Designové studio Bompas & Parr vytvořilo první zmrzlinu na světě, která se nerozteče

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bompass
0Zobrazit komentáře

Londýnské kulinářsko-designové studio Bompas & Parr vytvořilo první zmrzlinu na světě, která se nerozteče, ani když ji v horkém letním dni vyndáte z mrazáku. Kreativní duo Sam Bompas a Harry Parr, které je známé svými želatinovými uměleckými díly, si vzalo pro inovativní nanuk inspiraci ve druhé světové válce.

Netající nanuk byl vytvořen s myšlenkou na globální oteplování a narůstající touhu po tom, aby zmražené pochutiny vydržely studené co nejdéle. Alespoň tak svou zmrzlinu, která vydrží zmrzlá celou hodinu i ve 24 stupních Celsia, popisuje studio Bompas & Parr.

bompas-parr5

Designéři Bompas & Parr

Možná ještě zajímavější je ale to, kde se food designoví fanatici inspirovali. Původ jejich myšlenky pochází z druhé světové války, během níž anglický vynálezce Geoffrey Pyke vytvořil superpevný led, který měl pomoci ozbrojeným silám. Pyke totiž zjistil, že led lze vytvořit jen s jedním procentem energie, která je jinak potřeba pro vyrobení stejného objemu železa.

vollebak-bunda-grafen

Přečtěte si takéBritský startup vytvořil bundu z jednoho z nejpevnějších materiálů na světě. Funguje i jako radiátorBritský startup vytvořil bundu z jednoho z nejpevnějších materiálů na světě. Funguje i jako radiátor

Bompas s Parrem po více než půl století tento starý recept adaptovali pro své potřeby a přišli s kompozitním a jedlým materiálem, který se na teplu hned nerozteče. Původní složení, které vytvořil Geoffrey Pyke, obsahovalo ze 14 procent piliny či různé formy celulózy (jako papír) a z 86 procent zmrzlou vodu. Vzhledem k tomu, že výsledkem byl skutečně nesmírně pevný kompozit, začalo se mu říkat „pykrete“, což je odvozenina od vynálezcova jména a anglického slova pro beton (concrete).

Pro potřeby netajícího nanuku museli ve studio Bompas & Parr samozřejmě využít jinou kombinaci látek. Piliny nahradili londýnští novátoři ovocnými vlákny, ale další „přísně tajné ingredience“ odmítají prozradit. Jejich adaptovaný recept, respektive výsledek ve formě zmrzliny, která neroztaje, bude k vidění 22. srpna na výstavě Scopp v Britském muzeu jídla. Právě tam budou mít zájemci jedinou možnost tento netradiční nanuk ochutnat.

Pokud se nápad uchytí, rádi by Bompas & Parr začali prodávat podobné produkty v běžných obchodech. A tak zatímco vynález Geoffreyho Pyka byl nakonec kvůli příliš vysokým nákladům a příchodu nových letadel, pro které už nebylo podobných inovací potřeba, opuštěn, jeho nápad se může v 21. století znovu objevit. Tentokrát však pro zcela mírumilovné účely – aby naše nanuky vydržely zmrzlé.

Foto: Bompas & Parr

UEFA začala prodávat vstupenky na fotbalové zápasy přes mobilní aplikaci založenou na blockchainu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

atletico-uefa-sueprcup1
0Zobrazit komentáře

Středeční Superpohár UEFA byl tradičním kláním mezi vítězem Ligy mistrů a vítězem Evropské ligy, který symbolicky vykopává novou fotbalovou sezónu. Tentokrát však nešlo jen o svátek fotbalu, ale také se při zápase, který se odehrál v estonském Tallinnu, použily nové technologie pro prodej lístků. Hlavní řídící organizace evropského fotbalu UEFA vsadila na blockchain.

O Superpohár se utkaly madridské kluby Real a Atlético a zatímco fanoušci v ochozech A. Le Coq Areny sledovali napínavý souboj, který byl rozhodnut ve prospěch Atlética až v prodloužení (4:2), organizátoři měli na starosti jiné věci. Pro vstup na stadion byla poprvé použita mobilní aplikace napojená na blockchain, což je v této oblasti významný pokrok.

UEFA pracuje na tom, aby celý proces s nákupem vstupenek a následným vstupem na stadion co nejvíce zjednodušila a také zabezpečila. Proto připravila nový systém založený právě na blockchainu a Bluetooth zařízeních na stadionu, který přináší hned několik výhod. Přestože mnozí (nejen sportovní) fanoušci nedají na tradiční papírové vstupenky dopustit, mobilní ticketing představuje jednoznačnou budoucnost.

uefa-blockchain-ticketing

Blockchain je distribuovaná decentralizovaná databáze, která pohání například kryptoměny jako Bitcoin, ale zároveň může být využita i v mnoha dalších oblastech. Jednou z nich je právě ticketing, kde dokáže jako P2P platforma, umožňující provádění transakcí bez nutnosti zprostředkovatele, zajistit bezpečnou a spolehlivou distribuci lístků.

webexpo

Přečtěte si takéV Praze se za pár týdnů na internetové konferenci WebExpo představí inženýři z Facebooku, Twitteru nebo AdobeV Praze se za pár týdnů na internetové konferenci WebExpo představí inženýři z Facebooku, Twitteru nebo Adobe

UEFA si poprvé novou technologii ověřila na polovině diváků při letošním finále Evropské ligy mezi Atlétikem a Marseille v Lyonu a při nedávném Superpoháru již zaslala vstupenky na mobilní telefon všem fanouškům. Stadion v Tallinnu má jen necelých 15 tisíc sedadel, takže představoval ideální místo pro zátěžový test. UEFA uvedla, že vše šlo hladce a chystá se v nasazování inovativního ticketingu pokračovat.

Celý proces je velmi jednoduchý. Uživateli přijde zpráva s aktivačním kódem a odkazem, na němž zadá své údaje a lístek si stáhne. Před stadionem si přes Bluetooth zařízení vstupenku zvaliduje a následně ji jen oskenuje u vstupu. Výhod mobilních vstupenek založených na blockchainu je několik. Mohly by se díky tomu omezit například padělky nebo přeprodávání lístků a sportovní organizace budou mít také větší přehled o tom, kdo se na stadion chystá. V případě zákazů vstupu pak jednoduše zajistí, aby se daná osoba ke vstupence nedostala.

Foto: Atlético/Ángel Gutiérrez