Desítky milionů eur do výroby baterek. Porsche naplno skáče vstříc elektromobilové budoucnosti

Patrik SvatošPatrik Svatoš

Porsche Taycan

Foto: Porsche / Christoph Bauer

Elektrické Porsche Taycan

0Zobrazit komentáře

Budoucnost automobilové dopravy v Evropě je jednoznačně v elektromobilech, to však s sebou nese nové komplikace. Jednou z nich je i závislost na společnostech, které vyrábějí bateriové články. Taková situace pro žádnou z automobilek není ideální, proto v posledních třech měsících do podobných firem s vidinou větší kontroly nad potenciálně kritickým článkem výrobního procesu investovaly nejen Volkswagen a Volvo, ale nově také Porsche.

Automobilek, které na evropském trhu stále nenabízejí elektromobil, už není mnoho. V rychlosti můžeme zmínit například Ferrari, Lamborghini nebo Toyotu, jež se však věnuje vodíkovému pohonu. Odběr baterii se tak rapidně zvyšuje a pandemie koronaviru rychlejším dodávkám rozhodně neprospívá. To je jeden z hlavních důvodů, proč se Porsche rozhodlo investovat nemalé finanční prostředky do založení nové společnosti Cellforce Group, jež se vývojem baterií bude zabývat.

„Baterie je spalovací motor budoucnosti. Cellforce Group bude hrát zásadní roli ve vývoji, výzkumu, ale i výrobě výkonných bateriových článků,” řekl Oliver Blume, předseda představenstva Porsche. „Tento společný podnik nám pomůže zaujmout přední místo v celosvětové konkurenci při vývoji elektromobility a následně spojit nezaměnitelný zážitek jízdy v Porsche a udržitelnost,” dodal o joint venture projektu se společností Customcells.

Porsche Taycan

Foto: Porsche

Elektrické auto Porsche Taycan

V podniku Porsche drží 83,75 procenta, ale výši své investice nezveřejnilo. V prohlášení však zmiňuje, že se jedná o desítky milionů eur. Finance Cellforce využije na vývoj nových baterií, které se nabijí za méně než 15 minut. Pro porovnání, Porsche Taycan se zvládne na 80 procent kapacity nabít za zhruba 22 minut. Investice také v následujících letech povede k rozšíření týmu Cellforce ze 13 na 70 pracovníků.

Do baterií investují Volkswagen i Volvo

Není to ovšem jen Porsche, které se touto cestou vydalo. Na začátku letošního roku oznámil Volkswagen investici 300 miliard korun do společnosti Northvolt, díky níž se tento švédský výrobce baterií stane nejméně na deset let strategickým dodavatelem článků pro celý koncern, jehož součástí je i Škoda Auto.

Volkswagen drží v Northvoltu dvacetiprocentní podíl, který má v plánu dále navyšovat. Avšak jak velkou část firmy bude Volkswagen v budoucnu vlastnit, automobilka dosud neprozradila. Investice nicméně zapadá do strategie, která má za cíl odstřihnout se od závislosti na dodavatelích baterií pro elektrické i plug-in hybridní modely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do Northvoltu navíc neinvestuje pouze Volkswagen, ale také Volvo. Původem švédská automobilka, která aktuálně patří čínské společnosti Geely, chce ve spolupráci s Northvoltem postavit výzkumné a vývojové centrum ve své domovině. To má zahájit provoz již příští rok a obě firmy se budou na financování podílet rovným dílem.

Prvním vozem, jenž bude využívat bateriové články vyvinuté v rámci společného podniku, bude elektrický nástupce Volva XC60. V plánu je i stavba nového výrobního závodu, který má být kompletně poháněn čistou energii a poskytne zaměstnání přibližně třem tisícům lidí. O umístění nové továrny však Volvo zatím nerozhodlo.

Pojízdným hotelem napříč Evropou. Skvostný lůžkový vlak od francouzského startupu připomíná slávu Orient expresu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

midnight-trains-france-europe-sleeper-train-2

Foto: Midnight Trains

Kupé v lúžkovém vlaku alias lepší hotel

0Zobrazit komentáře

Cestovat vlakem je pro obyčejné, nenáročné lidi. Mnoho souprav sice nabízí „premium“ nebo „business“ třídu, většinou to ale znamená lepší materiál sedaček, o něco více místa na nohy nebo skleničku šampaňského k jízdence. Skutečný luxus dnes patří letadlům, případně lodím. Do Evropy se ovšem začínají vracet lůžkové vlaky a některé z nich by mohly cestujícím nabídnout podobnou míru pohodlí jako třeba letadla vyhlášených Singapore Airlines.

Jejich návrh je dílem francouzského startupu Midnight Trains, za nímž stojí zakladatelé Adrien Aumont a Romain Payet. Dvojice, která v minulosti vytvořila francouzský crowdfundingový web KissKissBankBank, se tentokrát rozhodla vrátit atraktivitu vlakům určeným pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Sami svůj návrh luxusní soupravy označují za „pojízdný butikový hotel“.

Ačkoliv tím navazují na legendární dálkové vlaky jako Orient expres, jejich cílem je hlavně pohodlí s nimi spojené. Midnight Trains tak budou prodávat ne sedadla, ale kupé pro jednotlivce, dvojice nebo větší skupiny podobně jako pokoje v hotelech. Každé kupé bude vybaveno zábavním systémem i kvalitní postelí a jídlo si půjde buď objednat přímo k sobě, nebo si ho jít vychutnat do stylového jídelního vozu s velkým barem.

midnight-trains-france-europe-sleeper-train-1

Foto: Midnight Trains

Velký bar v jídelním voze soupravy Midnight Trains

Proč ale vlastně cestovat takovým způsobem? Lůžkové vlaky dnes nejsou zdaleka tak populární jako kdysi, o delší i středně dlouhé trasy se totiž většinou postará spíše letadlo. Je samozřejmě mnohem rychlejší a letenky jsou i obyčejným lidem dostatečně dostupné na to, aby před pomalejší železnicí dali přednost vzdušné dopravě. Činí při tom ovšem velký ekologický kompromis.

Rozhodnout, zda je k přírodě mírnější cestovat vlakem, nebo letadlem, nicméně není jednoduché a záleží na mnoha proměnných. Například studie Kalifornské univerzity z roku 2009 vzala v úvahu environmentální náklady na vybudování a údržbu infrastruktury daného způsobu dopravy. V důsledku se dopady železnice na životní prostředí oproti vlivu samotného provozu až zdvojnásobily. Když se pak připočetla větší pravděpodobnost prázdných míst než v letadle, cestování vlakem se stalo méně ekologické.

V současnosti ale infrastruktura existuje, takže je na místě spíš jiné srovnání. Železniční dopravce Eurostar před několika lety nechal provést nezávislý výzkum srovnávající uhlíkovou stopu pasažéra vlaku a letadla na trase Londýn – Paříž. Když se braly v úvahu skutečné hodnoty množství spotřebované energie, jejího typu a zdroje nebo například naplnění dopravního prostředku, došlo se k hodnotě 91 %. O tolik menší byla uhlíková stopa cestujícího vlakem než u letadla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Midnight Trains pak na svém webu z jiných zdrojů citují ještě mnohem vyšší čísla – cesta po kolejích z Paříže do Říma je dle nich více než dvacetkrát ekologičtější než cesta vzduchem. I kdybychom se pokusili zprůměrovat výsledky několika studií, vlak bude výrazně šetrnější k přírodě. Podle francouzského startupu navíc letadlo dnes tak docela nemá ani výhodu rychlosti: „Jednohodinový let klidně znamená čtyři hodiny strávené na cestě.“

Cestování vzduchem tak dnes není nutně o mnoho rychlejší, navíc je dražší, provází ho více stresu a mnohonásobně více skleníkových plynů uvolněných do atmosféry. Loni v prosinci proto ministři z Francie, Německa, Rakouska a Švýcarska odhalili plán na iniciativu Trans-Europe Express 2.0. Ta bude mít za cíl 25 let po pádu původní sítě expresních vlaků opět výrazně posílit přímá železniční spojení mezi některými z velkých evropských měst.

midnight-trains-france-europe-sleeper-train-3

Soupravy Midnight Trains budou rozdělené na privátní kupé

„Mezi mladými lidmi vzrůstá zájem o jiné způsoby dopravy než letadla,“ cituje Bloomberg Marca Papinuttiho z francouzského ministerstva životního prostředí. To platí i pro domácí trh, do dálkových vlaků se chce více pustit také český RegioJet. Nedávno ohlásil spolupráci s nizozemským startupem European Sleeper, jejímž výsledkem bude nový noční vlak na trase Praha – Berlín – Amsterdam – Brusel. Spojení má zahájit provoz v průběhu roku 2022.

Plány Midnight Trains operují s trochu delším časovým horizontem. První pojízdný hotel by měl vyrazit v roce 2024. Domovskou stanicí má být Gare du Nord v Paříži a odtud se bude jezdit až do 800 kilometrů vzdálených míst. Ve výčtu plánovaných destinací nechybí Madrid, Milán, Benátky, Florencie, Řím nebo Berlín. Jsou to poměrně velké ambice, evropské země i samotní cestující jim jsou ale podle všeho nakloněni. Možná tak stojíme na prahu nové éry železniční dopravy.