Digitální svět je v krizi motorem toho skutečného. Jak by dnes vypadal váš den, kdyby neexistoval internet?

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Internet nám pomáhá přečkat pandemii

0Zobrazit komentáře

Ráno vstanete, nasnídáte se, zapnete si televizi a máte pocit, že se svět hroutí. Nemůžete do práce, ekonomika stojí a vy pro jistotu už pár týdnů chodíte jen na nákup a domů. Máte málo zábavy, minimum informací, nevíte, kolik je případů ve vašem městě, a jen sledujete, jak televize a rádio hlásí nová, přibývající čísla nakažených. Zkuste se na chvíli sami zamyslet, jak by váš dnešní den vypadal bez přístupu k internetu.

Pro západní vyspělé společnosti je to nejspíš těžko představitelné. Pandemii tohoto rozsahu lidstvo nezažilo sto let, mezitím se ale objevily obrovské technologické pokroky a pomyslnou třešničkou na dortu bylo, když v roce 2016 Organizace spojených národů prohlásila přístup k internetu za základní lidské právo.

O tom, že je internet v době krize naprosto klíčovým prostředím, svědčí i data Světového ekonomické fóra. Ta říkají, že v některých částech světa se zvýšil průtok dat o 50 %.

infopandemic1

Koronavirovou pandemii můžeme sledovat odkudkoliv

Koronavirová pandemie je v digitálním světě docela prazvláštní úkaz. Jako jedna z mála věcí, na kterou dnes a denně narážíme, to není něco, co bychom si automaticky spojili s internetem. Nicméně fakt, že internet k dispozici máme, z této krize dělá úplně odlišnou záležitost.

Internet jako stimul ekonomiky i vzdělávání

„Jako planeta máme kliku, že jsme si stihli vymyslet alternativní svět, digitální platformu jménem internet,“ argumentoval v rozhovoru pro DVTV ekonom Tomáš Sedláček s tím, že pandemie urychluje civilizační proces, kdy se zbavujeme závislosti na fyzickém světě.

Továrny, hoteliéři, restauratéři, aerolinky, kina, divadla a mnozí drobní podnikatelé závislí na přímém kontaktu s lidmi budou na krizi nevyhnutelně tratit. Někteří budou krachovat. Někteří ale najdou v krizi příležitost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Organizace ve službách, které doteď ani neuvažovaly o online fungování, toho najednou jsou schopny a nějakým zázrakem fungují. Online jsou i kina a koncerty. Dokonce i notoricky zastaralý vládní aparát přešel z velké části na jednání pomocí videokonferencí.

„Internet je zárukou toho, že se ekonomika úplně nezastaví.“

Příkladů je nespočet. Když jsem se ptal příbuzných, kteří pracují z domova poprvé, tak najednou zjišťují, že online porady mohou být řádově produktivnější než tříhodinové meetingy jednou za týden v padesáti lidech.

Internet je zárukou toho, že se ekonomika úplně nezastaví, a to ani v odvětvích, co na něm přímo nestojí. Navíc všichni od provozovatelů internetového připojení, sociálních sítí (snad kromě LinkedInu), streamovacích platforem až po služby jako Rohlik.cz nebo Alza.cz téměř nevyhnutelně na krizi získají a digitální svět se na nějaký čas skutečně stane hlavním motorem světové ekonomiky.

zoom-meeting

Foto: Zoom

Víc než kdykoliv jindy jsou potřeba aplikace na videokonference jako je Zoom

Stejně tak se ale digitální svět stane motorem pro světové vzdělávání. Jen v Česku nemohou do škol statisíce studentů a učitelů, a tak téměř všichni byli nuceni ze dne na den přistoupit na online výuku, ať už opět v podobě videokonferencí nebo alespoň přednahraných videí.

„Umím si představit, že až tohle celé pomine, tak některé školy zjistí, že mohou udělat prezenční výuku jen 3 až 4 dny v týdnu,“ předvídal v rozhovoru pro CzechCrunch Ondřej Kania, majitel několika středních škol. Ačkoliv vidí velký benefit v kontaktní výuce, na apríla už vtipkoval, že jeho školy se rozhodly opustit kamenné budovy úplně.

O všemožných službách s online kurzy jako Skillshare nebo MasterClass netřeba mluvit – i pro ty se objevuje v současné době velká příležitost.

jiri-hlavenka-boxed

Přečtěte si takéInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch PodcastuInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch Podcastu

Nezapomínejme ani na čistě zdravotní benefity. Nebýt služeb online hovorů a chatů, které v současné době používá víc lidí než kdykoliv v historii, tak by všichni, kteří aktuálně pracují z domova, museli do práce.

Buď by se ekonomika skutečně zastavila na 100 procent, nebo bychom denně každý místo jednotek potkali desítky až stovky lidí. Kampaně jako #stayhome nebo #rouškyvšem by nikdy nenabraly na síle a takzvaný social distancing by byl v širším spektru de facto neproveditelný.

Mediální jednota a zprávy bez příběhů

Zkuste si sami pro sebe říct, jaké procento informací aktuálně konzumujete z internetových zpravodajských portálů a sociálních sítí. Kdyby se podobná pandemie stala jen před třiceti lety, byli bychom všichni odkázáni čistě na masová média, rádio a televizi. To rozhodně nemusí být nutně špatně, naopak, jak už jsem argumentoval v předchozím komentáři, je více než kdy jindy potřeba, abychom se neuzavírali do individuálních informačních bublin.

Na druhou stranu je ale faktem, že zejména zpravodajské servery mnoha jiným tématům prostor nedávají – není k tomu důvod. Ale pokud by člověk měl konzumovat informace pouze z hlavních zpravodajských kanálů v zemi, snadno by díky tomu nabyl dojmu, že svět je v naprostém rozkladu.

„Zkuste si zrekapitulovat, kolik příběhů zdravotníků jste na internetu přečetli.“

Internet a sociální sítě dovolují najít na samotnou pandemii nové perspektivy, ale především najít i zcela jiná témata, kterým se věnovat. Tenhle luxus vám většinou masová média v těchto dnech nenabídnou, protože se zkrátka a dobře musí věnovat tomu nejdůležitějšímu.

Zkuste si zrekapitulovat, kolik příběhů zdravotníků nebo nemocných jste na internetu přečetli. Díky tomu, že máme takovou možnost, je z krize něco víc než prostá statistika.

info3

Přečtěte si takéTeď už jde o zdraví aneb proč se v době koronavirové nespoléhat jen na svou informační bublinuTeď už jde o zdraví aneb proč se v době koronavirové nespoléhat jen na svou informační bublinu

Sociální sítě mohou mít i pozitivní vliv na naše psychické zdraví, což je nezanedbatelná oblast v době izolace. Kromě toho, že nám dodávají dávky hormonů vedoucích k pocitům spokojenosti, tak nabízejí spoustu příležitostí k odlehčení situace, ať už prostřednictvím virálních memů nebo hudebních skladeb o koronaviru.

Na druhou stranu je třeba si ale přiznat, že bez nich bychom se nejspíš nemuseli potýkat ve velké míře s dezinformacemi o pandemii, které v informačním prostoru nezřídka jsou.

Vzájemná solidarita a data pomáhají

Internet stimuluje i vzájemnou pomoc v době krize. Kolik ze současných iniciativ na boj s koronavirem by bez internetu nejspíš nevzniklo? Složili by Češi už na více než třicet milionů korun na sbírky spojené s pandemií? Myslím, že na tyto otázky známe odpověď. Díky tomu, že jsme bohatá společnost, si takovou solidaritu můžeme dovolit.

„Kdyby se toto stalo před 100 lety, lidé by byli nesolidární a ty na okraji společnosti by nechali zemřít hlady. To je dneska naprosto nepředstavitelné,“ odkazoval na bohatou společnost Sedláček v DVTV.

Mezilidská solidarita se opravdu ukázala ve svém nejlepším. Kdyby nebyl internet, měli byste vůbec svoji roušku? Získali jste ji od známého, který je nabízel přes Facebook, nebo jste si rovnou na Alze koupili šicí stroj a vyrábíte si je sami? Alza, Mall a další e-shopy skutečně zaznamenaly výrazný nárůst v počtu prodaných šicích strojů. Opět, ještě docela před nedávnem by toto nebylo možné.

infopandemic3

Bez internetu bychom pravděpodobně neměli ani tak detailní informace

Solidarita se neprojevuje pouze mezi jednotlivci. Jen v Česku už jsou alespoň desítky příkladů firem, které se rozhodly pomoci obecnému zájmu, ať už s výrobou léků, roušek, respirátorů nebo ochranných štítů pro lékárníky.

Velkou otázkou také bude, jakou roli v potlačení pandemie budou mít data technologických firem. Mapy.cz například spustily funkci, která poví, že jste možná přišli do kontaktu s nakaženou osobou. Google zase zveřejnil data o tom, jak se lidé pohybují (tedy spíše nepohybují) ve městech.

Shrnuto podtrženo, i s tím, jaké všechny hrůzy tato krize přináší, můžeme být opravdu rádi. Rádi za to, že žijeme ve vyspělé společnosti v roce 2020, která je lépe než kdy předtím vybavena na to, aby se s pandemií poprala. A to i díky nemalého přínosu moderních technologií.

Nejsou tu jen Slack a Teams. Ve firmě komunikujeme přes Facebook Workplace, píše Martin Navrátil z Bistro Social

Facebook Workplace je komunikační nástroj pro firmy

0Zobrazit komentáře

Současné podmínky karantény jsou velkou zatěžkávací zkouškou pro všechny. Základem pro pokračování v operativě firem je a bude funkční komunikace. Provoz firmy kompletně online jsme si poprvé vyzkoušeli i my v Bistro Social a k „hladkému“ chodu nám značně pomáhá Workplace od Facebooku. Jak jsme se k němu dostali a jak může pomoci i vám?

Na jaře 2017 jsme v Bistru začali testovat nový nástroj. Po Basecampu, Trellu a Slacku přišel na řadu Workplace z dílny Facebooku. Proč jsme chtěli zkusit něco nového? Jsme social media agentura, takže máme k řešením od Facebooku blízko. Dnes jsou to skoro tři roky, co se z Workplace stal náš primární kolaborativní nástroj.

Jelikož jsme už měli s tímto nástrojem zkušenosti, obrátil se na nás náš partner Heineken. Ten se chystal Workplace integrovat jako svůj celosvětový nástroj pro interní komunikaci firmy a my jsme se toho společně mnoho naučili. Na následující řádcích vám popíšu, proč se nemusíte Workplace od Facebooku bát a jaké jsou jeho největší výhody i nevýhody.

***

Umí ho používat každý

Na začátku hraje nejdůležitější roli intuitivní uživatelské rozhraní. To je záměrně velmi podobné Facebooku. Obdoba ale u UX začíná i končí. Nečekejte žádné „chytré“ propojení. Facebook jako provozovatel obou platforem silně akcentuje oddělení soukromé a pracovní roviny.

martin-navratil-bistro-digital1

Foto: Bistro Social

O zkušenostech s Facebook Workplace píše Martin Navrátil z Bistro Social

Vaše osobní aktivita, informace a konverzace se neprotnou s tou pracovní. Uživatel nemusí mít ani účet na Facebooku, aby mohl fungovat v rámci Workplacu. To vnímáme jako jeden z faktorů, které stojí za úspěšným růstem platformy Workplace v korporátním segmentu (v říjnu 2019 dosáhl projekt na 3 miliony platících uživatelů).

Facebook každopádně postavil platformu Workplace na stejných základech jako největší sociální síť světa. Díky tomu každý, kdo se někdy setkal s Facebookem, intuitivně pochopí, jak s Workplace pracovat. Nenastává tu tak frustrace z nového nástroje a neznámého ovládání, jako tomu může být u jiných nově implementovaných služeb.

O firemní data se bát nemusíte

Víme, že Facebook v poslední době čelil problémům s uživatelskými daty, napojení pochybného softwaru třetích stran a obavám o soukromí uživatelů. Jak se k tomu staví Workplace?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve světě korporátních nástrojů si Workplace staví samostatný brand. Od začátku na projektu podle jeho představitelů pracuje dedikovaný tým, který se nezapojuje do jiných aktivit Facebooku. Logicky čelí otázkám ohledně bezpečnosti a zneužití poměrně často.

Asi nejzásadnějším krokem bylo odpojení od mateřské domény Facebook.com a založení dedikované Workplace.com. O tranzici byl jako první informován největší klient Walmart. Stalo se tak v den úniku dat na Facebooku. Společnost oddělení domén oficiálně komentovala jako vývoj samostatného brandu, ale spekuluje se, že šlo do jisté míry i o bezpečnostní opatření a uklidnění korporátního segmentu.

facebook-workplace2

Foto: Facebook

Facebook Workplace se velmi podobá sociální síti Facebook

Mezi další dlouhodobé klienty, kteří platformě důvěřují, patří řada globálních gigantů. Jedná se o firmy jako Nestlé, Starbucks, Makro, Spotify, Air Asia nebo již zmíněný Heineken.

Hlavní funkce jsou zdarma

Co vaší firmě Workplace nabídne? Začněme s náklady. Podobně jako někteří konkurenti je Workplace postaven na tzv. freemium modelu. Základní verze je zdarma, ale i tak nabízí poměrně rozsáhlé portfolio služeb a nástrojů. V nabídce je dále „pokročilý“ režim, který stojí 4 dolary za uživatele, a nejrobustnější model je „enterprise“ za 8 dolarů.

Klíčový benefit obou placených verzí je pokročilejší administrativní správa, analytické nástroje, otevřené API a technologické vychytávky jako integrace chatbotů nebo tzv. safety check.

Největším důvodem pro zapnutí placené verze je určitě integrace aplikací a nástrojů třetích stran. Od úložišť jako Dropbox, OneDrive nebo Google Drive přes ověřování identity prostřednictvím aplikací Okta a OneLogin až po entreprise software jako ADP, SmartSheet, ServiceNow a Netskope.

donio-tym-top

Přečtěte si takéNárod sobě. Donio chtělo letos vybrat 20 milionů korun, nakonec Češi poslali na dobrou věc jen za 14 dní už 30 milionůNárod sobě. Donio chtělo letos vybrat 20 milionů korun, nakonec Češi poslali na dobrou věc jen za 14 dní už 30 milionů

V Bistru jsme testovali 90 dní pokročilou verzi a po návratu na základní se necítíme ochuzeni. Nejdůležitějšími funkcemi je pro nás týmový chat, hromadné videohovory a projektové skupiny. Workplace chat předběhl Messenger a nabízí i desktopovou aplikaci (pro Mac i Windows), která doplňuje mobilní aplikace a rozhraní v prohlížeči.

V době karantény jsme udělali zátěžový test skupinového hovoru a týmový status vykopli ve 23 lidech a vše šlo hladce. Někdo se připojil přes mobil, část týmu přes prohlížeč a já prostřednictvím desktopové aplikace.

facebook-workplace3

Foto: Facebook

Facebook Workplace nabízí pro komunikaci chat i video

V současnosti jsou pro naši práci klíčové tzv. „projekty“, které by mohly najít paralelu ve facebookových skupinách. Slouží prakticky ke všemu od řízení tvorby klientského obsahu až po interní debaty nad rozvojem našeho webu nebo příštího teambuildingu (snad nejen virtuálního).

Projekty mají svou nástěnku, souborovou strukturu, notifikace a přehledy pro členy. Snadno se dá nastavit úroveň soukromí, takže máme projekty uzavřené i dostupné pro všechny.

Nejde jen o komunikaci

A jak si Workplace stojí vůči konkurenčním řešením? Z vlastní zkušenosti můžeme říct, že pro řízení komplexnějších projektů nenabízí tak robustní řešení jako třeba Trello nebo Basecamp.

Budu upřímný. Pokud tento text čte projektový manažer, account director nebo kdokoli, kdo řídí komplexní projekty napříč několika týmy, může narazit na limity funkcionalit a customizace. Na druhou stranu přichází s bohatším rozhraním než Teams či Slack, které jsou primárně postaveny na chatovacím modulu.

facebook-workplace4

Facebook Workplace

U některých projektů nicméně využíváme paralelně i Microsoft Teams, a tak můžeme zhodnotit, že největší rozdíl spočívá právě na komplexnějším UX mobilní i desktopové verze Workplace. Pro co největší analogii je Workplace jako Facebook. Velké množství skupin, diskuzí, sdílení obsahu, tvorba a zpětná vazba k obsahu. Workplace chat je nejlépe přirovnán k Messengeru. Chaty, hovory, video, posílání souborů, integrace chatbotů. V tomto kontextu se Teams spíše blíží Workplace chatu než Workplacu samotnému.

Zástupci Workplacu tvrdí, že další konkurent Slack má svou expanzi postavenou na růstu z týmu na tým v rámci jedné organizace. Workplace bývá nejčastěji nasazován jako celofiremní řešení. Tak to bylo rovněž i v Heinekenu.

Jak využívá Workplace nadnárodní korporace?

V Heinekenu měli vizi o nahrazení monofunkčních komunikačních nástrojů, jejichž množství postupně narůstalo. Interní komunikace fungovala především prostřednictvím e-mailu, k videohovorům sloužil Skype a zbytek fungoval ne zcela konzistentně napříč odděleními a trhy.

money-maker-hedge-x1200-1

Přečtěte si takéNevsadit na Nvidii? Je to mozek celé AI revoluce, říkají investořiNevsadit na Nvidii? Jako minout železnici v 19. století, je to mozek AI revoluce, říkají investoři

Plán byl ambiciózní. Nahradit většinu nástrojů jedním a zapojit do něj 80 000 zaměstnanců v 70 zemích světa. Český Heineken byl na spuštění připraven na podzim 2017, kdy se k novému nástroji začali zaměstnanci přihlašovat.

A jak to dnes funguje v praxi? „Platforma komunikačně umožňuje přiblížit jednotlivá oddělení Heinekenu od výroby až po marketing či finance napříč celým světem. Sdílíme novinky, pracovní tipy, rady, zkušenosti, doporučení. Chceme lidi sbližovat pracovně i neformálně a díky platformě Facebook Workplace má naše komunikace široký záběr, je pestrá, rychlá, nenucená a hlavně baví,“ dodává Michaela Ďurišová z Heinekenu, se kterou projekt rozvíjíme společně dál.