Do rozjetého vlaku s falešnými burgery naskakují i Češi. Rostlinné maso začíná prodávat Mana
Jestli dnes něco rezonuje napříč celým gastronomickým světem, je to falešné maso. Rostlinné alternativy k masům všeho druhu nenechávají prakticky nikoho chladným, ale ať už je milujete, nebo nesnášíte, jde o neoddiskutovatelný trend, na který naskakují výrobci, fastfoody i restaurace po celém světě. A chybět u toho nechtějí ani Češi.
Burger King, KFC, McDonald’s. Jedny z největších řetězců s rychlým občerstvením na světě spojuje mnohé, ale ještě nedávno byste si asi jen stěží tipli, že by se svých restauracích mohli nabízet produkty z falešného masa, tedy takového, kvůli kterému nemusela zemřít kráva. Samozřejmě pokud se bavíme o hovězím, jakožto tradiční a hlavní součásti burgerů.
Dnes už ale vznikají rostlinné alternativy i pro ryby, kuřecí křidélka a nugety, klobásy nebo slaninu – zkrátka prakticky pro všechny druhy živočišného masa. Například potravinářský gigant Nestlé vyrábí svůj rostlinný burger ze sóji v továrně v Krupce u Teplic a brzy se k němu v Česku přidá další hráč.
S vlastním rostlinným burgerem a unikátní recepturou přichází Mana, kterou prozatím lidé znají zejména pro její funkční stravu ve formě hotového drinku nebo prášku. Jen v loňském roce prodala firma, kterou založil a řídí Jakub Krejčík, produkty za 151 milionů korun a v tom příštím chce vkročit do úplně nového segmentu.
Takzvaný ManaBurger přichází jako nutričně vyvážený rostlinný burger, který má obsahovat ideální poměr všech živin, bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny, na čemž jsou postaveny i drinky Many. Pražská firma investovala 10 milionů korun do nové výrobní linky i modernizace laboratoří a se vstupem na rychle rostoucí trh s rostlinnými náhražkami masa to myslí vážně.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsZatímco ve Spojených státech jsou nejvíce vidět například Beyond Meat, který dokázal v květnu uhranout investory a naprosto zbořit burzu, nebo Impossible Foods, v Evropě je zatím vzestup pozvolnější a zkouší to různí hráči. Například Burger King, který v USA spolupracuje právě s Impossible Foods, se v Evropě spojil s nizozemským výrobcem Vegetarian Butcher a od příštího roku chce být vidět i Mana.
Ta svůj rostlinný burger plánuje napřímo prodávat jak koncovým zákazníkům, pro něž ve svém e-shopu spustila pro Česko, Německo i Spojené státy předobjednávky, tak zároveň v běžných řetězcích a ke spolupráci bude vyhledávat i vybrané restaurace. První dodávky Jakub Krejčík plánuje v Evropě na březen příštího roku.
V souboji tzv. falešných, respektive nemasových burgerů je pro zákazníky často klíčové zejména složení. Mana sází na vysoký obsah proteinů a směs pěti rostlinných bílkovin (hrachová, rýžová, konopná, mungová a řasová), nechybí vysoký obsah vlákniny a také tuky Omega-3 z mořských řas. V ManaBurgeru se nachází i řasový, kokosový nebo lněný olej a přírodní barviva z červené řepy a červené papriky.
Aby pak dokázala samotná placka imitovat živočišné maso i svým vzhledem, přidává do ní Mana karamel, který ji po tepelné úpravě dodá tmavší barevné tóny. Obecně však Jakub Krejčík nechce cílit na ty, kteří maso vůbec nejedí, ale především nabídnout alternativu masožravcům, jež ho chtějí z různých důvodů omezit.
„Nejedná se o potravinu zaměřenou na vegany. Naopak. Chceme nabídnout alternativu všem, kteří mají rádi maso a hovězí burgery, ale chtějí si dopřát zdravé jídlo, které je nutričně plnohodnotné a jehož výroba je výrazně šetrnější k životnímu prostředí,” říká šéf Many, který počítá s tím, že letos jeho firma utrží zhruba 200 milionů korun.
V příštím roce počítá s dalším růstem a pomoci má právě i nový ManaBurger. Krejčík zatím nechce předpovídat, kolik by mohl horké nemasové novinky v příštím roce prodat, ale chce s ní uspět i na americkém trhu, kde Mana na podzim otevřela svou druhou zahraniční pobočku. Aktuálně je v předprodeji ManaBurger nabízen za 60 korun za jednu porci, což znamená 461 korun za kilogram, s tím, že by měl dorazit v březnu.