Do Česka vstupuje estonská fintechová banka. Ve financích je ještě online prostor prázdný, věří
Inbank například slibuje půjčku výhradně online, během dvou minut a na pár kliknutí. Věří především ve financování obnovitelných zdrojů energie.
Je to čistokrevný fintech: ostatně pochází z Estonska, kde se digitální služby a online identita propisují do všech oblastí života. Umisťuje se v žebříčku nejrychleji rostoucích evropských firem FT 1000. Zatím se ale Inbank jen pomalu přelévala z Pobaltí směrem dál do Evropy. Teď si však pro svou expanzi vybrala Česko, kam chce přinést o něco víc digitálu do bankovního prostředí a zaujmout ve velmi specifickém segmentu. Zapomeňte na klasické bankovní účty, kreditky a hromady úvěrů. Inbank věří, že si klienty získá hlavně tím, že bude nabízet financování obnovitelných zdrojů energie – třeba solárních panelů na domy nebo tepelných čerpadel k nim. Online. A na pár kliků.
To by jí, spolu s dalšími půjčkami, prý mělo během tří let přinést jedno procento půjček v Česku, což odpovídá úvěrovému portfoliu v hodnotě 100 milionů eur. „Když dnes chce nová banka uspět, musí jít do takzvané niky, části trhu, která je relativně méně obsazená. To jsou u nás partneři a financování projektů, jako je například fotovoltaika. Vnímáme, že naše konkurenční výhoda v oblasti onlinu a specifických trhů je daleko silnější a je to daleko efektivnější způsob, jak banku na trh dostat,“ říká Vít Růžička.
Ředitelem české Inbank se stal poté, co celý svůj profesní život strávil ve finanční sféře. Od roku 2000 si postupně prošel Citibank, Monetou, Home Creditem a Zaplo Finance. Teď má přesto na starosti specifický projekt. „Nechceme nabízet běžné účty, respektive transakční bankovnictví. Myslíme, že v Česku je pro něj velmi konkurenční prostředí. Řekl bych, že ten trh je jeden z nejlepších v Evropě. Nevidíme ten posun, nevidíme, že bychom něčím mohli konkurovat,“ popisuje.
Vnímáme, že naše konkurenční výhoda je v oblasti onlinu.
Inbank se totiž profiluje jako plně digitální. Nebude mít jedinou pobočku a vlastně ani nebude přímo cílit na lidi, kteří o úvěr stojí. Místo toho by měli její služby nabízet obchodní partneři, především prodejci fotovoltaiky, tepelných čerpadel, ale i prodejci automobilů, elektrokol či skútrů. Nebo e-shopy, přes které chce nabízet spotřebitelské úvěry. Tedy ty, kdy si lidé půjčí třeba na ledničku nebo nábytek. Ale půjčovat bude i například na dvou či víceletý vzdělávací kurz.
Nabízí přitom hned několik variant spotřebitelských úvěrů s různými podmínkami, za některé půjčky si ve finále klienti můžou poměrně dost připlatit. Záleží na bankovním produktu.
Zatím má Inbank uzavřená jen některá partnerství. Co se týče obnovitelných zdrojů energie, startuje s firmou Columbus Energy, což je v Polsku jeden z lídrů na trhu fotovoltaiky i její instalace a aktuálně vstupuje také do Česka. Klasičtější služby si v současnosti můžete vyzkoušet na jednom z menších e-shopů a banka jedná i s dalšími partnery.