Digitalizace po česku: O podporu žádal déle, než byl bez práce. Podle vlády šlo o několik chyb naráz

Jak jde digitalizace v praxi, si ověřil člověk, který se jí dlouho zabýval v nezisku. Úřady požadovaly to, co by si měly předat samy.

Eliška NováEliška Nová

Digitalizace má v Česku pořád mouchy

0Zobrazit komentáře

Pojem digitalizace se pravidelně zjevuje v programových prohlášeních vlád už řadu let. S nástupem každé pak přijde příslib, že přístup občana ke státu bude o dost jednodušší, pozbyde nutnost vyřizovat každý dokument a přenášet ho z jednoho úřadu na druhý – a většinu agend bude možné vyřídit na dálku a rychle. Zkušenosti z praxe však ukazují, že k tomu všemu stále vede dlouhá cesta.

Svůj příběh nyní popsal i Daniel Netrval, který pracoval pro Rekonstrukci státu, kde se s lidmi z neziskové organizace Společně&Digitálně a platformy Česko.Digital zabýval digitalizací agend ministerstva práce a sociálních věcí. Život je plný paradoxů, a tak Netrval brzy poznal zblízka, jak jsou agendy tohoto ministerstva nastavené.

„Na konci srpna jsem měnil práci a byl jsem deset dní nezaměstnaný. Rozhodl jsem se otestovat kvalitu digitalizace státní správy na vlastní kůži a 22. srpna jsem online podal žádost o podporu v nezaměstnanosti. Peníze přišly na účet 4. října. Jaký byl proces mezi tím?“ rozepsal se Netrval na svém Twitteru.

Na úřad ministerstva se přihlásil s identitou občana a začal vyplňovat formuláře. Konkrétně šlo o dva dokumenty – Žádost o zprostředkování zaměstnání a Žádost o podporu v nezaměstnanosti. „Do obou vpisujete skoro ty samé věci a většinou žádáte o oboje. Proč formuláře nejsou spojeny v jeden s možností zaškrtnout, že žádám také o podporu? Nevím. Každopádně dosud byl proces poměrně přehledný, vyplnil jsem, přiložil zápočtový list a klikl na odeslání,“ popisuje Netrval.

Neumím si představit, co bych dělal, kdybych na těch penězích byl existenčně závislý.

Ze čtyř voleb odeslání klikl na Odeslat s identitou občana. To se později ukázalo jako problém. Stejně jako to, že úřad po odeslání sice přidělí evidenční číslo, ovšem e-mail ani jiná zpráva s potřebnými informacemi už nepřijde. Nikde ani nevisí upozornění, že si číslo má člověk opsat, protože ho bude potřebovat.

„Po dvanácti dnech od odeslání zavolala úřednice z úřadu práce, abych se osobně dostavil na úřad práce a potvrdil s občanským průkazem, že jsem žádost poslal já. Prý že kdybych to poslal datovkou, tak ověření není nutné, ale u odeslání přes identitu občana to nutné je,“ vypráví muž.

Úřednice také říká, že na schůzce sdělí, jaké další dokumenty jsou potřeba. Netrval opáčí, že už je od prvního září znovu zaměstnaný, tudíž nemá čas se na úřad dostavit. Ptá se, zda nemůže vše potřebné poslat e-mailem nebo přes datovou schránku. „S navrženým postupem souhlasí a řekne, že mi v pondělí 5. září pošle e-mail s výčtem potřebných dokumentů. Dopředu avizovala, že bude potřebovat pracovní smlouvu, abych prokázal, že již nejsem nezaměstnaný. Nechápu moc proč, když mě nový zaměstnavatel přihlásil k platbě sociálního pojištění na České správě sociálního zabezpečení,“ říká dál.

Když e-mail od úřednice nepřišel, poslal Netrval smlouvu datovou schránkou sám. Po dalších osmi dnech se úřednice ozývá znovu, že se omlouvá a e-mail pošle a že smlouva se k ní nedostala, protože úřady práce nemají vlastní datové schránky, ale jednu pro celý kraj.

Nakonec přišel po třech týdnech od podání žádosti e-mail s požadavkem na potřebné dokumenty, mezi nimiž byly i evidenční listy důchodového pojištění za poslední dva roky, které má Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) k dispozici. Netrval rovněž podotýká, že úřad práce si je musí podle zákona obstarat. Spolu s tím dorazilo rovněž i čestné prohlášení, že Netrval nikde nepracoval v sobotu a neděli na konci srpna.

„Znovu jsem o úřadu práce slyšel za týden. Dne 20. září mi do datové schránky přišel v PDF sken poučení s místem k podpisu a žádné instrukce. Raději jsem podepsal a obratem poslal zpátky datovkou i e-mailem. Konečně mi o dva dny později přišlo do datové schránky rozhodnutí o přiznání podpory v nezaměstnanosti. Naskenované. V PDF,“ líčí Netrval s tím, že součástí naskenovaného dokumentu byla kolonka pro vzdání se práva na odvolání. „Editoval jsem tedy PDF s vlastním podpisem, přidal přípis a 23. září se vzdal práva na odvolání,“ dodává.

Peníze po všech těchto obstrukcích přišly 4. října, tedy 45 dní poté, co se Netrval ocitl bez práce, 43 dní od podání žádosti. „V mezičase jsem musel skenovat spoustu dokumentů s informacemi, kterými disponuje stejný rezort, tedy ČSSZ. Neumím si představit, co bych dělal, kdybych na těch penězích byl existenčně závislý,“ zakončuje Netrval svůj příběh.

Nejde jen o digitalizaci, míní vláda

CzechCrunch s odkazem na toto vyprávění kontaktoval ministerstvo práce a sociálních věcí. To na dotazy nereagovalo. Vyjádření ale poslal Úřad vlády, pod kterým je také agenda digitalizace, již má na starosti místopředseda vlády Ivan Bartoš (Piráti).

„U konkrétního zážitku na úřadu práce se jedná o kombinaci několika chyb, které spadají do rezortu ministerstva práce a sociálních věcí. Zákon o právu na digitální služby nařizuje, aby si dotčené úřady, v tomto případě úřad práce a ČSSZ, informace mezi sebou předávaly samy. Problém je, že při stavbě jejich informačních systémů nebyly dodrženy architektonické zásady definované centrálně,“ uvedla pro CzechCrunch Anna Urbanová z Odboru Kabinetu místopředsedy vlády pro digitalizaci.

Problém předávání dat řeší podle ní informační systém sdílené služby a ČSSZ ho prý používá. Problém je tak podle kabinetu potřeba řešit přímo v daných úřadech a ptát se, proč systém nevyužívají, i když jim to zákon nařizuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kabinet navíc upozorňuje, že nejde jen o nešvar samotné digitalizace, ale také o vyškolení úředníků a nastavení procesů, přičemž slibuje, že s tím vším by měla pomoci reorganizace. Od nového roku by měla být zřízena Digitální a informační agentura (DIA), která by měla mít větší pravomoci a také víc kompetentních lidí. A ti budou pomáhat se zlepšením procesů přímo na jednotlivých úřadech státní správy. „Budou to jakési akční expertní jednotky, které se budou zaměřovat na řešení konkrétních problémů,“ dodává Urbanová.

Na to, v jakém stavu je digitalizace na jednotlivých ministerstvech a úřadech v Česku, žádná analýza – alespoň na úrovni státu – není. Urbanová ale některé problémy pojmenovává. „Mnoho překážek je dědictvím předchozích vlád. Jsou důsledkem dlouhodobého podcenění aktivního a kvalitního vzdělání a metodické podpory úředníků. Je to i důsledek takzvaného resortismu. V podstatě to znamená, že každý úřad a každé ministerstvo si svá IT řešení nastavovaly samy, jednotlivé systémy pak spolu navzájem napříč úřady nemluví,“ popisuje.

Tohle všechno pak podle Kabinetu digitalizace vede k tomu, že vzniká zbytečná nutnost vyběhávat kvůli jednomu papíru dvě nebo i tři potvrzení, navzdory tomu, že správně by si úřady měly mezi sebou informace předat.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Na pandemii se nejde připravit. Objevujeme lidský rozměr byznysu, říká extrémní dobrodruh

Cédric Dumont skáče z letadel i mrakodrapů a ostatní učí překonávat strach. Ne na všechno se jde připravit, ale důležitá je naše reakce.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cedric-dumontRozhovor

Foto: Naim Chidiac / Red Bull Content Pool

Extrémní sportovec a dobrodruh Cédric Dumont

0Zobrazit komentáře

Pilotuje vlastní helikoptéru, ale v jeho případě je to jedna z těch méně adrenalinových činností. Cédric Dumont je extrémní sportovec a dobrodruh tělem i duší, za sebou má tisíce skoků z letadel či mrakodrapů a ve speciálním obleku letěl třeba nad egyptskými pyramidami. Pro strach má tedy uděláno, a byť ho sám při svých extrémních výkonech občas cítí, jde prý o zdravý stimul, který je potřeba. Právě s překonáváním strachů a dalších výzev pomáhá firmám po celém světě a v posledních letech u nich sleduje významné proměny.

„Pandemie je dobrý příklad toho, že nikdy nic nemáme úplně pod kontrolou,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Cédric Dumont, který se v příštím týdnu objeví v Praze, kde bude součástí velké konference Microsoft Envision Czech Republic & Slovakia. CzechCrunch je jejím mediálním partnerem. I na ní se budou řešit různé byznysové výzvy a podle Dumonta je aktuálně nejzajímavější, že i díky pandemii začínáme mnohem více objevovat lidský rozměr podnikání. Co to přesně znamená a na co by se teď měly firmy soustředit především?

Před dvěma lety, když vypukla pandemie, jste říkal, že máme příležitost být více vybíraví v tom, co budeme dělat. Jak vybíravý jste byl vy?
Musím říct, že jsem byl velmi vybíravý v tom, čemu se věnuji, už předtím, ale pandemie to ještě umocnila. Naučil jsem se mnoha věcem říkat ne a co nejvíce se soustředit na to, co je skutečně významné. To je ostatně důležitá otázka, kterou si musíme pokládat každý den – abychom se věnovali především tomu, co má smysl, a neustále se přizpůsobovali dané situaci.

Vy pomáháte lidem překonávat strach, motivovat je. Když vypukla pandemie, co jste si vy osobně říkal? Lze se na takovou věc vůbec připravit?
Nikdy nejsme dostatečně připraveni. Pandemie je dobrý příklad toho, že nikdy nic nemáme úplně pod kontrolou. Co však můžeme kontrolovat, a dokonce i natrénovat, je způsob, jak k některým věcem a událostem přistupujeme a jak na ně reagujeme. Říká se tomu kognitivní reframing (rámování). Jde o psychologickou techniku spočívající v tom, že nejprve identifikujeme a následně změníme způsob vnímání různých situací, zážitků, událostí, myšlenek či emocí.

Jak jste se vy osobně vyrovnal s novou situací?
Pokaždé procházíte různými fázemi, které označuji jako horskou dráhu emocí. První reakce vždy zní: proč se to děje a co s tím můžeme udělat? Pak si uvědomíte, že s tím tolik dělat nemůžete, respektive se můžete jen rozhodnout, jak na danou situaci zareagujete. Vždy, když se stane něco neočekávaného, musíte zůstat otevření jakýmkoliv změnám a přizpůsobit se.

Lidský mozek je tvořen primárně pro přežití, a tak když se dostanete do nečekaných událostí, které nemůžete kontrolovat, přepne se nejprve do módu přežití. V něm nedokážete okamžitě najít řešení a nové příležitosti. Dobrá zpráva však je, že se mozek zároveň rychle adaptuje, a byť ne nutně každý, dokážeme se tedy rychle adaptovat i my a vytvořit si vůči dané situaci větší odolnost. Říká se tomu plasticita mozku. Ve výsledku je tak většina z nás na konci dne silnější než předtím.

cedric-dumont2

Foto: Noah Bahnson / Red Bull Content Pool

Cédric Dumont při přeletu nad pyramidami v Egyptě

Do toho všeho přišla válka na Ukrajině, ekonomická a energetická krize. Mnoho lidí žije v nejistotě, neví, co bude zítra. Tam asi poučky, že se nesmí bát, nestačí, ne?
Musíme se přizpůsobit, nemáme na výběr. U firem, se kterými se bavím, vidím, jak na ně silně doléhá přetrvávající nejistota, stejně jako je ovlivňováno mentální zdraví a emocionální pohoda jednotlivých zaměstnanců. Právě práce s mentálním zdravím by teď měla být obzvlášť v korporátním prostředí prioritou, protože jen dobře mentálně připravený zvládnete v těžkých časech přežít a přizpůsobit se změnám.

Potkáváte se s podnikateli z různých sfér a pozic. Co vám v posledních měsících a letech říkají oni?
Musí se přizpůsobovat mnohem rychleji, více než dříve riskovat a ještě rychleji inovovat. Přichází úplně nový způsob vedení firem. Ty musí být mnohem více autentické a inspirativní, aby dokázaly své lidi udržet. Dostáváme se do nových výkonnostních modelů a fungování firem. V korporátním prostředí se pohybujeme v úplně novém emocionálním prostředí.

Jak s tím vším souvisí zmíněný kognitivní reframing?
První věc, kterou lidé a jejich firmy potřebují, je agilita. Musí být schopni měnit své zvyky, myšlenkové vzorce, neustále se přizpůsobovat. Další důležitá věc je převzít plnou odpovědnost. Mnoho lidí si totiž stěžuje a viní externí faktory, které přitom nemohou nijak kontrolovat. Teprve ve chvíli, kdy situaci vezmete za svou, můžete začít věci měnit a zrychlit potřebnou transformaci. Je na každém, jak v takové krizi zareaguje – zda ho paralyzuje, nebo postrčí, aby byl více kreativní, zvládl více s menšími zdroji, zefektivnil chod svého týmu. Příležitostí ke zlepšení je spoustu a platí, že silnější, respektive ti, co se nejlépe adaptují, přežijí.

Sám jste během covidu kompletně přešel do online světa. Jak jste na tom dnes?
Už opět pořádám i živé fyzické eventy. Vrátilo se létání a také firmy se začaly opět scházet ve svých kancelářích. Jsem ale připraven své fungování kdykoliv změnit, pokud to bude potřeba. Všechny mé zdroje i nástroje na to jsou připravené, takže jsem v pohodě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co jsou vaše největší poznání za poslední dobu? Je něco, co vás překvapilo?
Pozitivně mě překvapilo, že leadership se stává více lidským. Je to trochu paradoxní, ale lidský rozměr v mnoha ohledech přinesla pandemie, kdy lidé zůstávali doma a komunikovali pomocí technologií na dálku. Hodně se tím totiž začalo vstupovat do osobních životů – kolegové na videu viděli děti, kočky na stolech. Celá digitalizace udělala byznys více lidským. Musíme se proto přesunout k více autentickému a inspirativnímu leadershipu.

Nadále je třeba řešit i strategii a podobně, bez toho se v žádném prostředí neobejdeme, ale také je nutné začít dávat prioritu záležitostem, které jsme dlouho přehlíželi. Mnoho firem se teprve probírá a začíná řešit třeba mentální zdraví. Proč tu máme tolik vyhořelých zaměstnanců a proč lidé dávají výpovědi? Už jednoduše nejsou spokojení s tím, jak fungují. Na jinou debatu je, zda jinde spokojenost najdou, ale myslím, že teď skutečně objevujeme lidský rozměr podnikání. Péče o mentální zdraví a vše s ním spojené je klíčové pro udržení udržitelné motivace a vysoké energie napříč společnostmi.

Jaký máte pohled na technologie a jejich využití? Ať už při zlepšování výkonů, či překonávání strachů.
Technologie by měly být způsobem, jak si ve zmíněných oblastech pomáhat. Třeba s umělou inteligencí nebo digitalizací máme často velmi emocionální vztah. Přináší změnu, kterou ne vždy vítáme, protože se musíme učit nové věci, což vyžaduje čas, a lidé se obecně neradi mění. Musíme však přerámovat, jak technologie přijímáme, ostatně stejně nemáme na výběr. V zásadě je buď přijmeme, nebo umřeme. Musíme akceptovat způsob, jak se svět mění. Vezměme si jako příklad maloobchod. Ten se kompletně proměňuje a je v podstatě jedno, jestli je to dobře, nebo špatně, protože o tom to není. Je to věc, která se děje, a my se s ní musíme vyrovnat.

Vy se mimo jiné věnujete psychologii vysokého výkonu. Lze srovnávat svět manažerů třeba s profesionálními sportovci?
Všechny schopnosti, které využíváme v elitním prostředí, jsou v zásadě velmi dobře přenositelné do různých oblastí. Ať už jste CEO, tenista, šéfkuchař nebo hudebník, všichni v tomto ohledu používáme stejná slova, stejný narativ. Mluvíme o vysoké kvalitě, odolnosti, inovativnosti, růstu. Musíte podávat maximální výkony, i když jste pod tlakem, a to zejména v momentech, kdy je to nejvíce potřeba. To mají profesionální sportovci i špičkoví manažeři podobné. Zároveň je důležité, jak spolupracujete, jak využíváte schopnosti všech ostatních a maximalizujete potenciál svého týmu. To také platí obecně.