Desítky milionů korun pro obleky na míru. Tomáš Čupr investuje do Le Premier Jakuba Lohniského

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr

Foto: Rohlik.cz

Zakladatel Rohlik.cz a investor Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Málokterému muži chybí v šatníku oblek. Hned několik jich tam má i zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr, který se však nyní rozhodl, že půjde ještě dál, než je jen tradiční nákup nového oděvu. Spojil se se svým kamarádem a bývalým spolužákem Jakubem Lohniský a investuje do jeho firmy Le Premier, která šije obleky na míru.

Historie značky Le Premier sahá až do roku 2011, kdy dnes šestatřicetiletý Jakub Lohniský začal s obleky podnikat. Začínal s malým obchůdkem, ve kterém se šily obleky na míru, pak k nim přibyly i boty, konfekce a dnes je Le Premier firma, která má sedm obchodů v nákupních centrech, vlastní košilovou dílnu v Prostějově a za loňský rok utržila 108 milionů korun.

Jedná se o tržby, které přicházejí z České republiky, Slovenska a Polska, kde Le Premier svou módu prodává. „Ročně vyrobíme a prodáme přes 11 tisíc košil na míru a téměř 3 tisíce obleků nebo sak na míru,“ hlásí pro CzechCrunch zakladatel Jakub Lohniský, který, jak sám říká, zažil v byznysu s pánskou módou za necelých deset let všechno.

jakub-lohnisky-le-premier

Jakub Lohniský, zakladatel Le Premier

Hodně se toho během let naučil, i proto, že růst firmy byl často překotný, spoustu nových věcí se v Le Premier učili za pochodu, a pořád je na čem pracovat. Ostatně nová investice od Tomáše Čupra je toho důkazem. Šéf největšího českého online supermarketu podle našich informací koupil pětinu firmy za nižší desítky milionů korun, ale o peníze tu možná ani tolik nejde.

„Jedna věc jsou peníze, které nám pomohou hlavně získat seniorní posily, ale druhou částí investice – a pro mě osobně podstatnou – je samotná osoba Tomáše,“ říká Lohniský, který se s Čuprem dlouhé roky dobře zná, jelikož spolu studovali vysokou školu. „Cítil jsem, že sám už Le Premier daleko nedotáhnu,“ přiznává Lohniský, který cítil, že je v podobné situaci, jako byl před pár lety jeho kamarád, když začínal budovat Rohlík a musel jednak postavit nový management a zároveň se sám stát manažerem, který řídí firmu.

S kůží na trh

V jeho případě navíc nešlo o první pokus. Čupr předtím úspěšně rozjel také projekty Slevomat a Dáme jídlo, a tak za ním přišel Lohniský pro radu. „Nejdříve jsem ho požádal o nějaké rady a výsledkem bylo, že se rozhodl pomoci i jinak,“ popisuje Lohniský. Vedle mentorství tak Čupr do Le Premier vkládá i peníze, ale oba potvrzují, že exekutivně i nadále zůstane Tomáš Čupr plně ve svém Rohlíku.

le-premier

Foto: Le Premier

Le Premier šije obleky na míru

Na Jakuba Lohniského teď vedle využití nového kapitálu na personální rozvoj firmy čeká i hloubková analýza celé firmy, aby mohl rozhodnout, jaké budou další kroky. „Šli jsme s kůží na trh a poslali e-mail na 31 tisíc našich zákazníků s tím, aby nám dali známku a přidali komentář, co se jim líbí nebo naopak nelíbí v Le Premier,“ prozrazuje Lohniský. Aktuálně je tak s kolegy zavalen více než tisícem hodnocení a podobným množstvím detailních komentářů a e-mailů, které zákazníci jen během dvou dnů zaslali.

„Je to mix pochval, nápadů na vylepšení, ostré zpětné vazby, ale i řešení starých reklamací, které jsme třeba nevyřešili z pohledu zákazníka dobře. Musím přiznat, že to je velké zrcadlo a pomůže nám to zásadně uklidit,“ říká Lohniský, který chce letos v tržbách vyrůst o čtvrtinu na 135 milionů korun.

janbednar

Přečtěte si takéČeský startup ShipMonk loni vyrostl o další tisíce procent. Otevřel nové sídlo a míří z USA poprvé do EvropyČeský startup ShipMonk loni vyrostl o další tisíce procent. Otevřel nové sídlo a míří z USA poprvé do Evropy

K růstu pomůže i nový obchod ve Vratislavi, který se připojí ke stávajícím pěti polským pobočkám ve Varšavě, Krakově, Katovicích a Poznani. U našich severních sousedů nicméně zatím není značka Le Premier jako taková, ale jen anglické boty Loake, které prodává. Další kroky oblekové firmy by nicméně mohly směřovat také do onlinu, o kterém už Lohniský roky mluví, ale zatím do něj stále nevkročil. S Tomášem Čuprem a jeho zkušenostmi se ale do onlinu konečně naplno pustí.

V kamenných pobočkách se chce i nadále soustředit hlavně na Prahu, kam za obleky na míru od Le Premier jezdí i lidé z regionů, zejména z Plzně či Liberce. Proto pro Lohniského nedává příliš velký smysl významněji expandovat i jinam. Aktuálně má obchody také v Hradci, Brně a Ostravě a na Slovensku v Bratislavě. Obleky pro své klienty nechává Lohniský šít v Třešti z materiálů z Itálie a Anglie.

le-premier-praha

Pražský obchod Le Premier

Český startup ShipMonk loni vyrostl o další tisíce procent. Otevřel nové sídlo a míří z USA poprvé do Evropy

janbednarInsider

Foto: ShipMonk

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

0Zobrazit komentáře

Ve svých 28 letech je jedním z nejúspěšnějších mladých Čechů v zahraničí, konkrétně ve Spojených státech. Jan Bednář před pěti lety založil logistickou firmu ShipMonk, která ale oproti mnoha jiným společnostem nezamířila do Silicon Valley v Kalifornii, ale na úplně opačnou stranu obrovské země – na Floridu. Právě odtamtud kdysi Bednář se svým týmem začal posílat balíčky do celého světa.

Dnes už působí v několika strategických lokacích, včetně Los Angeles nebo New Yorku, aby co nejrychleji firma pokryla obě americká pobřeží, a svůj vývoj má i přímo v Česku, byť už prapůvodně Bednář ShipMonk zakládal ze Spojených států. Důležitější ale pro Bednářovu firmu, která má letos v obratu dosáhnout na 70 milionů dolarů (1,6 miliardy korun), bude expanze do Evropy.

Své pobočky na takzvaný fulfillment chce rozšířit do západní Evropy, konkrétně do Německa nebo Nizozemska. Česko podle něj s ohledem na lokalitu a logistickou náročnost ve spojení s mnoha americkými klienty nedává prozatím smysl. I to by mohlo ShipMonk nakopnout k dalšímu raketovému růstu, který drží už několik let za sebou.

bednaroffice

Foto: ShipMonk

Jan Bednář v roce 2014 při začátcích startupu ShipMonk

Ostatně čísla hovoří za vše. Zatímco v roce 2016 firma obratem dosáhla na 3,9 milionu dolarů, o rok později to bylo už 10,6 milionu dolarů a ShipMonk se díky tomu dostal na 29. místo z 5 000 mezi vůbec nejrychleji rostoucími privátními firmami v rámci žebříčku prestižního magazínu Inc. Na slušné místo se startup ve stejném žebříčku dostal i letos, když se umístil na 154. místě s příjmy ve výši 28,4 milionu dolarů.

Pokud bychom brali v potaz pouze společnosti, které se zaměřují na logistiku a dopravu, pak by ShipMonk skončil na 12. místě. To je na poměrně mladou firmu velmi slušný výsledek, navíc k tomu můžeme přidat skutečnost, že byla každý rok firma zisková a veškerý svůj kapitál investovala do dalšího růstu bez investorů. Ani na ty ale nenechal startup dlouho čekat.

„Z investice jsme zatím neutratili ani dolar.“

Jak sám Bednář přiznává, investory nikdy nepotřeboval, firma zvládala růst sama, ale partner se jí hodil z jiného důvodu. V druhé polovině minulého roku ShipMonk získal investici ve výši 10 milionů dolarů od skupiny investičních fondů. Podle našich informací to byl pro Bednáře tehdy zásadní milník především kvůli tomu, že součástí dohody bylo i přímo odkoupení části jeho podílu za hotovost, což mu dalo nejen větší klid a jistou rezervu, ale také možnost investovat do dalších projektů nebo realit a diverzifikovat tak riziko.

„Z investice jsme zatím neutratili ani dolar, ale určitě pomohlo mít takový board (představenstvo) a lidi kolem. Paradoxně nás začali partneři a zákazníci brát víc vážně,“ dodává pro CzechCrunch Bednář. Letos už ShipMonk přesáhl loňský obrat a míří k 70 milionům dolarů. Původní cíl byl 60, ale firmě se daří růst rychleji, než předpokládala.

shipmonk

Foto: ShipMonk

Jan Bednář spolu se svým týmem na oslavě v růstu novém sídle ShipMonku

Dnes má Bednářova firma přibližně 1 000 klientů a měsíčně odbaví na 800 tisíc objednávek. Balíky pro fulfillment, který využívají především e-shopy pro odesílání a skladování balíčků místo svého vlastního skladovacího prostoru, má ShipMonk na zhruba 42 tisících metrech čtverečních a neustále svá centra rozšiřuje. Dnes v nich pracuje již přes 450 zaměstnanců.

V počtu zaměstnanců by chtěl Bednář v následujícím období zásadně růst. Jen na Floridě, konkrétně ve Fort Lauderdale, kde letos otevřel své nové sídlo, chce ShipMonk do 5 let najmout dalších zhruba 400 lidí. Do nového místa investovala Bednářova firma už 2,5 milionu dolarů a další 2 miliony dolarů má podle jeho slov vrazit do automatizace. Celková investice se tak v přepočtu přehoupne přes 100 milionů korun.

t-mobile-prodejna

Přečtěte si takéT-Mobile má jako první v Česku skutečně neomezená data. Nabídne internet bez limitů i vyšší datové balíčkyT-Mobile má jako první v Česku skutečně neomezená data. Nabídne internet bez limitů i vyšší datové balíčky

Výsledkem by mělo být celkové zefektivnění práce, snížení nákladů na práci, zvýšení profitů a značné omezení možné chyby. Zároveň se blíží doba, kterou si Bednář vytyčil pro případný prodej firmy.

ShipMonk totiž jeho zakladatel nechce držet další desítky let, ale naopak ji do dvou až tří let odprodat za mnohonásobek aktuální hodnoty. V té době by se mohla hodnota společnosti pohybovat v řádu stovek milionů dolarů. Už dnes je valuace jeho firmy po poslední investici na 60 milionech dolarů. Se 70% podílem se tak velmi brzy Bednář zařadí mezi české miliardáře.