Do Prahy vstupuje portugalský startup, který se postará o vaše kufry, když je nemáte kde uschovat

Firma Luggit nabízí přes aplikaci lidi, kteří vám pohlídají i převezou zavazadla, než vás ubytují. Případně i po check-outu.

Iva BrejlováIva Brejlová

kufr

Foto: ConvertKit

Startup Luggit řeší problém, kde uložit kufry

0Zobrazit komentáře

Je to potřeba, která vznikla až díky sdílené ekonomice. Konkrétně ve chvíli, kdy lidé naplno začali využívat Airbnb a další alternativy hotelů. Když byl Ricardo Figueiredo manažerem právě Airbnb, musel neustále řešit opakující se naléhání hostů, aby si v ubytování mohli uložit svá zavazadla předtím, než mohli využívat samotný pokoj. Nebo poté, co se odhlásili. Vymyslel proto vlastní startup, který se o zavazadla postará třeba celý den, případně je odveze i na letiště. Praha se teď stává čtvrtým městem, kde lze službu Luggit využívat.

Zároveň je hlavní město Česka teprve druhým městem mimo domovské Portugalsko, kde Luggit působí. „Praha je pro nás atraktivní z několika důvodů. Má podobné vlastnosti jako Lisabon a Porto a jedno letiště nedaleko centra. Takové podmínky již známe, což nám umožňuje využít naše zkušenosti. Praha má také celoroční turistický ruch, to je důležité pro udržení rozvoje naší společnosti,“ říká Ricardo Figueiredo, spoluzakladatel a CEO Luggitu.

Prvním místem, kam služba do zahraničí vyrazila, se stala Vídeň. Tam působí od října loňského roku. Figueiredo přiznává, že ho tu zbrzdila pandemie a lockdown, ale hned dodává, že je služba na vzestupu díky dobrým partnerstvím. V Praze by tak rozvoj mohl být rychlejší. „Blízkost Vídně nám navíc umožňuje plynule vést oba trhy,“ představuje si.

Luggit popisuje především jako logistický podnik. Nabízí pomoc lidí, takzvaných keeperů, kteří si ve smluveném čase a na smluveném místě vyzvednou zavazadla cestovatelů. A v dohodnuté době a na dohodnutém místě jim je zase vrátí. Myšlenkou, která za tím vším stojí, je, aby se lidé po městě mohli pohybovat bez velkých kufrů a prodloužili si dovolenou ještě o zbytek dne, než se budou muset vydat na letiště. Případně přesně naopak – aby se zbavili zavazadel před tím, než je jejich ubytovací zařízení pustí do pokoje.

Firma předpokládá, že v létě v Praze obslouží víc než 500 turistů, kteří odbaví celkem dva tisíce zavazadel. „Musíme vzít v úvahu, že jsme na tomto novém trhu teprve na začátku a že zvyšující se počet služeb bude záviset na množství partnerství, které se nám podaří uzavřít,“ popisuje Figueiredo.

Covidová stopka a rychlý růst

Služba Luggit funguje od roku 2019. Loni přepravila přes 2 500 zavazadel. Za letošek je to už 1 900 a číslo dál narůstá. Příjmy se loni dostaly na 20 tisíc eur, tedy zhruba půl milionu korun, letos se ovšem podle představ Figueireda mají zvýšit rovnou čtyřikrát, a to na 90 tisíc eur. „Čísla z roku 2021 jsou poměrně malá, ale byla způsobená covidem,“ doplňuje.

V prosinci 2019 firma získala v rámci pre-seed kola investici necelých 10 milionů korun (400 tisíc eur) od firmy Portugal Ventures. To jí mělo pomoct růst, ale nakonec se peníze staly hlavně způsobem, jak překlenout lockdowny.

Příjmy společnosti podle Figueireda teď rostou každý měsíc o víc než 72 procent díky návratu cestovního ruchu a procesu internacionalizace. Loni se Luggit rozšířil do Vídně a teď se služba rozrůstá i do Barcelony. Každý měsíc stoupá i počet uživatelů platformy.

midnightdeal1

Přečtěte si takéMidnightdeal nechá hosty určit, kolik chtějí zaplatit za noc v hoteluMísto, kde si cenu noclehu určuje host. Do Česka vstupuje rezervační platforma Midnightdeal

Aby měl Luggit své zákazníky kde oslovit, propojuje se i s majiteli hotelů a dalšími poskytovateli ubytování, jako je právě Airbnb. Pokud mu dohodí cestovatele, získají z přepravovaných zavazadel provizi. Na druhé straně firma nespolupracuje s jednotlivými řidiči či osobami, ale se subjekty, které spravují flotilu řidičů, tedy dělají transfery, zájezdy nebo podobné služby. Z nich si na začátku vybere některé řidiče.

Zákazníci můžou svá zavazadla sledovat v mobilní aplikaci v reálném čase. Mají přístup k informacím o řidiči i vozidle. Keepeři zase využívají logistickou platformu, aby mohli na jedné trase provést několik svozů.

„Během nejhorších časů pandemie jsme se soustředili na výzkumné a vývojové projekty, které nám umožnily zlepšit produkt a celou zákaznickou zkušenost. Díky tomu jsme získali granty ve výši více než jeden milion eur a v prosinci 2020 nám za to Evropská komise udělila pečeť excelence,“ říká Figueiredo. Společnost očekává v prvním čtvrtletí příštího roku další investiční kolo.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina