Do trafiky pro los chodí i mladí, říká šéf analytiků Sazky. Online i offline sázky se skvěle doplňují
Jedna z největších českých loterijních společností má oddělení Business Intelligence, které analyzuje kvanta sázkařských dat. Vede ji Martin Košina.
Každou středu, pátek a neděli krátce po osmé hodině večer se tradičně losuje Sportka, loterijní hra, kterou provozuje společnost Sazka. Mnozí si ji nejspíš spojí s notorickými větami o „státním dozoru a notáři“, ale to je jen špička ledovce s více než desetimiliardovými tržbami za rok 2021, řadou produktů a také nepřeberným množstvím sázkařských dat.
Společnost, která spadá do portfolia jednoho z nejbohatších Čechů Karla Komárka, ví doslova o každém losu, tiketu nebo nově přihlášeném uživateli. Využívá jak cloudové služby, tak vlastní uzavřenou síť a je schopna i v reálném čase díky tomu upravovat například své marketingové strategie. Agendu kolem dat má na starosti oddělení Business Intelligence, které vede Martin Košina. O své práci se rozpovídal v našem podcastu TechCast.
Pod pojmem business intelligence (BI) se v každé firmě rozumí trochu něco jiného. V zásadě se ale vyskytuje v těch společnostech, které mají k dispozici paletu dat a chtějí s ní efektivně pracovat. Cílem je tato data analyzovat a reportovat managementu zásadní metriky, výsledky a čísla tak, aby se mohl co nejkvalifikovaněji rozhodnout.
Tak začala práce s daty také v Sazce, avšak dnes už je agenda oddělení mnohem vyspělejší. „Typicky sledujeme transakční data – ať už jsou to sázky, vklady, výběry, ale i transakce z našich fyzických terminálů na pobočkách. To hlavní na naší práci je tak například sledování, kolik se jakého losu prodalo, jaký roste nebo jaký je naopak ve stagnaci,“ popisuje Košina.
Loterijní data zase dokáží napovědět, jaká jsou nejsázenější čísla. „Jedna z nejsázenějších kombinací ve Sportce je 1, 2, 3, 4, 5, 6. Pokud by ale někdy padla, tak se budou muset vítězové rozdělit o výhru,“ směje se Košina. Z pohledu pravděpodobnosti je přitom šance, že se toto stane, stejná jako jakákoliv jiná kombinace.
Nechybí ani data o tom, na jaké sporty nebo ligy se sází, jaké jsou tipy tiketů – zda kombinace, nebo s jednou položkou. V oblasti loterií pak analytiky Sazky zajímá i to, jaké má daný zákazník návyky. Z dat lze například vyčíst, že některé rodiny mají každou neděli ve zvyku mít alespoň jeden vsazený plný tiket Sportky za 220 korun.
Jistá nostalgie a konzervativnost sázejících je patrná také v dalších datech. Jakkoliv je totiž značná část sázek dnes odbavena online, pobočky a trafiky mají stále zásadní podíl. I dnešní mladší generace má podle Košiny zvyk, že si jde každé ráno koupit kávu do trafiky a k tomu i svůj oblíbený los, potažmo si vsadí Sportku. Během covidu se prý osvědčilo, že obě nohy byznysu – jak online, tak offline – stojí na pevných základech a vzájemně se doplňují.
Nejcitlivější data v cloudu nemáme
V posledních letech se Sazka ve velkém zaměřila i na data v reálném čase. S těmi si Košinův tým poradil díky cloudové infrastruktuře Microsoft Azure, zejména přes nástroj Databricks. „Následně vidíme v reálném čase i transakce nebo jak lidé pracují v rámci naší mobilní aplikace, proto úzce spolupracujeme i s marketingovým oddělením, které na základě těch dat může třeba zpřesňovat řízení svých kampaní,“ popisuje Košina, jak proudí data uvnitř Sazky.
SAZKA
Do cloudových infrastruktur dostává Sazka čím dál více svých datových činností, ovšem některá možná nadobro zůstanou na interní síti. Pojí se to ostatně s přísnými regulacemi. „Ta nejcitlivější a kompletní agregovaná data o našich hráčích v budoucnosti, do níž já teď dokážu dohlédnout, nejspíš v cloudu nebudou,“ uzavírá Košina.
Třináctý díl TechCastu o business intelligence si můžete pustit na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:
- Jak pomohla business intelligence v produktu, jako je Kolo štěstí.
- Co obsahují jednotlivé vrstvy datového skladu Sazky.
- Jaké technologie od českých startupů Manta a Atacama Sazka používá.
- Co musí umět specialista na business intelligence a koho Sazka zve na pohovory.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.