Diváci přestali pochybovat o své realitě. HBO po čtvrté řadě ruší někdejší sci-fi hit Westworld
Dystopický thriller o vzpouře strojů či svobodné vůli zprvu patřil k největším hitům v historii HBO. Jeho publikum se ale stále zmenšovalo.
Když Westworld, dystopické sci-fi od Jonathana Nolana a Lisy Joy, vstoupilo v roce 2016 na obrazovky, podařilo se mu dosáhnout statusu nejsledovanější první řady seriálu v historii HBO. Díky tomu se o něm také nějakou dobu uvažovalo jako o dalším velkém hitu prémiové televize, který naváže na úspěch končící Hry o trůny. S dalšími řadami ale zájem diváků opadal a HBO teď oznámilo, že Westworld se po letošní čtvrté sezóně dalšího pokračování nedočká.
Seriál divákům představil nepříliš vzdálenou budoucnost, v níž se bohatí mohou vydat do rozsáhlého zábavního parku plného extrémně pokročilých androidů stylizovaných do postav Divokého západu.
Návštěvníci s nimi mohli interagovat, jak uznali za vhodné – od společných dobrodružných výprav přes milostné a sexuální hrátky až po brutální znásilnění či vraždy. Dokonalá iluze se ale začala rychle rozpadat po tom, co androidi nabyli vědomí a rozhodli se násilně osvobodit.
První řada Westworldu si kromě vysoké sledovanosti vysloužila také mnoho chvály. Kritika i diváci ocenili zneklidňující a inteligentní dystopickou vizi budoucnosti, skvělé audiovizuální zpracování či složitou zápletku vybízející ke spekulacím a hledání vodítek. Následující řady nicméně na podobně nadšené přijetí nedokázaly navázat.
Nolan s Joy neustále přicházeli s novými scenáristickými nápady a tématy počínaje svobodou vůle nebo povahou lidské mysli a konče kapitalismem sledování. Ve druhé řadě se seriál pro mainstreamové publikum stal vypravěčsky příliš komplikovaný, pro někoho nezáživný. Třetí řada se proto pokusila opustit svět zábavních parků a vydat se do futuristické civilizace s větší mírou akce. Recenze byly stále dobré, ale sledovanost bez přestání klesala.
Letošní čtvrtou řadu mnozí považovali za velký návrat, byť se opět vydala novým a nečekaným směrem. Zvraty bylo těžké předvídat i s dobrou znalostí předchozích epizod, předkládané myšlenky se nebály zkoumat otázky lidské existence či současné společnosti a vše objímala zneklidňující atmosféra. Sledovanost se ovšem výrazně propadla – ani ne na polovinu třetí řady a jen na zlomek pozornosti, které se Westworld těšil ve svých začátcích.
Ambiciózní sci-fi varující před vlivem technologií o diváky z velké části přišlo proto, že s nimi ztratilo spojení. Mezi skupinou morálně nejednoznačných hrdinů bylo těžké najít někoho, s kým se ztotožnit. Také samotný svět seriálu byl natolik komplexní, že kdokoliv méně pozorný rychle ztratil šanci se v něm zorientovat. A nakonec i poselství o tom, jak nás ovládají neviditelné síly, byť blízké realitě, působilo příliš akademicky.