Doba nutí firmy šetřit. Menší z nich sahají po digitalizaci, ty velké ji ještě rozšiřují
Schvalování faktur může ve firmě trvat 14 dní. Ale když dobře digitalizuje, jde to i za den. A ještě dokola opakovaná rutina zaměstnance nedemotivuje.
Celkem 90 procent dokumentů v českých firmách koluje v papírové podobě. A pokud se zpracovávají digitálně, znamená to, že je z papíru někdo přenáší do počítače – a případně zase tiskne zpět. Jenže s hledáním cesty, jak ušetřit, se i toto začíná měnit. Firmy přistupují k digitalizaci, i když mají třeba jen do pěti zaměstnanců. Pokud se rozhodnou lépe ji využít, může to pro ně znamenat velmi hmatatelné změny, ukazují zkušenosti firmy Insio.
Zní to spíš jako část scénáře filmu o budoucnosti než jako reálný zážitek z firmy. A přesto je možný. Představte si údržbáře ve firmě, který řeší problém s rozbitou kopírkou. Jakmile ji například opraví, vytáhne z kapsy telefon, otevře si aplikaci, namíří telefon na přístroj, odklikne a je hotovo. Vše se okamžitě zaznamená jak k příslušnému zařízení, tak do výkazu práce zaměstnance. Stačilo vyfocení QR kódu na kopírce. Nic dalšího už nevyplňuje ani nenahlašuje.
Digitalizace ve firmách může mít hodně podob. A správa budov a vybavení je jen jednou z nich. Stále více firem si uvědomuje, že když se zaměstnanci nebudou zabývat administrativou – nebo nebudou různí pracovníci dělat to, co už před nimi udělal někdo jiný – budou prostě výkonnější.
Přesně to je vidět při zpracování faktur. Zcela běžně ve větších společnostech manažeři zakázek nebo třeba vedoucí středisek přikládají k fakturám excelovskou tabulku s rozúčtováním. A pracovníci na účtárně pak tabulku vezmou a ručně ji přepisují do systému. „To je právě to, co se snažíme ulehčovat. Aby každá věc byla zapsána do systému pouze jednou a člověk na ni nemusel sahat dvakrát,“ vysvětluje Michal Šula, obchodní ředitel společnosti Insio. Ta pomáhá digitalizovat ve velkém.
„Digitalizace čím dál tím víc zasahuje i menší firmy, které dříve tuto potřebu neměly,“ říká Šula. Ale i velké firmy a korporáty se na to, jak působí v digitální oblasti, podle zkušeností společnosti dívají nově. „Často upravují svá stávající řešení,“ přibližuje Šula. Právě schvalování zmíněných faktur jednomu z klientů společnosti Insio kdysi trvalo až 14 dní. Po zavedení digitálního řešení se schválení zkrátilo na den.
„Samotné nás to překvapilo,“ říká obchodní ředitel. Přesto i obecné číslo je velmi zajímavé. Insio může říct, že účetní používající modul firmy určený speciálně na faktury ušetří 65 procent svého času.
Trh ukázal
Společnost Insio funguje 17 let. Od svého začátku se zaměřuje na vývoj vlastního systémového řešení pro řízení firem. A právě s tím úzce souvisí digitalizace společností, kterých dokázala oslovit velké množství. Software poskytuje v jednotlivých modulech, které si firmy můžou postupně přidávat, a slibuje, že zdigitalizovat alespoň část společnosti je možné v řádu dnů.
Firmy si přitom vybírají hned z několika modulů podle toho, které se jim hodí – třeba pro komunikaci, obchod, personalistiku či správu a provoz. Takže když chce firma řešit jenom vnitřní komunikaci, například intranet, zaplatí si jen tento modul. Je ale možné přihodit třeba i evidenci odeslané a přijaté pošty a napojit se na datové schránky.
A když se společnosti hodí sledovat obchodní příležitosti, přikoupí si obchodní modul, který umí řídit komunikaci s možnými i reálnými zákazníky. K němu pak jde připojit například správu nabídek, řízení zakázek, sledování faktur či objednávek.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.