Dezerty z 3D tiskárny. Slavná švýcarská čokoládovna otevírá první studio pro tisk designových čokolád
S 3D tiskem je dnes možné vytvořit prakticky cokoliv. Technologie se osvědčila během architektonických návrhů a staveb budov nebo mostů, své místo si dělá ve zdravotnictví a počítají s ní i automobilové společnosti. Nehledě na to, že je dostupná i pro běžné uživatele, kteří mohou tiskárny používat doma, potažmo v odborných dílnách. Trend navíc napovídá, že se trojrozměrný tisk může brzy usadit také v kuchyních.
Představa, že by byly hostům běžných restaurací servírovány pokrmy vytištěné na 3D tiskárně, je zatím poměrně bláznivá a dost možná společensky neakceptovatelná. Jiná situace však přichází v momentě, když je nutné připravovat takzvanou zážitkovou kuchyni, která lpí na kulinářských detailech a přesných tvarech jednotlivých kombinací surovin. O to víc v cukrářství, jehož exaktnost je proslulá.
Právě tam míří švýcarská čokoládovna Barry Callebaut, která patří mezi největší výrobce čokolád a spolupracuje se světoznámými značkami jako Nestlé nebo Hershey. Ta ve španělské Barceloně otevírá vůbec první globální studio, v němž si bude možné tisknout ozdobné a designové čokolády přímo na 3D tiskárnách. Nazývá ji jako Mona Lisa, čímž zdůrazňuje onen umělecký aspekt předních světových šéfcukrářů.
Byť se tento nápad může jevit jako přelomový, nejde zrovna o zcela novou myšlenku. V minulosti se s trojrozměrným tiskem čokolád již experimentovalo, nicméně šlo pouze o pokusy, nikoliv předzvěsti masové výroby. Barry Callebaut to chce nyní změnit a jeho vizí je doručování vytištěných okrasných belgických čokolád do prestižních restaurací, kaváren a hotelů po celém světě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Tento nový způsob práce s čokoládou překvapí především zákazníky, a to díky dosud nemyslitelným tvarům, které budou masově produkovány se zajištěním pozoruhodné přesnosti. Zpravidla jsem inspirován věcmi, které nemohu udělat, jelikož představují kreativní výzvu. Ovšem s pomocí Mona Lisa 3D Studio můžu své čokoládové řemeslo posunout na novou úroveň a vytvářet zcela nové designy,“ komentuje uznávaný cukrář Jordi Roca.
Pro Evropu i sociální sítě
Vzhledem k tomu, že se jedná o prakticky nový koncept, nelze zatím hovořit o bližších detailech. Neví se, v jakých podnicích se designové čokolády vytvořené 3D tiskem poprvé objeví, Barry Callebaut ovšem dodává, že mezi prvními budou restaurace v evropských zemích. Otázkou také zůstává, jací výrobci čokolád na tento trend nasednou. Náklonnost zatím projevilo Nestlé a Mondelēz.
Barry Callebaut zároveň očekává, že precizně upravené sladkosti určené jak do dezertů, tak ke kávě nebo čistě jako samostatný sladký pokrm, budou velkým lákadlem pro generaci mileniálů, kteří mají v povaze fotit si svá jídla na sociální sítě.
Slavná švýcarská čokoládovna se odvolává na vlastní průzkum, kdy až sedmdesát procent zákazníků chce vyzkoušet novou, netradiční čokoládu, přičemž šest lidí z deseti se s ní teoreticky pochlubí na Instagramu a podobně. I to může být klíčová strategie pro rozšíření 3D tisku v gastronomii mezi masy.