Díky startupu z Brna mají na parkovištích ČEZu či Notina přednost auta, v nichž dojelo víc lidí

Řešení startupu Yedem pomáhá optimalizovat využívání parkovacích míst. Teď oznámil uzavření investičního kola.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dsc04204

Foto: Yedem

Tým startupu Yedem

0Zobrazit komentáře

Zaměstnanci jaderné elektrárny Dukovany, Kiwi.com, Notina či Productboardu parkují jinak. Díky startupu Yedem jejich parkoviště upřednostňují auta, která využívají sdílenou jízdu. To pomáhá snižovat emise skleníkových plynů i optimalizovat parkoviště – i když města bojují s nedostatkem parkovacích míst, hodně z nich bývá běžně nevyužitých. Brněnský startup teď oznámil uzavření investičního kola, přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný startup: Yedem

Kdo investuje: Czech Founders VC, Patero a JIC Ventures

Kolik a v jakém kole: Necelých 13 milionů korun v úvodním kole

Co Yedem dělá: Dodává software, díky kterému parkoviště firem upřednostňují auta, která využívají sdílenou jízdu. Nepřímo tak pomáhá snižovat emise skleníkových plynů, optimalizuje využití parkovacích míst a věří, že pomáhá budovat i vztahy mezi kolegy, kteří sdílí cestu do práce.

dsc08046kopie

Foto: Yedem

Zakladatelé startupu Yedem Matěj Ballo a Vojtěch Rujbr

Jak Yedem funguje: Díky Yedem všichni zaměstnanci vědí, zda mají parkovací místo nebo mají zůstat na home office či využít jiné druhy dopravy, jako je kolo, MHD nebo spolujízda. Systém se propojuje se závorami a kamerami, což umožňuje vstup pouze rezervovaným vozidlům a automatizuje celý proces, aniž by firmy musely utrácet za technická řešení, jako jsou parkovací čidla. Nevyužitá parkovací místa mohou být nabídnuta třetím stranám, což zvyšuje jejich příjem.

Jak to vypadá v praxi: Yedem příklad ukazuje na Jaderné elektrárně Dukovany, kde pracují tři tisíce lidí dojíždějících z okruhu třiceti kilometrů s omezenými dopravními alternativami. Elektrárna má pouze pět set parkovacích míst, což nestačí pro všechny zaměstnance. Díky Yedem se dnes v elektrárně propojí okolo pěti set lidí měsíčně, kteří sdílejí cestu do práce a za spolujízdu získávají vyhrazené parkovací místo. To vede k úspoře okolo 250 aut, která denně nevjedou do elektrárny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatelé: Matěj Ballo a Vojtěch Rujbr, kteří se potkali během studií ve francouzském Chambéry. Jejich první společný projekt byl budík založený na lokaci, aby pomohl spáčům v autobusech a vlacích nezmeškat svou zastávku. Tato aplikace má dodnes tisíce stažení po celém světě a odstartovala jejich společnou cestu.

Jak je startup velký: Aktuálně má devatenáct velkých firemních zákazníků včetně ČEZu, respektive zmíněné jaderné elektrárny Dukovany, Kiwi.com, Notina, MOLu, Productboardu či Thermo Fisher. Za poslední rok podle vyjádření vyrostl o sto procent a letos předpokládá trojnásobný růst.

dsc01536

Foto: Yedem

Aplikace Yedem

Proč je to zajímavé: „Vzrůstající tlak na odpovědnost firem vůči životnímu prostředí posouvá zájem o Yedem kupředu, stejně jako schopní zakladatelé, kteří využívají tohle momentum,“ podotýká zástupce lead investora Czech Founders VC Václav Pavlečka. „Například jen v Jaderné elektrárně Dukovany se pomocí Yedem daří snížit emise CO2 o stovky tun ročně,“ doplňuje David Svatoš za investiční skupinu Patero.

Na co startup plánuje využít investici: Klíčová je zejména expanze na trhy Polska, Maďarska a Slovenska. Dalším milníkem jsou německy mluvící země, kam Yedem vstoupí v příštím roce. Zakladatelé již rozšiřují tým, aby výhledově mohli zamířit se svým řešením i za moře. „Potenciál vidíme i na americkém a australském trhu, stejně jako v Asii a Jižní Americe. Firmy po celém světě řeší stejné problémy s dopravou a my věříme, že naše řešení je snadno přenositelné kamkoliv,“ dodává Ballo.

Vše o startupových investicích

Český startup Deepnote v datech dělá revoluci jako kdysi Excel. Kupuje amerického konkurenta

Startup Deepnote využívá pro práci s daty přes 300 tisíc uživatelů po celém světě. V dalším rozvoji mu pomůže jeho vůbec první akvizice.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jakub-jurovych-deepnote-boxed-min

Foto: Deepnote

Jakub Jurových, zakladatel startupu Deepnote

0Zobrazit komentáře

Český startup Deepnote slovenského zakladatele Jakuba Jurových vyvíjí platformu na práci s daty a klienti jej po celém světě využívají zejména na datovou analýzu, spolupráci a rychlejší tvorbu datových aplikací či umělé inteligence. V loňském roce měl podle svého vyjádření a bez bližší specifikace ztrojnásobit příjmy a nyní v rámci dalšího rozvoje oznámil svou vůbec první akvizici – za nezveřejněnou částku kupuje americkou společnost Hyperquery.

Hyperquery byl doposud přímou konkurencí Deepnotu, spojení obou firem tak má vést ke konsolidaci trhu s datovými platformami postavenými na technologii datových notebooků. Deepnote touto akvizicí získává do portfolia klientů další globální technologické společnosti, jako je Docplanner, Output, nebo výrobce ložního prádla Brooklinen.

„Cílem akvizice je konsolidace trhu a zákazníků, ne technologie ani tým Hyperquery,“ přiblížil pro CzechCrunch Jurových. Vývoj na stávající technologii americké firmy by se měl zastavit a zřejmě se rozpustí také její tým. Deepnote kupuje především klienty, leady a marketingové prostředky.

Deepnote aktuálně používá přes 300 tisíc uživatelů. Podle informací CzechCrunche jeho tržby měly loni růst meziročně několikanásobně, pořád by se přitom měly pohybovat řadově v desítkách milionů korun. Většina týmu startupu sídlí v Praze a dále se rozšiřuje. Mezi jeho klienty patří globální firmy jako SoundCloud, Ramp nebo Webflow, z českých například Shipmonk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během let již Deepnote, který CzechCrunch zařadil do výběru 25 startupů, jež se vyplatí sledovat, od investorů získal dohromady více než půl miliardy korun, naposledy začátkem roku 2022, kdy uzavřel kolo tzv. série A ve výši 440 milionů. Připojily se i jedny ze světově nejprestižnějších startupových fondů Index Ventuers a Accel.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Samotná platforma Deepnote staví na technologii tzv. datových notebooků, tedy sdílených dokumentů v cloudu, kde jsou změny viditelné v reálném čase, což také ulehčuje týmovou spolupráci. Zjednodušeně řečeno se tak dá přirovnat k aplikacím jako Google Docs či Google Sheets. K trendu využívání data notebooků se přitom přidávají i právě hráči jako Google, Microsoft nebo Amazon.

„Data notebook je to nejpřirozenější prostředí pro práci s daty. Deepnote jsme propojili s nově dostupnými modely umělé inteligence, díky čemuž je vše intuitivní a rychlé. Do práce s daty to přináší podobnou revoluci, jakou přinesl Excel do práce s tabulkami čtyřicet let zpátky. V tuto chvíli jsme nejlépe hodnocenou data notebook platformou na světě, náš cíl je ale si podmanit celou kategorii. Proto kupujeme Hyperquery,“ vysvětluje důvody akvizice Jakub Jurových.