který je tváří skotské whisky Haig Club.

A pokud se bavíme o whisky, je zapotřebí zmínit i bojovníka MMA Conora McGregora a jeho značku Proper Twelve, která začala být nabízena v roce 2018 a za první rok od uvedení na trh podle McGregorových slov zaznamenala tržby ve výši jedné miliardy dolarů. A to jen ve Spojených státech.

mcgregor-propertwelve

Foto: Proper Twelve

Conor McGregor má se svou whisky nevídaný úspěch

Apple vrací úder a hrozí, že Epic Games odstřihne od App Storu. Byla by to katastrofa, říkají tvůrci Fortnite

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

fortnite2

Foto: Epic Games

Populární hra Fortnite od studia Epic Games

0Zobrazit komentáře

Válka se naplno rozhořela. Odstranění populární hry Fortnite z App Storu za to, že porušila pravidla, byl od Applu teprve první tah, na který má navázat mnohem fatálnější úder. Tak by se dalo charakterizovat pokračování velkého boje, v němž se Epic Games, vývojářské studio stojící právě za Fortnite, rozhodlo, že se pokusí změnit, jak Apple a jeho obchod s aplikacemi funguje.

Vše začalo minulý týden, kdy v Epic Games porušili pravidla hry. Do své populární střílečky Fortnite, kterou po celém světě hraje už 350 milionů hráčů, přidali alternativní platební řešení pro nákup herní měny. To na jednu stranu mělo znamenat levnější nákupy pro uživatele (a vyšší zisky pro Epic), ale zároveň šlo o zásadní porušení pravidel App Storu. A to Apple nevidí rád.

Reakce kalifornského obra na sebe nenechala dlouho čekat. Krátce poté, co Epic Games svou hru aktualizovali (na dálku, nikoliv prostřednictvím klasické aktualizace, kterou by Apple rovnou zamítl), bylo Fortnite z App Storu smazáno. Z dalších kroků amerického herního studia, které funguje už od roku 1991, přitom bylo jasné, že měla firma Tima Sweeneyho vše dobře promyšlené.

Bylo evidentní, že s krokem Applu počítala, a tak krátce po odstranění Fortnite z App Storu rozjela velkou kampaň, počínaje parodií na ikonickou a přelomovou reklamu Applu 1984 představující Macintosh (na videu níže) a konče velkou a dopředu připravenou žalobou. V ní Epic Games jednak „protestují“ proti až 30% provizím, jež si Apple bere na každé transakci v App Storu, a zároveň orodují za vlastní obchod s aplikacemi pro iOS, který na mobilní platformě Applu není možné provozovat.

Zatímco Epic od začátku rozjel velkou kampaň ve snaze strhnout na svou stranu zájem hráčů i médií, Apple se držel poměrně strohých vyjádření. Fortnite z App Storu odstranil kvůli zásadnímu porušení jeho striktních pravidel, což nebylo vše. Epic Games v pondělí prozradili, že spolu s odstraněním Fortnite dal Apple vývojářské firmě čtrnáctidenní ultimátum – buď se pravidlům opět podvolí, nebo jí odstřihne přístup k App Storu a veškerým svým vývojářským nástrojům.

„Apple odstranil Fortnite z App Storu a informoval Epic, že v pátek 28. srpna ukončí všechny naše vývojářské účty a odstřihne Epic od vývojářských nástrojů pro iOS a Mac. Žádáme soud, aby tuto odplatu zastavil,“ napsalo na Twitteru v pondělí herní studio a připojilo odkaz na dokument o 197 stránkách, které zaslalo kalifornskému soudu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Epic Games přitom moc dobře věděli, co dělají. Pravidla App Storu porušili zcela vědomě a vzhledem k tomu, jak striktně je Apple v drtivé většině případů vymáhá, dala se velká nevole ze strany kalifornského giganta očekávat. Byť již bylo zřejmě – mezi alespoň na veřejnosti spolupracujícími partnery – spáleno mnoho hostů, Apple je připraven aplikaci Fortnite vrátit do App Storu, jakmile z ní bude odstraněna nepovolená platební brána.

„Chceme, aby Epic Games zůstali součástí Apple Developer Programu a jejich aplikace v App Storu,“ uvedl v prohlášení Apple a dodal, že pokud Epic svůj poslední update stáhne, celý problém se tím vyřeší. „Nebudeme ale dělat pro Epic výjimku, protože si nemyslíme, že je správné jejich byznysové zájmy stavět nad pravidla, jež chrání naše zákazníky.“

epic-apple

Foto: Apple/Epic Games

Apple je aktuálně s Epic Games, tvůrcem hry Fortnite, na ostří nože

Zdá se tedy, že alespoň pro část případu bude rozhodující termín 28. srpna, kdy má vypršet ultimátum. Pokud by Epic Games opravnou aktualizaci pro Fortnite nevydali, Apple je podle dostupných informací připraven odstřihnout je nejen od App Storu, ale také od všech vývojářských nástrojů. A to by nemusel být zdaleka jen problém pro Fortnite.

„Kroky Applu nenávratně poničí reputaci Epicu mezi uživateli Fortnite a budou katastrofické pro budoucnost odděleného byznysu Unreal Enginu,“ napsal Epic soudu, v němž žádá nejen zamezení plánovaného kroku Applu, ale i návrat Fortnite do App Storu. Právě Unreal Engine nicméně může hrát v celém případu rovněž důležitou roli.

beatsaber-linkinpark

Přečtěte si takéBeat Saber vítá Linkin Park. Do českého VR hitu míří skladby slavné hudební kapely, která změnila světBeat Saber vítá Linkin Park. Do českého VR hitu míří skladby slavné hudební kapely, která změnila svět

Populární herní engine představuje další stěžejní součást byznysu Epic Games, a to nejen pro firmu samotnou, ale také pro mnoho dalších vývojářských firem, jež na Unreal Enginu staví své hry. Běží na něm i mnoho her na iOS (Apple ostatně Unreal Engine několikrát prezentoval i na svých akcích), a pokud by Epic ztratil přístup k vývojářským nástrojům, mohl by být v ohrožení i celý engine, tedy ten pro iOS a macOS.

Epic tvrdí, že ztráta přístupu k jablečným vývojářským nástrojům představuje pro Unreal Engine „existenční riziko“. Přestože grafický engine pohání mnoho her také na Androidu, PC a herních konzolích, je jasné, že iOS představuje důležitou část, kterou nechce firma ztratit. Ostatně ani nemožnost vydávat své aplikace pro iPhony, iPady a Macy včetně Fortnite patrně nebude to, po čem Epic Games touží.

Šéf vývojářského studia Epic Games Tim Sweeney

Nyní se proto spekuluje o tom, kdo jako první uhne. Logický scénář může být, že nakonec couvne Epic, pošle do App Storu opravnou aktualizaci Fortnite a aktuální požár bude zažehnán. Vzhledem k dosavadním postojům Applu nelze příliš očekávat, že by během pár týdnů zcela změnil svůj přístup a udělal v pravidlech App Storu tak zásadní výjimku, která by mohla stanovit precedent a potenciálně začít měnit celý jeho lukrativní byznys.

Stejně tak je ale pravděpodobné, že pro Epic a potenciálně i další velké technologické firmy tím bitva o budoucnost App Storu neskončí. Apple je ostatně pod drobnohledem amerického Kongresu i Evropské komise a právě jeho politika v App Storu je jedním z velkých témat – a Epic teď na ni opět pořádně přisvítil.

Nelze tedy vyloučit, že právě díky spektakulárnímu manévru Epic Games se takzvaně pohnou ledy a Apple bude muset ze svých striktních a podle mnohých vývojářů a odborníků příliš omezujících pravidel App Storu nakonec skutečně slevit. Pokud se tak ale stane, lze předpokládat, že to bude spíše běh na dlouhou trať. Důležité může být i to, zda se k Epicu v jeho útoku na Apple přidají i další velké technologické firmy. Ostatně takovou koalici se prý snaží dát Epic dohromady.