Do Česka míří sdílené zóny. Zavedou rovnoprávnost chodců, aut i cyklistů na jednom místě
Sdílená zóna má být návratem k přirozenému vnímání ulice. O tom, která lokalita získá nové dopravní uspořádání, rozhodnou obce.
Je to takový malý uliční ráj, kde jsou si všichni rovni. Veřejné prostranství, kde vedle sebe fungují chodci, cyklisté, auta i městská hromadná doprava, aniž by existoval obrubník chodníku či cyklostezka. Způsob uspořádání dopravy s názvem sdílená zóna funguje už dlouho v zahraničí a od ledna by se měl dostat i do Česka.
Sdílená zóna označuje místo ve městě, kde není vyloučen žádný způsob pozemní dopravy. To znamená, že všichni, kdo dané místo nějak využívají, jsou si v zásadě rovni. Tomu také podřizují, jak se chovají. Nový pojem v české legislativě už povolili poslanci, senátoři i prezident v novele zákona o silničním provozu, která řešila například také změnu bodového systému. Ta bude platit od Nového roku.
V zásadě se dá říct, že ve sdílené zóně není žádný způsob dopravy vyloučen. Je to podobné, jako kdyby se běžná ulice zkombinovala s pěší nebo obytnou zónou. Zatímco chodci mohou využívat celý prostor, řidiči stavebně oddělenou část. To ale neznamená, že by v místě byly chodníky a silnice. Prostor je možné oddělit například květináči nebo jiným městským mobiliářem. Auta pak mohou jet maximálně dvacet kilometrů v hodině. „Je výhodná pro ty, kdo chtějí, aby tam, kde je to možné, ulice plnily rozmanité funkce. Tedy nebyly jen silnicí pro auta či parkovišti, nebo naopak jen pěší zónou,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Ten dodává, že pravidlo je vlastně velmi jednoduché. Má tři body: Buď ohleduplný, Předvídej a buď předvídatelný a poslední Respektuj zákony fyziky a dej přednost většímu či těžšímu, tedy tramvaji. Právě tramvaj je jedinou výjimkou rovnoprávného postavení v zóně, stejně to funguje i v zahraničí. Je to podobně jako na přechodu – člověk na něm má přednost, což ale neplatí v případě, kdy jede tramvaj. Obecně si lze takový prostor představit jako pražské náměstí Republiky, které je momentálně k tomuto systému asi nejblíž, byť do určité části v současnosti nemohou auta.
Příklad vytvoření sdílené zóny v novozélandském Aucklandu:
Nový typ dopravního uspořádání plní funkci nejen dopravní, ale také odpočinkovou a obchodní. „Sdílená zóna znamená zklidnění dopravy, vzájemnou ohleduplnost a snížení rychlostního rozdílu mezi jednotlivými uživateli prostoru. Chodci, cyklisté i vozidla se prostorem pohybují na bázi takzvaného produktivního chaosu, což může na první pohled vypadat poněkud neorganizovaně, nicméně řada odborných studií konstatuje, že tento princip reálně přináší vyšší bezpečnost a zásadně snižuje počet dopravních nehod s vážnými následky. Zkušenosti z konkrétních realizací to potvrzují,“ popisuje spoluautor návrhu sdílených zón Vojtěch Novotný, který působí na Fakultě dopravní ČVUT a má také firmu poskytující konzultace ohledně mobility.
Podle něj má takový prostor řadu dalších výhod. Zaprvé podporuje chůzi a jízdu na kole, takže udržitelné způsoby dopravy s přímým pozitivním dopadem na lidské zdraví. Navíc snižuje rychlost vozidel, a tedy i hluk a vibrace z dopravy. Ve sdílené zóně je také častěji zeleň, která čistí vzduch a pomáhá s tepelným ostrovem ve městě, protože vytváří příjemné klima. Suma sumárum sdílená zóna má pozitivní vliv na kvalitu života obyvatel dané lokality.