Digitální recepční, chytré brýle i hlídání ještěrek. Miliardová firma pomáhá v obchodech i na letišti
Technologie někdy brzdí jen legislativa, říká česká společnost M2C. Ve svém portfoliu má eRecepční i systém pro rozpoznání nálady zákazníka.
Přestože se s Filipem Ryšavým bavím o brýlích, připevňuji si na hlavu zařízení tak trochu jako čelenku, která má na jedné straně připevněnou malou obrazovku. Podle pokynů si ji nastavuji na úroveň tváře, aby mi nebránila ve výhledu. Člověk do ní kouká vlastně jen jedním okem. Když se spustí, člověk vidí hlavní menu a kromě očekávatelných možností typu „nastavení“ nebo „soubory“ si jde vybrat třeba hru připomínající skládání kostiček Tetris – a to pohybem hlavy doleva nebo doprava. Další pozornost lidí okolo jednoznačně připoutá skutečnost, že na tyhle brýle člověk mluví. „Hovor,“ říkám nahlas, ozve se veselá znělka a zařízení mě propojí s kolegou.
Ale vůbec nejvíc pozornosti asi připoutá skutečnost, že některé pokyny jsou tu anglicky, ale je třeba je číst „česky“. „Vork-spa-ce,“ snažím se klást důraz na každou slabiku tak, jako když se učí číst děti. Podaří se mi to až napotřetí.
„Lidé si na to musejí zvyknout,“ potvrzuje Filip Ryšavý, ředitel technologické části společnosti M2C. „Když s nimi byl jeden z kolegů na výjezdu poprvé v jedné továrně, trochu se styděl. Zvlášť s tím, když si pro sebe člověk říká hlasové povely. Taky se okolo něj seběhli zaměstnanci a řešili, co dělá,“ usmívá se.
Dělal technologickou revizi. S brýlemi si může obraz nahrát a mít ho později kdykoliv k dispozici. Cílem je vedle takového použití nabídnout zařízení místo odborných profesí, tedy specialistů, kteří by tak museli jezdit po republice relativně nevyužití a především relativně za draho.
Představte si správce budovy, jak hledí do brýlí i vedle nich zároveň a poslouchá návod specialisty sedícího na správcovském centru třeba i stovky kilometrů od něj. Oba vidí totéž. Specialista mu může pomoct s nastavením rozbitého zařízení, poslat návod v PDF nebo „vyfotit“ a na obrazu zakroužkovat třeba to, jaké tlačítko kde má zmáčknout.
Jinde stačí procházet budovou a nahrávat, co člověk vidí: firma tak zajistí zákazníkem objednanou revizi. A záznamy jde využít třeba i pro školení dalších zaměstnanců. Takhle už se brýle podívaly do Brna, Ostravy nebo i na Slovensko, u prvních zákazníků jsou nastálo, jinde je vozí na obhlídky zaměstnanci M2C, takže se teoreticky můžou dostat ke stovkám klientů firmy. Hlavně kvůli času a tomu, že místo tří nebo čtyř specialistů stačí prostě jeden.
Brýle i software firma nakoupila. S tím, jak je využít pro svůj obor – tedy komplexní správu budov, údržbu i zabezpečení – ale přišli právě ve zdejších kancelářích. Zkouší je rok a zhruba čtyři měsíce je firma zákazníkům nabízí především jako součást facility managementu. Zatím tvoří prakticky neznatelnou část jejích příjmů a dlouho to tak zřejmě bude.
Celková čísla ale neznatelná nejsou. Loni tržby firmy přesáhly tři miliardy korun. To znamená proti předchozímu roku nárůst o víc než miliardu. Zisk před zdaněním se přiblížil 312 milionům korun. Technologická součást firmy tu tvoří významný podíl obratu, dodává Ryšavý.
Kam má smysl vystavit zboží
S Ryšavým se scházíme v kancelářích M2C prošpikovaných obrazovkami. Na jedné běží smyčka kamerového záznamu ulice, aby bylo vidět, jak neuronové sítě dokážou číst dění na ní. Označují tu zaparkovaná auta, heatmapy těch, které projedou, na straně naskakuje jejich počet v jednom i druhém směru, jinde počet chodců, kteří projdou po přechodu. Při jízdě do jedné z ulic označení auta přeblikne na červené ohraničení.
„Nastavili jsme to místo, jako že je jednosměrka. To používáme ve výrobních halách, aby podle pravidel jezdily třeba ještěrky a nesrazily se,“ vysvětluje. Software je postavený na neuronových sítích a poznává, co se děje na místě zabíraném kamerou. „Máme z toho obrovské množství dat, podle kterých pak lze provést adekvátní změny,“ popisuje.