Designové studio Bompas & Parr vytvořilo první zmrzlinu na světě, která se nerozteče

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bompass
0Zobrazit komentáře

Londýnské kulinářsko-designové studio Bompas & Parr vytvořilo první zmrzlinu na světě, která se nerozteče, ani když ji v horkém letním dni vyndáte z mrazáku. Kreativní duo Sam Bompas a Harry Parr, které je známé svými želatinovými uměleckými díly, si vzalo pro inovativní nanuk inspiraci ve druhé světové válce.

Netající nanuk byl vytvořen s myšlenkou na globální oteplování a narůstající touhu po tom, aby zmražené pochutiny vydržely studené co nejdéle. Alespoň tak svou zmrzlinu, která vydrží zmrzlá celou hodinu i ve 24 stupních Celsia, popisuje studio Bompas & Parr.

bompas-parr5

Designéři Bompas & Parr

Možná ještě zajímavější je ale to, kde se food designoví fanatici inspirovali. Původ jejich myšlenky pochází z druhé světové války, během níž anglický vynálezce Geoffrey Pyke vytvořil superpevný led, který měl pomoci ozbrojeným silám. Pyke totiž zjistil, že led lze vytvořit jen s jedním procentem energie, která je jinak potřeba pro vyrobení stejného objemu železa.

vollebak-bunda-grafen

Přečtěte si takéBritský startup vytvořil bundu z jednoho z nejpevnějších materiálů na světě. Funguje i jako radiátorBritský startup vytvořil bundu z jednoho z nejpevnějších materiálů na světě. Funguje i jako radiátor

Bompas s Parrem po více než půl století tento starý recept adaptovali pro své potřeby a přišli s kompozitním a jedlým materiálem, který se na teplu hned nerozteče. Původní složení, které vytvořil Geoffrey Pyke, obsahovalo ze 14 procent piliny či různé formy celulózy (jako papír) a z 86 procent zmrzlou vodu. Vzhledem k tomu, že výsledkem byl skutečně nesmírně pevný kompozit, začalo se mu říkat „pykrete“, což je odvozenina od vynálezcova jména a anglického slova pro beton (concrete).

Pro potřeby netajícího nanuku museli ve studio Bompas & Parr samozřejmě využít jinou kombinaci látek. Piliny nahradili londýnští novátoři ovocnými vlákny, ale další „přísně tajné ingredience“ odmítají prozradit. Jejich adaptovaný recept, respektive výsledek ve formě zmrzliny, která neroztaje, bude k vidění 22. srpna na výstavě Scopp v Britském muzeu jídla. Právě tam budou mít zájemci jedinou možnost tento netradiční nanuk ochutnat.

Pokud se nápad uchytí, rádi by Bompas & Parr začali prodávat podobné produkty v běžných obchodech. A tak zatímco vynález Geoffreyho Pyka byl nakonec kvůli příliš vysokým nákladům a příchodu nových letadel, pro které už nebylo podobných inovací potřeba, opuštěn, jeho nápad se může v 21. století znovu objevit. Tentokrát však pro zcela mírumilovné účely – aby naše nanuky vydržely zmrzlé.

Foto: Bompas & Parr

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

UEFA začala prodávat vstupenky na fotbalové zápasy přes mobilní aplikaci založenou na blockchainu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

atletico-uefa-sueprcup1
0Zobrazit komentáře

Středeční Superpohár UEFA byl tradičním kláním mezi vítězem Ligy mistrů a vítězem Evropské ligy, který symbolicky vykopává novou fotbalovou sezónu. Tentokrát však nešlo jen o svátek fotbalu, ale také se při zápase, který se odehrál v estonském Tallinnu, použily nové technologie pro prodej lístků. Hlavní řídící organizace evropského fotbalu UEFA vsadila na blockchain.

O Superpohár se utkaly madridské kluby Real a Atlético a zatímco fanoušci v ochozech A. Le Coq Areny sledovali napínavý souboj, který byl rozhodnut ve prospěch Atlética až v prodloužení (4:2), organizátoři měli na starosti jiné věci. Pro vstup na stadion byla poprvé použita mobilní aplikace napojená na blockchain, což je v této oblasti významný pokrok.

UEFA pracuje na tom, aby celý proces s nákupem vstupenek a následným vstupem na stadion co nejvíce zjednodušila a také zabezpečila. Proto připravila nový systém založený právě na blockchainu a Bluetooth zařízeních na stadionu, který přináší hned několik výhod. Přestože mnozí (nejen sportovní) fanoušci nedají na tradiční papírové vstupenky dopustit, mobilní ticketing představuje jednoznačnou budoucnost.

uefa-blockchain-ticketing

Blockchain je distribuovaná decentralizovaná databáze, která pohání například kryptoměny jako Bitcoin, ale zároveň může být využita i v mnoha dalších oblastech. Jednou z nich je právě ticketing, kde dokáže jako P2P platforma, umožňující provádění transakcí bez nutnosti zprostředkovatele, zajistit bezpečnou a spolehlivou distribuci lístků.

webexpo

Přečtěte si takéV Praze se za pár týdnů na internetové konferenci WebExpo představí inženýři z Facebooku, Twitteru nebo AdobeV Praze se za pár týdnů na internetové konferenci WebExpo představí inženýři z Facebooku, Twitteru nebo Adobe

UEFA si poprvé novou technologii ověřila na polovině diváků při letošním finále Evropské ligy mezi Atlétikem a Marseille v Lyonu a při nedávném Superpoháru již zaslala vstupenky na mobilní telefon všem fanouškům. Stadion v Tallinnu má jen necelých 15 tisíc sedadel, takže představoval ideální místo pro zátěžový test. UEFA uvedla, že vše šlo hladce a chystá se v nasazování inovativního ticketingu pokračovat.

Celý proces je velmi jednoduchý. Uživateli přijde zpráva s aktivačním kódem a odkazem, na němž zadá své údaje a lístek si stáhne. Před stadionem si přes Bluetooth zařízení vstupenku zvaliduje a následně ji jen oskenuje u vstupu. Výhod mobilních vstupenek založených na blockchainu je několik. Mohly by se díky tomu omezit například padělky nebo přeprodávání lístků a sportovní organizace budou mít také větší přehled o tom, kdo se na stadion chystá. V případě zákazů vstupu pak jednoduše zajistí, aby se daná osoba ke vstupence nedostala.

Foto: Atlético/Ángel Gutiérrez