Díky slovenské aplikaci NaviZoo se můžete navigovat v zoo za pomoci interaktivní mapy
Orientace v zoologických zahradách může být pro návštěvníky mnohdy poměrně složitá, a to zejména z důvodu ne příliš přesných map a ukazatelů. Právě tento problém se nově rozhodl řešit slovenský projekt NaviZoo se svou stejnojmennou aplikací, která v sobě skrývá nejen interaktivní mapy a navigace, ale také plán samotné zoo včetně lokalit a popisů přítomných zvířat.
Aplikace, v níž se objevují i různé tipy na občerstvení či další dostupné atrakce, je přeložena již do 12 jazyků. Nápad na vytvoření služby vznikl z osobní zkušenosti zakladatele a CEO NaviZoo Róberta Marchevky. “Na nápad mě přivedla jedna z našich návštěv zoo, kdy jsme během prohlídky s partnerkou a dětmi stáli nad mapou a stejně nemohli některá ze zvířat najít. Chyběla mi služba pro lepší orientaci a navigace po areálu,” vysvětluje zakladatel.
Ačkoliv aplikace funguje teprve od června letošního roku, slovenský zakladatel má ambice vyrazit s ní do světa. Momentálně obsahuje navigaci všech slovenských i českých zoo, dvou v Maďarsku, vídeňské zoo Schönbrunn, Berlíně a Norimberku. Jeho cílem je prozatím rozšíření především v rámci Evropy, přičemž jednou z prvních lokalit by měla být Skandinávie, kde nyní probíhá jednání o jejím spuštění.
Podrobnější, než aplikace samotných zoologických zahrad
Přestože služba není první svého druhu, podle tvůrců neexistuje žádná, která by nabízela tolik možností. Výjimkou jsou vlastní aplikace jednotlivých zoologických zahrad, které často nabízejí kromě mapy také vzdělávací sekci o zvířatech v zoo. Tato mapa však většinou není interaktivní a neobsahuje navigaci po areálu.
“Zkoušeli jsme hledat aplikace, které jsou podobné té naší, ale žádné takové jsme nenašli. Vlastní aplikaci má několik bohatších zoologických zahrad, ty ale nenabízejí tak obsáhlé funkce jako ta naše. Často sice mají kvalitně zpracovanou edukativní složku, která návštěvníkům přináší informace a zajímavosti o zvířatech, navigace ovšem chybí,” vysvětluje Marchevka.
Sbírání dat pro tvorbu mapy
Součástí služby je pozadí aplikace, které sleduje pohyb uživatele po areálu, a na základě toho sbírá data a přenáší je do vlastní aplikace. Díky tomuto způsobu a zpětné vazbě od jednotlivých uživatelů je možné napravovat chyby, aplikaci stále vylepšovat, doplňovat další zvířata, možnosti a nové trasy.
Prvních 30 minut po stažení aplikace je uživatelům nabídnuta premium verze, která jim ukáže veškeré možnosti. Poté se mohou rozhodnout, zda si koupí placenou verzi se všemi přidanými funkcemi či zůstanou u verze normální nabízející pouze hlavní funkce, tedy mapu zoo a umístění zvířat.
„Navizoo je tvořena částečně naším týmem a částečně desítkami rozhovorů s uživateli. Všechny funkce, vylepšení, a dokonce i forma zpoplatnění vznikly na základě komunikace s našimi uživateli,” dodává Marchevka.
Zároveň však zakladatel projektu tvrdí, že jeho cílem rozhodně není přimět návštěvníky ke sledování telefonů bez pravého zážitku z návštěvy. „Naším cílem je prohloubit zážitek návštěvníků. Nesnažíme se jejich pozornost odvést od zvířat ke smartphonům, právě naopak. NaviZoo slouží jako pomůcka a spořič času,” zdůražnuje zakladatel.
Expanze do dalších zemí
Cílem tvůrců služby je nyní zmíněná xpanze do dalších evropských států, z nichž první v pořadí by měly být státy ve Skandinávii. Pro další růst je však třeba získat další peníze, proto jsou tvůrci nyní ve fázi hledání investorů. Peníze na počáteční vývoj aplikace poskytl z vlastních prostředků zakladatel NaviZoo společně s úvěrem od pojišťovny. Nedílnou součástí expanze služby je samozřejmě také budování týmu, proto se chystá nabírat nové členy.
V blízké době je v plánu rozšíření funkcí aplikace například o zasílání oznámení o atrakcích dostupných v okolních zoo či vlastní seznam zahrnující navštívená místa. Součástí blížících se inovací je také možnost nákupu vstupenek do zoologických zahrad přímo přes aplikaci. Aplikace je dostupná pro iOS i Android.
Foto: NaviZoo