Děkujeme, ale jiné firmy to potřebují víc. IKEA v Česku vrací státu finanční podporu, krizi totiž ustála nad očekávání

Filip HouskaFilip Houska

ikea-cerny-most-praha2

Foto: Arch.Design

IKEA Černý Most

0Zobrazit komentáře

Jakmile vláda v březnu kvůli obavám z koronaviru rozhodla o uzavření velké části obchodů, desítky tisíc firem čelily bezprecedentní situaci. Zničehonic musely razantně změnit nákladovou strategii a reflektovat, jak se nařízení dotkne mimo jiné jejich pracovníků. Mezi nimi byla i IKEA, která v Česku zaměstnává zhruba 1 800 lidí a provozuje čtyři vlajkové obchodní domy.

Stejně jako přibližně 55 tisíc jiných tuzemských firem, jež kvůli koronaviru omezily nebo zcela zastavily své podnikání, i nábytkářský gigant využil pomoci státu a požádal o příspěvek na náhrady mezd zaměstnanců. Ten jen za březen přesáhl hranici 7,7 milionu korun, což původem švédské společnosti pomohlo k přečkání těch nejhorších dní.

V konečném důsledku však na tom IKEA nebyla zase tak špatně. Po zpětném vyhodnocení zjistila, že oproti loňskému roku se v Česku její tržby za březen a duben propadly „jen“ o polovinu, přičemž stále očekává, že rok 2020 bude úspěšnější než ten minulý, který byl zakončen tržbami ve výši 10,7 miliardy korun. Proto se IKEA rozhodla, že finanční podporu státu vrátí.

ikea-store

Foto: IKEA

Obchodní dům IKEA

„Zjistili jsme, že se o naše lidi postaráme vlastními silami. Jsou firmy, které pomoc potřebují víc než my,“ dodává pro Hospodářské noviny Jan Váchal, finanční ředitel české pobočky IKEA, a reaguje na rozhodnutí, které přišlo z centrály společnosti ve Švédsku. Nařízení o navrácení finanční pomoci se totiž vedle Česka týká i Belgie, Chorvatska, Irska, Portugalska, Rumunska, Srbska, Španělska a USA.

Ačkoliv je jedním z klíčových důvodů fakt, že IKEA nebyla koronavirovou krizí zasažena tak moc, jak se očekávalo, velkou roli hraje i její pověstná nezávislost. Na ní firma dlouhé roky staví, což se projevuje snahou o financování globálního provozu z vlastních zdrojů bez externích investic a také tím, že dosud nevstoupila na burzu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Momentálně se čeká, kdy peníze do státní kasy zpět dorazí, respektive kdy je firma odešle. Podle všeho je bude moci IKEA vrátit rovnou Úřadu práce, který jí příspěvek proplatil, a to nejpozději do konce června. Do sumy se pak nebude započítávat žádost o 15 milionů korun coby příspěvek na dubnové mzdy, kterou firma včas stáhla.

Podobně jako švédský nábytkářský gigant se chovají i jiné společnosti, které finanční podporu z různých důvodů vrací, jak pro Hospodářské noviny prozradila mluvčí Úřadu práce Kateřina Beránková. Jde o desítky firem, přičemž jedním z důvodů může být fakt, že pokud si firma peníze ponechá, ztratí například možnost žalovat stát o náhradu újmy.

Úctyhodný růst online prodeje

IKEA dokázala v náročných měsících udržet relativně dobré výsledky hlavně díky tomu, že se zákazníci obraceli na její e-shop, přes který nakupovali. Podle Váchala totiž objem tržeb přes internet za březnové a dubnové období narostl až osminásobně. Od 11. května se pak podnik vrátil zpět k normálnímu provozu.

ikea-1

Foto: IKEA

I ten předčil očekávání, když zákazníci, kteří již měli možnost fyzicky navštívit prodejny, za první dva týdny od spuštění utratili za nákup průměrně 2 160 korun, respektive o pětinu víc, než byla průměrná útrata před nařízením. Úspěch má mezi zákazníky především nábytek, což může být zapříčiněno tím, že lidé v domácích karanténách zjišťovali, co jim nefunguje, potažmo co jim schází.

Obecně se dá říct, že IKEA ustála koronavirovou pandemii bez výrazné újmy. Zatímco ostatní firmy propouštěly a bojovaly o přežití, švédská společnost nepropustila ani jednoho zaměstnance – naopak sháněla nové. Na sociální distancování pak reagovala i tzv. food truckem, který v době, kdy nefungovalo její bistro, postavila před brněnskou pobočku.

V Německu Kaufland na internetu spálil spoustu peněz. V Česku teď začíná poprvé prodávat online přes Košík.cz

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-kaufland-min

Foto: Košík.cz

Šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek se šéfem Kauflandu Stefanem Hoppem

0Zobrazit komentáře

Prodávat potraviny na internetu je těžké. Před pár lety se o tom přesvědčil také Kaufland, jedna z největších supermarketových sítí v regionu, která chtěla začít prodávat potraviny online. Spálila ale přitom mnoho peněz, nakonec projekt zabalila a teď to zkouší znovu, avšak jinak. Na internet jde v Česku, a to díky unikátní spolupráci s online supermarketem Košík.cz.

Potvrzuje se tak skutečnost, že prodávat potraviny online sice na první pohled nemusí vypadat tak složitě, obzvlášť když jste obří firma, která má v osmi zemích přes 1 200 obchodů (v Česku přes 130, v domácím Německu přes 650) a mnohamiliardové tržby. Jenže online prodej je úplně jiná disciplína, musíte mít perfektně vyladěnou logistiku včetně vlastního skladu, který pro online funguje jinak než klasické distribuční centrum.

Právě to se velkým kamenným hráčům staví velmi složitě. Proto v Česku nejrychleji rostou a nejlépe fungují zejména Rohlik.cz a Košík.cz, kteří za sebou nemají „kamennou minulost“ a od začátku dávají veškerou pozornost do prodeje na internetu. A v Kauflandu si teď vyhodnotili, že právě spolupráce s takovým partnerem bude dávat větší smysl.

kosik-kaufland2-min

Foto: Košík.cz

Online supermarket Košík.cz prodává potraviny privátních značek Kaufland

„V Berlíně jsme testovali vlastní online obchod, převzali jsme tam celý dodavatelský řetězec, vše dělali naši zaměstnanci, ale nakonec jsme to zastavili. Jednoduše se nám to nevyplatilo, náklady celého projektu byly skutečně vysoké,“ přiznává šéf Kauflandu Stefan Hoppe, který dodává, že v Česku jsou navíc lidé na online nákupy potravin mnohem více naučení než Němci. Proto se na internet firma vrací v Česku, kde jinak zaměstnává 23 tisíc lidí.

„Bylo to pro nás zásadní rozhodnutí, obzvlášť po takovém neúspěchu. Je to pro nás restart, jen v jiné konstelaci, kdy sami nepřebíráme distribuci, ale spolupracujeme se silným akceptovaným partnerem,“ doplňuje Hoppe ke zcela unikátní spolupráci, která dosud v rámci celého Kauflandu ani mateřské skupiny Schwarz nikde nefunguje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle České republiky a domácího Německa dnes Kaufland působí také v Polsku, Rumunsku, na Slovensku, v Bulharsku, Chorvatsku či Moldavsku, ale do online světa jde naplno a velkém až právě teď ve spolupráci s Košíkem. „Je to celosvětově unikátní projekt, protože Kaufland historicky poprvé umožnil prodej svých privátních značek třetí straně. Je to pro nás velký závazek,“ říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Na tuzemském online supermarketu, který aktuálně odbavuje přes 100 tisíc objednávek měsíčně, tak zákazníci nově najdou také na 600 potravin několika privátních značek Kauflandu. Nabídka se bude postupně rozšiřovat, nicméně aktuálně je drtivá většina produktů trvanlivých, což znamená, že je Košík.cz vzhledem ke své nedávné expanzi dokáže rozvést do celé České republiky.

tomas-jerabek-kosik-min

Foto: Košík.cz

Tomáš Jeřábek, šéf online supermarketu Košík.cz

V nabídce Košíku je aktuálně přes 16 tisíc produktů a Kaufland se zařadí po bok dalších značek jako například Delmart, Wine Food či Iceland. „Snažíme se kombinovat partnery, kteří si vesměs nekonkurují a každý pokrývá jiný segment. Kaufland jde hodně do mainstreamu a zakládá si přitom na kvalitě, což máme společné,“ říká Jeřábek s tím, že v Košíku chystají i vlastní privátní značku, ale ta se zaměří na jiný segment.

Spolupráce s Kauflandem znamená, že poprvé si budou moci Češi nakoupit online potraviny značek K-Jarmark, K-Bio, K-Free, K-Favourites, K-Take it veggie, K-Classic nebo české pivo Bruncvík či kosmetickou řadu Bevola. V nabídce tak je vše od českých potravin přes bezlepkové produkty až po čistě veganskou stravu.

martin-stara-perspektiv

Přečtěte si takéSmysl coworkingů nezmizí. Firmám bude na kancelářích stále záležet, předpovídá Martin Stára ze studia PerspektivSmysl coworkingů nezmizí. Firmám bude na kancelářích stále záležet, předpovídá Martin Stára ze studia Perspektiv

„Chceme ukázat, jak může vypadat skvěle fungující spolupráce obchodního řetězce a online supermarketu. Internetový a kamenný svět se budou stále více přibližovat a my teď máme jedinečnou šanci představit společnou službu, která staví zákazníka, kvalitu servisu a pohodlí na první místo,“ dodává šéf Košíku Jeřábek.

Všech šest stovek produktů Kauflandu bude mít Košík na svém skladu, takže nákup bude pro zákazníka úplně stejný jako dosud, včetně rychlosti doručení i ceny závozu. V Praze a středních Čechách Košík přiveze nákup už za dvě hodiny od objednání, kamkoli jinam po Česku nákup přiveze kurýrní služba do druhého pracovní dne. Minimálně objednávka zůstává na 500 korun a od 1 200 korun je pak zdarma.