Disney posílá na neplacenou dovolenou 100 tisíc lidí, téměř polovinu firmy. Chce tím ušetřit až půl miliardy dolarů měsíčně
„Zábavní parky zejí prázdnotou,“ psali jsme před týdnem. Disney zejména za poslední dekádu vystoupalo na vrchol zábavního průmyslu, nástup globální karantény ale zcela vyřadil zásadní část jeho byznysu. Výsledkem jsou desítky tisíc zaměstnanců na neplacených dovolených a nyní toto číslo přesáhlo 100 tisíc, téměř polovinu pracovníků firmy. Objevují se otázky, zda tento postup není příliš extrémní.
Disney kvůli zavřeným parkům a výletním lodím přišlo o více než polovinu příjmů. Rozhodlo se tak v zásadě odpovídajícímu procentu zaměstnanců od května pozastavit výplaty, přičemž jim zůstanou alespoň zdravotnické benefity. Cílem je ušetřit až půl miliardy dolarů měsíčně, aniž by muselo dojít k masivnímu propouštění. V určitém bodě se pochopitelně očekává opětovné otevření veškerých zábavních zařízení, takže ztráta velké části pracovní síly by znamenala velmi podobný problém jako ztráta příjmů.
Veřejné objekty Disneyho jako parky, obchody a výletní lodě ve Spojených státech a Evropě jsou zavřeny už pět týdnů. V minulém roce z nich přišlo necelých sedm miliard dolarů provozního zisku, téměř polovina celku. Následkem byl pokles hodnoty na akciovém trhu pod Netflix, miliardové půjčky a vygenerování celkem dvaceti miliard dolarů pro vypořádávání se s krizí. Je těžké předpokládat, jak dlouho bude trvat, návrat příjmů na původní hodnoty by nicméně mohl trvat až do příštího roku.
Zároveň se tvůrce Mickeyho Mouse musí vypořádávat s nastalými problémy ve vztazích s veřejností. Zaměstnancům na neplacené dovolené má sice až na jeden rok kompletně pokrýt zdravotní pojištění, jak ovšem zmiňují Financial Times, náhrady příjmů jsou závislé na státní podpoře. Jiné mezinárodní firmy jako L’Oréal a Total se naproti tomu zavázaly, že ve snaze odlehčit nápor na plátce daní státní podporu nevyužijí.
O tu ostatně bude ve Spojených státech velký boj, protože jen v posledních pár týdnech přišel o práci bezprecedentní počet Američanů. V posledních týdnech se hlásilo na úřadech práce přes 6 milionů lidí, což země nepamatuje. Objevily se tak argumenty, že 20 miliard dolarů, které má Disney k dispozici, by stačilo na to, aby i momentálně nepracujícím zaměstnancům zůstal stabilní měsíční příjem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPřestože se dá z byznysového hlediska vzhledem k tomu, že není známo, jak dlouho bude současná situace trvat, radikální opatření Disney pochopit, mediálnímu obrazu zábavního giganta ani jeho vztahům s veřejnosti a potažmo i jeho zaměstnanci nepomáhá fakt, že plánuje i nadále vyplatit červencovou dividendu svým akcionářům. Ta bude ve výši 1,5 miliardy dolarů, což by dokázalo pokrýt tříměsíční platy pro zmíněných 100 tisíc lidí na neplacené dovolené.
Jak informuje agentura Bloomberg, gesto tímto směrem provedl Bob Iger, který sice nedávno z čela Disneyho odešel, ale kvůli akutní krizi už je opět v sedle. Uznávaný ředitel se na dohlednou dobu zcela vzdal svého platu, přičemž jeho nástupce, nový provozní ředitel Bob Chapek, ho snížil na polovinu a o 20 až 30% se snížily také výplaty manažerů. Jenže i tady je menší háček, opět zejména ve vztahu k veřejnému obrazu.
Samotné standardní platy jsou totiž jen malou části celkových příjmů manažerských pozic. Například Iger ve formě bonusů získal v roce 2018 65,6 milionu dolarů, loni to pak bylo 47 milionů. Prémie podle všeho nebyly omezeny ani pro ostatní vysoce postavené zaměstnance společnosti, jak píší Financial Times.
Co se týče zmíněného vyplácení 1,5miliardové dividendy, teoreticky se jedná o prostředky k udržení finančního statusu firmy a její hodnoty na akciovém trhu, které by při výrazném ořezávání odměn mohly negativně ovlivnit celý její byznys. Na druhou stranu je otázkou, zda nemůže mít podobně špatný dopad vnímání veřejnosti. Na akciích to zatím příliš cítit není, od začátku dubna se drží nad 100 dolary za kus a mírně rostou.
Horší je to ale v realitě, tedy co se týče vnímání veřejnosti. S tím se zejména parky Disneyland potýkají už déle. Například v americkém městě Anaheim zejména v posledních letech stoupají náklady na život, platy však zůstávají stejné a lidé si tak často musí pronajímat jednotlivé malé pokoje, jak ve své reportáži popsali ve Vice News. Disney je v tomto ohledu jenom jednou společností z mnoha s tímto problémem, v dané oblasti je nicméně zdaleka největším zaměstnavatelem.