Digitalizace vše zjednoduší, ale účetní nevymřou. Do pěti let chceme vyrůst na miliardu korun, říká Jana Jáčová z UOL
Jana Jáčová zakládala UOL jako jednu z prvních online účetních firem na trhu v roce 2004 v podstatě náhodou. Svou kariéru předtím budovala v IT firmě, která vyvíjela například i první tuzemskou plně webovou banku. Když ji pak známý požádal, jestli by mu nedělala účetní, online přístup pro ni byl přirozený.
„Když o trhu nic nevíte, nemáte žádné bariéry,“ usmívá se Jáčová. „Počítala jsem s tím, že si jednoduše najdu nějaký software pro online účetnictví, až pak jsem zjistila, že nic takového není.“
Tehdy začínající podnikatelka si proto vyvinula vlastní řešení a byť se UOL již šestnáct let soustředí zejména na poskytování účetních služeb online, provozuje zároveň celorepublikovou síť poboček i vlastní flotilu aut, které od klientů vyzvedávají doklady. Mnoho firem totiž pořád spoléhá na papír.
„Myslela jsem si, že v dnešní době už budeme s digitalizací dál,“ přiznává zakladatelka a ředitelka UOL Jana Jáčová. „Polovinu z 80 tisíc faktur měsíčně dostáváme na papíře a ani s růstem klientů se tento poměr nemění,“ prozrazuje během videorozhovoru pro CzechCrunch.
Právě kvůli tomu Jáčová v posledních letech investuje do budování pobočkové sítě v každém krajském městě Česka a Slovenska, protože chce být svým klientům fyzicky nablízku. A když mluví o digitalizaci účetnictví, její názory jsou často úplně opačné, než by člověk od průkopnice online řešení čekal.
Pětačtyřicetiletá podnikatelka totiž věří, že navzdory trendu digitalizace účetnictví budou samotní účetní pořád nezbytní a počítače nebo umělá inteligence je nikdy plně nenahradí, jen transformuje způsob jejich práce. Proto se také při některých nových projektech a startupech, které mluví o tom, jak díky vytěžování PDF faktur nahradí účetní, jen usmívá.
Jedním z jejích osobních úkolů je proto edukace trhu. „Mým cílem je ukázat, že účetní nejsou protivné čúzy,“ směje se Jáčová. „Blízkostí ke klientům se snažím obor popularizovat. I když vím, že z nich nikdy nebudou takoví fanoušci účetnictví jako já, důležité je, aby se nás lidé nebáli.“
„Vyvíjí se nové a nové aplikace na skenování dokladů, to ale není digitalizace účetnictví.“
I když Jana Jáčová před založením UOL účetní nebyla, v oboru se pohybuje už šestnáct let. A rovnou přiznává, že i oni ve firmě do velké míry spoléhají na digitalizaci jednotlivých procesů, jenže jde o něco úplně jiného, než o čem často mluví účetní startupy.
„S názorovou vlnou vytěžování dat z PDF dokumentů, že to je elektronizace účetnictví a že se všechno bude dělat samo, souhlasit nedokážu,“ říká Jáčová. „Myslím si, že cesta vytěžování dokumentů je lichá. I my pracujeme na umělé inteligenci, ale ne na vytěžování dat, to děláme ručně.“
Rovnou vyjmenovává i důvody, proč tomu tak je. V UOL měsíčně zpracují přibližně 80 tisíc dokladů, tedy jeden milion ročně, přičemž vytěžení dat jednoho z nich člověkem vyjde na pět korun. Automatizovaná řešení nabízená na trhu jsou dražší a navzdory technologickému pokroku nedokážou fungovat na sto procent. Další možnost, tedy vývoj interního softwaru, který by lidi v procesu nahradil, by firmu vyšel na 15 milionů korun, což by znamenalo navrácení investice za čtyři až pět let.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.