Do školy, do práce i na letiště. Český carsharing Car4Way loni využilo dvakrát více zákazníků

car4way

Foto: Car4Way

Flotila firmy stojí především na vozech značky Škoda

0Zobrazit komentáře

Carsharingových firem dnes v českých městech najdeme několik, přičemž vůbec nejvíce jich operuje v ulicích Prahy a Brna. To platí i o společnosti Car4Way, která na českém trhu působí od roku 2014. Tehdy flotila společnosti spadající pod Louda Holding Pavla Loudy nabízela dvanáct vozů. O téměř deset let později jich jezdí v barvách společnosti přes tisíc a uživatelská základna se pohybuje v řádu desítek tisíc zákazníků.

Carsharing je stále oblíbenější formou řešení mobility. V porovnání s vlastněním vozu se často jedná o ekonomičtější a mnohdy i pohodlnější cestu, jak mít vždy po ruce automobil, který vás odveze na potřebné místo, aniž by bylo nutné stavět garáž a platit poplatky za pojistky a povinné ručení. Proto se portfolio zákazníků carsharingových služeb rok od roku rozšiřuje, a to jak počtem, tak i pestrostí klientů.

V případě carsharingové společnosti Car4Way se jen za minulý rok rozrostly řady zákazníků o sto procent. „To se pozitivně projevilo i na využití našich vozů, kdy jeden vůz Car4Way v roce 2021 nahradil pět soukromě vlastněných. Velkou měrou k nárůstu uživatelů přispělo, když jsme před prázdninami zprovoznili odemykání mobilem,“ vysvětluje Josef Ciglanský, marketingový manažer firmy, která díky tomuto růstu navýšila svůj obrat v meziročním porovnání o polovinu.

car4way1

Foto: Car4Way

Obliba Car4Way narostla díky možnosti otevírat a zavírat vůz telefonem

Mezi nejčastější klientelu carsharingové společnosti patří spíše mladší řidiči mezi 18 a 44 lety. V minulém roce se Car4Way podařilo výrazně posílit zejména u studentů vysokých škol. Podle Ciglanského však mezi časté klienty Car4Way patří i zaměstnanci velkých korporací či živnostníci, kteří vozový park využívají nejčastěji k cestám z a do práce, na nákupy, případně k víkendovým výletům po celé České republice.

I proto se Car4Way snaží držet v nabídce dostatečně pestrou modelovou paletu, aby si mohl vybrat každý dle svých aktuálních potřeb. Portfolio startuje na modelu Fabia a přes Scalu a Octavii se dostává až ke Karoqu či užitkovějšímu Volkswagenu Caddy, který je vhodný pro převážení objemnějšího nákladu a je oblíbený především u živnostníků vykonávajících řemeslo. Společnost nyní plánuje postupně přidávat i další modely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nemělo by se přitom jednat jen o vozy značky Škoda, kterou Auto Louda zastupuje v rámci 14 dealerství po celé České republice. Kdo se však těší na velká SUV jako Kodiaq či elektrický Enyaq, bohužel u Car4Way příliš nepochodí. Jak Ciglanský vysvětluje, po vozech této velikosti není u zákazníků dostatečná poptávka, což si společnost již dříve ověřila právě na Kodiaqu a prozatím neplánuje ani nasazení elektromobilů.

„V carsharingu s ohledem na pohodlí našich uživatelů, co nejkratší dobu strávenou doplňováním pohonných hmot a dostupnost čerpacích stanic budeme v nejbližší době pokračovat s klasickými automobily, které plní nejnovější emisní normy EURO 6. V klasické autopůjčovně uvažujeme o rozšíření flotily o další elektrické volkswageny,“ vysvětluje Ciglanský.

Vlastní flek na letišti

Samotné zapůjčení vozu je relativně jednoduché. Zákazník v mobilní aplikaci provede online rezervaci a zároveň s její pomocí může vůz odemknout. Po výběru vozu a provedení rezervace má 30 minut na to, aby se k vozidlu přesunul. Následně může vůz využívat bez omezení, a to i mimo Prahu či Brno.

Vrácení vozu však musí proběhnout v těchto městech, přičemž parkovat lze zcela zdarma na všech placených zónách, stejně tak jsou v ceně i pohonné hmoty. Ukončení rezervace a zamčení vozu opět probíhá prostřednictvím telefonu, a to třeba i na Letišti Václava Havla, kde má Car4Way jako jediný carsharing v České republice vlastní parkovací stání.

car4way1

Foto: Car4Way

Díky vlastnímu parkování na letišti není potřeba tahat kufry příliš daleko

„Můžete si půjčit auto ve městě a nechat ho v těsné blízkosti Terminálu 1. Nebo na vás každý den čeká třicet aut připravených k cestě z letiště do města. Ideální forma přepravy, když nechcete přestupovat, máte pozdní let a nechce se vám tahat s kufry,“ vysvětluje benefity vlastních stání přímo na letišti Ciglanský.

Všeho všudy zákazníci společnosti ve vozech, jejichž staří nepřekračuje jeden rok, najezdili v minulém roce čtyři miliony kilometrů. Ty vozy, které dosáhnou svého carsharingového důchodu, se nejčastěji přesouvají do zmíněné flotily určené na delší zápůjčky, v níž společnost nabízí i některé elektromobily jako Volkswagen ID.3 či hybridní Škodu Superb iV.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tesla ohlásila rekordní čísla, zisk jí narostl o 665 procent. Žádné nové auto letos neuvedeme, zklamal ale fanoušky Musk

Luboš KrečLuboš Kreč

tesla

Foto: Tesla

Montáž Tesly Y v berlínské továrně

0Zobrazit komentáře

Hned v úvodu finančního výkazu, v němž Tesla shrnuje své finanční výsledky za rok 2021, píše: „Ukázali jsme, že elektromobily mohou být ziskovější než vozy s klasickým pohonem.“ Aby také ne, firma vedená Elonem Muskem se pochlubila rekordními tržbami, rekordním profitem i rekordní produkcí. Zároveň ale varovala, že trable s čipy budou nejspíš trvat i letos. Platí ovšem, že jestli někdo z automobilek ví, jak se s čipovým hladomorem vyrovnat, je to právě Tesla.

To, že loni Tesla vyrobila bezmála milion aut a o výrobu zvedla meziročně o 87 procent, už společnost oznámila počátkem ledna. Nyní připojila i ekonomické výsledky, které podobně jako v případě Microsoftu, který je ohlásil v úterý, předčily očekávání analytiků. Celkový obrat se vyšplhal k 54 miliardám dolarů a čistý zisk se zastavil na 5,5 miliardy dolarů, tedy v přepočtu více než 100 miliardách korun.

Z toho zhruba 1,5 miliardy dolarů představovaly daňové kredity, které Tesla prodala jiným automobilkám, jež neplní emisní kritéria. Zatímco tržby ve srovnání s rokem 2020 narostly o 71 procent, zisk představoval skok rovnou o 665 procent, protože předloni Tesla vykázala roční profit „jen“ 721 milionů dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dosáhli jsme největší ziskové marže v rámci celého automobilového průmyslu, alespoň podle veřejných dat, která jsou k dispozici,“ připomněl Elon Musk při audio konferenci s novináři a analytiky. Narážel tím na ne moc dobré výsledky, které v minulých měsících oznamovaly některé velké automobilky, což bylo způsobené především nedostatkem materiálů, hlavně čipů.

„Nedostatek čipů bude problém i letos, ačkoli se situace zlepšuje,“ dodal Musk s tím, že Tesle se relativně dařilo tento problém odstranit přeprogramováním operačního systému vozů a jejich přizpůsobením čipům, které byly k dispozici. To je něco, co se třeba značkám z koncernu Volkswagen nedařilo.

Musk ovšem při svém vystoupení nepotěšil ty, kteří čekali, že Tesla letos přijde na trh s nějakým novým modelem. „Letos se soustředíme na další růst naší produkce. A kdybychom uvedli nový vůz, zkomplikujeme si výrobní možnosti,“ prohlásil spoluzakladatel Tesly a jeden z nejbohatších lidí světa.

elon-and-the-musks-newsletter-boxed

Přečtěte si takéTeslu kvůli planetě? Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědciChcete prospět planetě, a tak si koupíte Teslu? Zapomeňte. Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědci

Původně měly letos k zákazníkům dorazit jednak elektrické tahače Semi, jednak futuristické pick-upy Cybertruck. I bez nich ovšem Musk očekává, že Tesla v roce 2022 naroste, co se výroby týče, aspoň o 50 procent. Současně s tím přiznal, že Tesla aktuálně nepracuje na vozu s cenovkou do 25 tisíc dolarů, který měl elektromobily dostat i k chudším lidem.

Výsledky Tesla oznámila krátce poté, co na tiskové konferenci vystoupil šéf americké centrální banky Jerome Powell. Ten potvrdil, že v březnu by banka mohla začít se zvedáním úrokových sazeb a že ukončí nakupování cenných papírů, čímž do ekonomiky pouštěla peníze. Právě chystané kroky centrálních bankéřů už několik týdnů vyvolávají na trzích nervozitu, padají především technologické akcie, které v minulých letech zažily dramatický růst.

Pokud vás zajímá dění kolem firem Elona Muska, vyzkoušejte náš týdenní newsletter Elon & The Musks, který rozesíláme každé pondělí odpoledne.