Děti začínají ve škole diskutovat s umělou inteligencí. Je jí digitální člověk Václav Havel

Je to první digitální člověk, respektive umělá inteligence využívaná na českých školách. Zkouší se v pilotní verzi, od ledna přibudou školy naostro.

Iva BrejlováIva Brejlová

Václav Havel na Václavském náměstí v roce 2009

0Zobrazit komentáře

Témata jako demokracie, totalita nebo třeba lidská práva a svoboda spadají do takzvané občanské výchovy. A všechna zůstávají přinejlepším na okraji výukových plánů. Učitelé předmětu si prý už dlouho stěžují, že jim chybí kvalitní materiály, s nimiž by mohli pracovat. Teď budou moct jejich žáci diskutovat rovnou s umělou inteligencí. Získala jméno DigiHavel a podobu i styl zesnulého prezidenta.

DigiHavel je digitální člověk inspirovaný prezidentem Václavem Havlem. Nejedná se o chatbota, ale umělou inteligenci, se kterou si žáci během výuky občanské výchovy pomocí mobilu, tabletu nebo počítače povídají. Cílem projektu je umožnit rozvoj kritického myšlení a práce s informacemi, ale taky podat témata občanské výchovy zábavnou a interaktivní formou.

Digitální člověk Havel se umí stát třeba rádcem při přípravě argumentů, jindy osobností pro rozhovor, který vedou žáci. Má je přimět například přemýšlet, co pro ně znamená demokracie, formulovat otázky, nechat ověřovat informace a dávat je do kontextu.

Když jsme projekt na vybraných školách pilotovali, byli jsme při kontrole dat mile překvapeni zjištěním, že si žáci po večerech a mimo výuku sami zkouší s DigiHavlem chatovat,“ říká vývojář Jan Tyl, jeho tvůrce.

Jde o experimentální aplikaci. Stále se vyvíjí a aktuálně běží její pilotování na vybraných školách, od ledna 2023 se mohou zapojit další. S projektem přišla organizace Odpovědné občanství, která si klade za cíl podpořit v Česku výchovu k občanství.

Na tematických okruzích spolupracovali odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, kteří vycházejí z poznatků o tom, jak funguje lidská paměť a procesy učení.

Občanská výchova je důležitý předmět, který si společnost nemůže dovolit podceňovat, přestože se to na školách mnohdy děje. Během pandemie covidu šla výuka občanky stranou, učila se dva roky omezeně nebo dokonce vůbec,“ myslí si autorka projektu Alena Reslová z Odpovědného občanství.

digihavel

Foto: Odpovědné občanství

Digitální Havel už s žáky mluvil

„Umělá inteligence DigiHavel učitele nenahrazuje, ale pomáhá zvýšit zájem žáků, dělá hodinu interaktivní a rozvijí digitální kompetence dětí,“ doplňuje Radim Štěrba z Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity.

Vytvářet DigiHavla je mimořádně komplexní a složitá úloha. K implementaci používáme řadu programovacích jazyků, knihoven, API i tisíce řádků vlastního kódu,“ doplňuje ho Tyl.

Odvedená práce je vidět už při prvním setkání s DigiHavlem. Jak logo projektu, tak jeho slogan „Objevování demokracie“ si totiž umělá inteligence vymyslela sama.