Díky českému startupu může i malý e-shop čelit Alze. Jeho umělá inteligence řeší zásoby i prodej

Inventoro radší e-shopům, jaké mají mít zásoby, aby se jim vyplatily, ale zároveň aby měly co prodávat. Nyní získává už druhou investici.

Iva BrejlováIva Brejlová

Inventoro

Foto: Inventoro

Tomáš Formánek s investorem Přemyslem Rubešem a další zakladatelé Inventoro

0Zobrazit komentáře

Stálo to 67 podpisů u notáře a sklidilo obrovskou radost na obou stranách. Český startup Inventoro, který s daty, matematickými modely i umělou inteligencí dopočítává e-shopům ideální stav zásob a předpovídá prodeje zboží, si vyhlédl fond Presto Ventures. Investoři mladé firmě posílají téměř 20 milionů korun za 14procentní podíl ve společnosti. Peníze mají jít na další expanzi, ale i na nové produkty.

Vznikli 14 dní před prvním lockdownem. V průběhu pandemie stvořili první verzi produktu a zřejmě se trefili do správné doby: při rozvoji online nakupování obchody často zápasily s dostupností zboží. Jenže když si ho pořídily příliš mnoho, skladování firmám vázalo peníze, které by mohly uplatnit jinde. Záměr, který proto projekt Inventoro hned v úvodu hlásil, zněl jasně – umožnit malým firmám čelit třeba Amazonu, Mallu nebo Alze. A to s dovětkem, že diverzita pomáhá zákazníkům i trhu. Jenže bez pomoci IT to menším hráčům tak dobře nejde.

Inventoro začalo jako interní projekt e-commerce holdingu Patero. A za ním stojí pětice kamarádů Tomáš Formánek, David Svatoš, Martin Kment, Jan Jirovec a Marek Šucha. Fond Presto Ventures, který nyní do Inventora posílá téměř 20 milionů korun, už má navíc v oblasti optimalizace dodavatelského řetězce několik investic.

Některé z nich navíc právě společně s Tomášem Formánkem a jeho partnery, kteří společně vybudovali i logistickou firmu Logio a teď investují do technologických startupů. „Inventoro jsme i díky partnerství s Logiem a společným investicím sledovali už od jeho vzniku,“ popisuje Přemysl Rubeš, šéf Presto Ventures.

Presto Ventures

Presto Ventures je pražská investiční společnost, která podporuje talentované zakladatele…

„Tomáš má zkušenosti díky dlouholeté předchozí práci na řešení problémů předpovídání poptávky, skladového hospodářství a dostupnosti zboží pro velké zákazníky právě v rámci Logia. Díky tomu byl se svým týmem schopný tohle know-how zabalit do cloudového produktu, který elegantně přináší dříve nedostupné řešení i menším firmám. Kluci mají potenciál stát se v téhle kategorii světovou jedničkou. Zájem o Inventoro ze strany zákazníků a rychlý růst to zatím potvrzuje,“ říká investor.

„S Přemkem se známe osobně už dlouho. Spojuje nás mimo jiné poměrně silný příběh, který začal v roce 2016 tím, že jsme zainvestovali do českých Stories, kteří zbořili svět business intelligence a nyní jsou jeho zakladatelé také součástí Presta,“ uvádí Tomáš Formánek, šéf startupu. Dodává, že Presto pro něj byla první volba při hledání nového investora. „Již před investicí nám hodně pomohli a propojili do své sítě kontaktů a startup founderů ve svém portfoliu,“ říká.

Pro Inventoro jde už o druhou investici, tu první ve výši jednoho milionu dolarů, tedy podle tehdejšího kurzu kolem 23 milionů korun, do firmy vložil soukromý investor, který si však přeje zůstat v anonymitě. Peníze nicméně projektu poslal ještě před jeho vstupem na trh.

Ty malé my chceme

Na vypočítávání optimálního stavu zásob malým e-shopům často stačí prostě selský rozum. Při vyšších prodejích už ale něco takového není možné a právě na to Inventoro sází. „Jsme úspěšní například v Austrálii a na Novém Zélandu. Používá nás tam například společnost, která vyrábí trubky a prodává je na e-shopu. Uprostřed ničeho má najednou sklad. Jsme pro ně ideální nástroj. A my přesně takové chceme,“ říká Radim Jung, spoluzakladatel projektu.

Už před necelým rokem, tedy po prvním roce svého fungování, tu hlásili 1 100 klientů, z toho přibližně pětinu platících. To tehdy stačilo na tržby 760 tisíc korun měsíčně a firma se těšila, že se v létě překlopí do černých čísel. „Teď už jsme v provozním zisku dlouho, jedná se o pokrytí provozních nákladů. Stále ještě hodně investujeme a nehodláme brzdit,“ popisuje Jung.

inventoro

Foto: Inventoro

Rozhraní platformy Inventoro

Doplňuje, že počet klientů neroste tak radikálně jako dřív: firma trochu změnila strategii a začala se soustředit na ty o něco větší. I tak se může pochlubit dvěma tisíci klienty, stále je pětina z nich platících. „Pokud má někdo e-shop se třemi produkty, tomu ho moc nezoptimalizujeme. To až když má produktů stovky. Nicméně to je stále v kontextu Amazonu, Mallu, Alzy a mnoha dalších téměř neviditelný hráč, bez ohledu na to, že může mít obrat desítky milionů,“ dodává Jung.

Inventoro pro své fungování sbírá informace třeba z platforem Shoptet, Helios Orange nebo Pohoda a z desítek dalších externích systémů. Právě tímto směrem chce s investicí dál expandovat. Hodlá mimo jiné vybudovat i produkt pro optimalizaci slev.

Vedle toho zkouší takzvané white label řešení: takové, kdy nezdůrazňuje vlastní značku, ale dokáže se tvářit jako součást jiné firmy. „Nejde o logo nebo ego. Klidně se implementujeme do jiných systémů. Je to určitá strategie, abychom toho stihli víc za míň času,“ říká Jung.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Presto Ventures

Presto Ventures je pražská investiční společnost, která podporuje talentované zakladatele…