Decathlon začal vykupovat použité vybavení. Nejvíc je dětských kol, v nabídce jsou ale i běžky
Decathlon v Česku se letos opřel do cirkulární ekonomiky. Kromě odkupu zboží nabízí také pronájmy nebo prodej výrobků, které mají nepatrné vady.
Na začátku týdne oznámila francouzská společnost Decathlon, že bude dodávat sportovní vybavení týmu AG2R na největším cyklistickém závodě Tour de France. Nahradí tak dosavadního hlavního sponzora, kterým byl Citroën. Velké ambice má ale společnost nejen s koly vlastní značky. V Česku sází hned na několik udržitelných projektů, které letos spustila. Osvědčily se natolik, že s nimi má i další plány.
V rámci nich Decathlon například zavádí bezobalový prodej e-shopového zboží. Jednoduše zákazník přijede s taškou, vloží si zboží a na smetišti nebude o další papírovou krabici nebo plastový pytel víc. Decathlon má ale od letošního roku služby, jež mohou zaujmout i takového zákazníka, který nenakupuje na internetu.
Jednou z nich je projekt BuyBack. Sportovní obchod ho spustil letos v červenci, kdy si ho ozkoušel na výkupu použitých dětských kol. Nyní Decathlon vykupuje od zákazníků i další položky, které z různých důvodů člověk už nechce. „Produkty odkoupíme, vyčistíme, seřídíme a dáme jim garanci, že jde o bezpečný produkt,“ líčí Tomáš Gall, lídr udržitelného rozvoje společnosti v Česku.
Společnost letos spustila také službu Druhý život, v rámci níž se prodává funkční, ale mírně poškozené zboží
Zákazníci, od nichž Decathlon zboží odkoupí, nedostanou peníze, ale dárkovou kartu, kterou pak mohou v obchodech využít. Od července tuto službu využili lidé s pětistovkou výrobků, za které dostali dohromady více než 800 tisíc korun. Přes devadesát procent zboží tvoří jízdní kola, přičemž dvě třetiny z nich jsou kola dětská. Od listopadu obchody přijímají také běžky, v nabídce by ale měly být i koloběžky, lyže či snowboardy. Všechno zmíněné zboží z druhé ruky pak jde také koupit.
Od července podle společnosti odešlo z obchodů až 79 procent lidí s uzavřenou smlouvou na odkup jejich použitého vybavení. Průměrně trvá sedmnáct dní, než se odkoupené zboží zase prodá. Příští rok chce proto sportovní velikán službu digitalizovat a umožnit odprodávat třeba i fitness stroje. Na ty, které jsou těžké, se přijede podívat technik, provede kalkulaci a zařídí odvoz.
Bezmála milionový obrat v tomto segmentu je pro Decathlon jen začátek, cílem je v roce 2026 vykoupit zboží v hodnotě až sto milionů korun. Společnost věří, že potenciál služby je obrovský. Ostatně má k tomu průzkum, podle něhož až 95 procent lidí v Česku by rádo využilo možnost odprodat svoje sportovní vybavení, ale pouhá dvě procenta z nich to dnes dělají.
Platí přitom, že v současné době bere Decathlon primárně výrobky, které si zákazníci koupili právě u něj. Francouzská firma ale nevylučuje ani to, že odkoupí zboží zakoupené jinde. „V tuto chvíli záleží na tom, v jaké kategorii je nabízené zboží. Například v případě lyží prodáváme i cizí značky, takže jsme schopni přijmout i ty,“ uvádí Gall s tím, že do budoucna by se výkup zboží cizích značek mohl ještě rozšířit.