Desetiletá Američanka vymyslela deskovou hru, která učí děti programovat. Má na ni vlastní firmu

Nela VítováNela Vítová

samaira
0Zobrazit komentáře

Ve věku, kdy je pro většinu dětí náplní dne chození do školy, na kroužky či trávení času s kamarády, jsou pro desetiletou Američanku na denním programu přednášky na nejrůznějších konferencích v Silicon Valley a vedení workshopů na školách, kde učí ostatní děti zacházet s technologiemi. Samaira Mehta prožívá tak trochu jiné dětství.

Mladá Američanka začala s programováním už v šesti letech a dnes díky svým technologickým znalostem spolupracuje s věhlasnými firmami jako Google či Microsoft. Navíc Samaira sama vymyslela deskovou hru a založila vlastní společnost CoderBunnyz, které v 10 letech šéfuje. Deskovku, se kterou chce naučit programovat i ostatní děti, vytvořila, když jí bylo 8 let.

samaira_mehta

Samaira Mehta na konferenci Women In Technology

Následně se o talentovanou dívku začaly zajímat nejrůznější firmy a jednou z prvních byla americká televizní stanice Cartoon Network, vysílající pořady pro děti. Tam v té době sháněli inspirativní mladé slečny, které budou ve skutečném životě reprezentovat hlavní hrdinky oblíbeného amerického seriálu Powerpuff Girls. Navázání spolupráce vedlo k vytvoření videa, na které se můžete podívat níže a které následně odstartovalo Samairinu kariéru.

Z obyčejného dítěte programátorkou i podnikatelkou

Mehta si s pomocí svého otce, inženýra pracujícího v Intelu, vytvořila vlastní marketingový plán a hru začala prodávat na Amazonu. O mladé Američance se následně dozvídalo čím dále více lidí. Začala se objevovat v televizním i rádiovém vysílání po celé zemi, kde vyprávěla svůj inspirativní příběh. Následně spustila kampaň s názvem „Yes, 1 Billion Kids Can Code“, která umožňuje komukoliv darovat její hru do škol, a také spustila sérii workshopů pořádaných ve školách po celých Spojených státech, při kterých svou hru využívá k výuce programování.

vlastimil-hrabal2

Přečtěte si takéVlastimil Hrabal: V Indii nám při rozjezdu Home Creditu zamykali kolegy do stodolyVlastimil Hrabal: V Indii nám při rozjezdu Home Creditu zamykali kolegy do stodoly

„Hra je na trhu teprve rok a už jsme stihli prodat tisíc kusů, což znamená tržby ve výši 35 tisíc dolarů,“ pochlubila se Samaira pro magazín Business Insider s příjmy přesahujícími v přepočtu 790 tisíc korun.

Vzhledem k tomu, že prodej první hry předčil všechna očekávání, rodačka ze Silicon Valley se rozhodla vytvořit pokračování. Nástavba, která učí mladou generaci programování za využití umělé inteligence, se jmenuje CoderMindz a Samaira ji představila jako první deskovou hru zabývající se umělou inteligencí vůbec. Nové vydání vytvořila spolu se svým mladším bratrem, kterému je nyní šest let a sestra ho již učí vše, co se sama dosud stihla naučit.

Ve svých deseti letech přednáší v Googlu i Microsoftu

Samaira nyní několikrát týdně vede workshopy v různých firmách napříč celým Silicon Valley. Má za sebou již 60 přednášek pro více než dva tisíce dětí, z nichž několik bylo pořádaných v sídle Googlu v Kalifornii, kde měla možnost setkat se také s Chief Culture Officer Googlu, Stacy Sullivanovou, která jí dokonce nabídla místo.

„Po jednom z workshopů jsme se seznámily a asi hodinu si povídaly. Řekla mi, že mi moc fandí a až dostuduji vysokou školu, můžu v Googlu pracovat,“ prozradila desetiletá podnikatelka. Prozatím ji ale prý vlastní podnikání baví a teprve se rozhodne, zda by vůbec v Googlu chtěla pracovat.

samaira_mehta2

Zakladatelka a CEO CoderBunnyz, Samaira Mehta

S významnou firmou již nicméně určitým způsobem Samaira spolupracuje již nyní. Google ji vybral jako jednoho z řečníků na konferenci Diversity in Tech, kterou každoročně pořádá ve svém Launchpadu v San Francisku. Vedle toho se Samaira objevila také na Girls‘ Festivalu, který pořádala organizace World Wide Women a na němž každý rok vystupují inspirativní ženy i dívky z celého světa.

Mehta se již setkala také s mnoha známými lidmi, kteří sledují její práci a obdivují, co dělá. O své programátorské profesi se bavila například se zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem. Velký obdiv si vysloužila také v dopisu od bývalé první dámy, manželky předchozího amerického prezidenta Michelle Obamové.

samaira_mehta3

Samaira Mehta na jedné z přednášek v sídle Googlu

Mladá podnikatelka ukazuje, že jí velmi záleží na vzdělávání mladých lidí a lepší budoucnosti pro všechny. Spustila proto nyní vlastní pořad na webu CoderBunnyz, kde vede rozhovory s nejrůznějšími lidmi z oblasti robotiky, her, ale i vzdělávání. Kromě toho stále investuje peníze utržené z prodeje hry do výroby nových kusů, přičemž sbírá peníze, které plánuje věnovat charitě, jakmile se její společnost přehoupne do zisku.

Foto: Samaira Mehta

Češi vytvořili novou deskovou hru, která učí investovat. Hraje se s kryptoměnami i hyperinflací

Nela VítováNela Vítová

vyhrej-zivot-ondrej-libor4
0Zobrazit komentáře

Češké duo Ondřej Saida a Libor Flössler chce navázat na úspěch společenských deskových her jako Monopoly nebo Dostihy a sázky, které si získaly na oblibě především díky jejich přesahu do reálného života. Na crowdfundingové platformě Hithit proto nyní zmíněná dvojice představila novou deskovou hru s názvem Vyhrej život, která má především za úkol hráče naučit, jak správně pracovat s penězi. Používá k tomu reálné operace, jako jsou obchody s nemovitostmi, ale také nákupy akcií, firem, drahých kovů či kryptoměn.

Tvůrci nové deskovky míní, že stále více lidí v dnešní době začíná hlouběji přemýšlet o penězích a možných investicích, ale o tom, jak s nimi správně naložit, často nemají dostatečné množství informací. V nejhorším případě to pak může vést ke ztrátě našetřených prostředků. Nová hra Vyhrej život by proto měla fungovat jako takový „finanční poradce“, který bude nejen mladé lidi učit nejdůležitější principy investování a způsoby, jakými zabránit znehodnocení peněz.

vyhrejzivot1

Nová česká deskovka Vyhrej život

Každý hráč zastupuje ve hře určitou roli, od údržbáře přes asistentku až po ředitele firmy. Cílem všech hráčů je zajistit si správnou strategii k tomu, aby se posunuli od práce, jež jim zajišťuje stálý příjem, až po splnění svého snu a nalezení takové, která je opravdu naplňuje a baví. To vše se jim musí povést rychleji než ostatním protihráčům.

Hra však přináší i reálné nepříjemnosti, se kterými většina lidí bojuje i v normálním životě. Od maličkostí jako je rozbitá spojka u auta či nutnost koupě nového nábytku, až po hyperinflaci či měnovou reformu. Právě odraz do reálného světa je podle tvůrců tou nejdůležitější vlastností hry společně se zpětnou vazbou na práci s penězi, kterou hráčům Vyhrej život poskytuje.

Pravidla hry dovolují běžné akce, jako jsou obchody mezi hráči, ale i nejrůznější dohody a intriky. Hráči si mohou navzájem poskytovat finanční podporu a půjčovat peníze stejně jako v běžném životě. Vyhrej život je hra určená jak pro dospělé, tak středoškoláky, kteří se ve finančním světě teprve začínají orientovat a učí se základy investování a efektivní práce s penězi.

corviglia

Přečtěte si takéPetr Šmída z českého Enernu spouští nový investiční fond s kapitálem ve výši 11 miliard korunPetr Šmída z českého Enernu spouští nový investiční fond s kapitálem ve výši 11 miliard korun

Pokud se tvůrcům podaří v právě probíhající kampani na Hithitu vybrat dostatek prostředků, první krabice s deskovkou Vyhrej život by měly novým majitelům dorazit ještě do Vánoc. Z potřebných 250 tisíc korun se dosud podařilo vybrat něco málo přes 19 tisíc, ale do konce kampaně zbývají ještě tři týdny.

vyhrejzivot3

Výběr hracích karet v deskovce Vyhrej život