Do elektrického člunu od lidí ze SpaceX investuje i Will Smith. V Česku lze podobnému projektu rovnou dělat ředitele
Sedm milionů korun je částka, za kterou lze v loděnici sehnat poměrně slušnou jachtu. Kalifornský startup Arc ovšem za ni nabízí plavidlo podstatně menších rozměrů. Jeho člun s elektrickým pohonem si bude moci dovolit skutečně jen málokdo, i přes punc luxusu však chce Arc na trh dostat podstatně levnější plavidlo, k čemuž poslouží investice ve výši 30 milionů dolarů.
Jak víme z případu automobilky Rivian, ne každá společnost se ihned chlubí tím, na čem pracuje ve své dílně. Tuto strategii zvolila i společnost Arc, pod jejímž jménem zakladatelé Mitch Lee a bývalý inženýr společnosti SpaceX Ryan Cook až do nedávna v utajeném režimu vyvíjeli luxusní elektrický člun. Svou práci představili teprve nedávno a jak prozrazuje cenovka jejich plavidla, výsledek jejich práce nebude pro každého.
Startup za svou hračku požaduje 300 tisíc dolarů, tedy přibližně 6,8 milionu korun. Byť se tato částka může zdát vyloženě přemrštěná, podle Davida Miklase, který stojí za podobným českým projektem elektrického člunu KeelCraft, je tato částka pochopitelná. „Vzhledem ke kapacitě baterií, která je dvakrát větší než u našeho KeelCraftu, a avizovanému výkonu elektromotoru cena adekvátní je. Neočekával bych ale prodeje velkých sérií,“ odhaduje Miklas, což Arc potvrzuje.
Přestože americký startup tvrdí, že vysoká pořizovací cena je kompenzována minimálními náklady na provoz a nenáročnou údržbou lodi, výroba člunu Arc One by měla být omezenou záležitostí. Arc chce ze svého jména udělat synonymum luxusního a progresivního cestování po vodě, a tak by svůj člun rád viděl v rukou těch nejvýjimečnějších zájemců. Jeho záměrem je nabízet plavidlo například hvězdám světa showbyznysu, sportu a dalším veřejně známým osobnostem.
Zájem by podle Davida Miklase o loď být měl, je ovšem zapotřebí dotáhnout vývoj lodě do zdárného konce. „Vývoj a stavba lodi vyžaduje spoustu technických dovedností v oblasti hydrodynamiky, elektropohonů, výroby a tak podobně. Nejsložitější je postavit kvalifikovaný tým a udržet ho motivovaný a dostatečně dlouho financovaný. Ničím se to neliší od jiných startupů,“ říká Miklas.
Výjimečné vlastnosti, které plavou na vodě
Člun Arcu by měl nabídnout 800voltovou baterii o kapacitě 200 kWh, která posílá energii elektromotoru s výkonem 475 koňských sil. Na jedno nabití by mělo plavidlo vydržet až čtyři hodiny nepřetržitého provozu, přičemž jeho maximální rychlost atakuje hranici 65 km/h. Podle Arcu se jedná o hodnoty, díky kterým bude člun zcela dostačujícím partnerem na jeden den strávený na vodě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs